Tunel średnicowy, na który Łódź czeka od wielu lat, jednak będzie miał kolejny przystanek. Pierwotny projekt zakładał tylko dwa, ale teraz wiadomo, że dodatkowo powstanie stacja „Łódź Koziny”. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą i pokazały wstępną wizualizację przystanku. Stacja będzie miała aż trzy kondygnacje.
Przypomnijmy, że budowa tunelu średnicowego w Łodzi to budowa przekopu, który połączy stację „Łódź Fabryczna” ze stacjami „Łódź Żabieniec” oraz „Łódź Kaliska”. Inwestycja nazywana jest potocznie budową „małego metra”, ale w praktyce to jedno z największych i najważniejszych projektów infrastrukturalnych nie tylko w Łodzi, ale w skali całego kraju.
Tunel średnicowy jest kontynuacją budowy dworca „Łódź Fabryczna”, który w efekcie inwestycji stanie się tzw. dworcem przelotowym. „Małe metro” ma przede wszystkim poprawić komunikację w ścisłym centrum miasta. Będą mogły jechać tam pociągi regionalne i dalekobieżne — na osi wschód — zachód (przez stacje „Łódź Widzew”, „Fabryczna” i „Kaliska”) oraz na osi północ — południe (przez stacje „Łódź Widzew”, „Fabryczna”, „Żabieniec”). Ponadto, tunel ma umożliwić podróżowanie po Łodzi w nie więcej niż kwadrans, a dojazd do centrum z osiedli mieszkaniowych ma zająć jedynie kilka minut.
trzeci przystanek na trasie „małego metra”
Początkowo w planach była budowa tylko dwóch przystanków: „Łódź Polesie” i „Łódź Śródmieście”. „Łódź Polesie” zlokalizowana na tyłach „Manufaktury” przy „Ogrodach Karskiego”, oraz stacja „Łódź Śródmieście” u zbiegu ul. Zielonej z al. Kościuszki. Inwestor, po oszacowaniu kosztów, zdecydował, że możliwe będzie wybudowanie trzeciej stacji.
Przystanek „Łódź Koziny” powstanie przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji „Łódź Kaliska” i dwóch w stronę stacji „Łódź Żabieniec”. Szczególnie intrygujący jest fakt, że stacja będzie miała trzy podziemne kondygnacje: poziom komunikacyjny; perony dla pociągów w kierunku „Łódź Kaliska” i „Żabieniec” i perony w stronę przystanku „Łódź Fabryczna”.
Projekt trzeciej stacji tunelu średnicowego w Łodzi „Łódź Koziny”
© PKP PLK
Trzy kondygnacje stacji
© PKP PLK
nowoczesna technologia drążenia tunelu
Łódzki tunel średnicowy budowany jest przy użyciu nowoczesnej technologii TBM. To nowoczesny, bezpieczny i efektywny system stosowany na świecie do budowy tuneli kolejowych i drogowych. Do jego najważniejszych zalet należy przede wszystkim minimalizacja ryzyka związanego z pracami prowadzonymi w sąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej — TBM m.in. zapobiega osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ponadto, ogranicza ingerencję w tkankę miejską.
Główne prace budowlane tunelu wykonują dwie maszyny TBM: „Katarzyna” i „Faustyna”, które zdążyły już zyskać popularność w social mediach.
Postęp w pracach uzależniony jest m.in. od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą pokonać sporo trudności, m.in. zawodnione grunty, głazy czy piasek. Jedną z maszyn podczas pracy można zobaczyć poniżej.
Szacunkowo, koszt budowy przystanku będzie wynosić prawie 188 mln zł. PKP PLK S.A. mają jednak otrzymać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowę przystanku, jak i całego tunelu średnicowego, zrealizuje firma PBDiM Mińsk Mazowiecki. Projekt przygotowany jest przez PKP PLK S.A.
oprac.: Katarzyna Domagała