Łukasz Rossa, student architektury Politechniki Warszawskiej zaprojektował liceum plastyczne, które mogłoby powstać w Porcie Praskim. Parter budynku pełni funkcję społeczną, znajduje się tam biblioteka, sala sportowa i wystawiennicza, natomiast piętra mieszczą sale lekcyjne i pracownie. Charakterystyczna, zielona elewacja szkoły została wykonana z betonu barwionego w masie, wpisując budynek w otoczenie.
Projekt liceum plastycznego w stale rozwijającym się Porcie Praskim w Warszawie został wykonany jako zadanie na zajęciach prowadzonych przez dr. Krystiana Kwiecińskiego i Sławomira Kowala. Wymogiem projektowym było dostosowanie budynku do planu miejscowego. Proponowane liceum przeznaczone jest dla około czterystu uczniów. Jak mówi autor, pomysł na budynek został zainspirowany naturalnym otoczeniem oraz samą działką będącą dużym, zielonym terenem.
liceum plastyczne ma prostą bryłę
© Łukasz Rossa
Moim celem było, aby nowo powstający budynek w jak najmniejszym stopniu ingerował w otoczenie, a podczas pracy projektowej skupiałem się na tym, aby szkoła płynnie wpisywała się w okolicę. To wpłynęło na pomysł zastosowania barwionego w masie zielonego betonu na dwóch górnych kondygnacjach elewacji. Pozwala to na wizualne wkomponowanie się w otaczającą zieleń i rytm drzew, jednocześnie unikając dominacji formą budynku — tłumaczy Łukasz Rossa.
budynek składa się z parteru i dwóch pięter
© Łukasz Rossa
parter — funkcja społeczna
Student zadecydował, że elewacja parteru pozostanie w kolorze betonu, wizualnie oddzielając się od wyższych pięter i podkreślając podział funkcjonalny szkoły.
liceum plastyczne, rzut parteru
© Łukasz Rossa
Parter budynku pełni przede wszystkim funkcję społeczną, zachęcając lokalną społeczność do korzystania z przestrzeni szkolnych poza godzinami lekcyjnymi, znajdują się tutaj biblioteka, sala sportowa czy sala wystawowa. Pozostałe dwa piętra są przeznaczone dla uczniów, gdzie mieszczą się główne sale lekcyjne.
w centrum szkoły znajduje się zielone atrium
© Łukasz Rossa
Pomieszczenia zostały zaplanowane w układzie amfiladowym, co ułatwia wygodną komunikację w całym budynku. W centrum szkoły znajduje się zielone atrium, które nie tylko doświetla każde piętro, ale także tworzy wizualne połączenie z bujną roślinnością.
budynek z prefabrykatów betonowych
Założenie projektowe uwzględnia również wykorzystanie siatki 4×4 m do ukształtowania funkcjonalnego układu szkoły. To modułowe podejście pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni i zapewnia elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających potrzeb uczniów — wyjaśnia autor.
liceum plastyczne, przekrój
© Łukasz Rossa
Budynek został wykonany z prefabrykatów betonowych, które dobrze się sprawdzą przy regularnym i powtarzalnym układzie pomieszczeń. W południowej i wschodniej części liceum znajdują się typowe sale lekcyjne, natomiast w północnej i zachodniej stronie mieszczą się specjalistyczne klasy, takie jak pracownia ceramiki, rzeźby czy pracownia fotograficzna. Na piętrach autor zaproponował również przestrzenie rekreacyjne, które można zaadaptować w zależności od potrzeb użytkowników, na przykład jako pokoje do nauki lub miejsca do pracy grupowej.
budynek otwiera się w kierunku rzeki
© Łukasz Rossa
Szkoła otwiera się także w kierunku Wisły.
Nie chciałem zamykać działki, ale otworzyć ją na dostęp do rzeki. Dzięki temu uczniowie zyskaliby dodatkową przestrzeń rekreacyjną na świeżym powietrzu, a pobliska społeczność również miałaby miejsce do odpoczynku na zielonej skarpie, która wznosi się z Wisły w kierunku szkoły — dodaje Łukasz Rossa.