W piątek 11 października 2019 roku na uroczystej gali w Teatrze im. Juliusza Słowackiego zostały ogłoszone wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej Muzeum Stanisława Wyspiańskiego, będącego oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie. Konkurs był realizacyjny, dwuetapowy. Do drugiego etapu zakwalifikowano pięć zespołów. Jury przyznało dwie nagrody oraz wyróżnienia honorowe dla uczestników pierwszego etapu. Od 14 października 2019 w Kamienicy Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego przy pl. Szczepańskim 9 zostaje otwarta wystawa pokonkursowa.
Sąd Konkursowy:
- Maciej Miłobędzki, KSK SARP Oddział Warszawa, Sędzia konkursowy Przewodniczący
- Marcin Brataniec, KSK SARP Oddział Kraków, Sędzia konkursowy Referent
- prof. Rainer Mahlamäki, Finlandia, Sędzia konkursowy zagraniczny
- Simon Ewings, Wielka Brytania/Norwegia, Sędzia konkursowy zagraniczny
- Jacek Droszcz, KSK SARP Oddział Wybrzeże
- Olaf Jasnorzewski, przedstawiciel MPOIA RP
- dr hab. Łukasz Gaweł, MNK, Zastępca Dyrektora ds. Strategii, Rozwoju i Komunikacji
- Magdalena Czubińska, MNK, Pełnomocnik Dyrektora ds. działalności wystawienniczej
- Daniel Hankus, MNK, Kierownik Działu Technicznego
Zastępcy Sędziego Konkursowego:
- dr Rafał Zawisza, KSK SARP Oddział Kraków
- Paweł Orkisz, MKN, Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania
Sekretariat Konkursu:
- Marek Kaszyński, SARP Oddział Kraków, Sekretarz organizacyjny Konkursu
- Benita Strzałka, SARP Oddział Kraków, Sekretarz pomocniczy Konkursu
I nagroda: Heinle, Wischer und Partner Architekci
I nagroda
Heinle, Wischer und Partner Architekci
zespół autorski: Edzard Schultz, Anna Stryszewska-Słońska
współautorzy: Katarzyna Skowronek, Marta Wróblewska, Łukasz Umiński, Łukasz Kaczmarek, Melina Haures
Uzasadnienie Jury
Pierwszą nagrodę przyznano za:
- twórczą kontynuację koncepcji opracowania studialnego z etapu 1 Konkursu, która zaowocowała interesującymi rozwiązaniami w zakresie elewacji i dyspozycji przestrzeni wewnętrznych
- klarowną strukturę i tektonikę budowli, uniwersalne, modułowe przestrzenie wystawiennicze
- udaną kompozycję dwóch przesuniętych względem siebie podłużnych bloków tworzących bardzo dobre relacje z Gmachem Głównym Muzeum Narodowego i kreujących atrakcyjną przestrzeń placu wejściowego
- czytelną i powściągliwą formę prezentacji projektu
Zalecenia Sądu Konkursowego dla pracy konkursowej, która otrzymała Pierwszą Nagrodę
- Sąd konkursowy zaleca rezygnację z obniżenia poziomu wejścia do Muzeum Wyspiańskiego poniżej poziomu istniejącego placu, dla lepszego związania obiektu z otoczeniem, szczególnie z ogrodem. W związku z tym zaleca się analizę możliwości zwiększenia wysokości budynku do dopuszczalnych możliwych parametrów.
- Sąd konkursowy nie widzi potrzeby zastosowania ruchomych stropów w Muzeum Wyspiańskiego.
- Sąd konkursowy podziela opinię o wyborze kamienia naturalnego jako materiału
elewacyjnego, ale zaleca dalszą analizę materiału w dostosowaniu do warunków budżetowych i klimatycznych. - Sąd konkursowy zwraca uwagę na koncepcję ogrzewania obiektu przy pomocy instalacji wentylacji i klimatyzacji, w której należałoby rozważyć użycie masy termicznej budynku do kształtowania klimatu wnętrz.
- Sąd konkursowy zwraca uwagę na konieczność utrzymania reżimu budżetowego w dalszych fazach projektowania.
II nagroda: BBGK Architekci
II nagroda
BBGK Architekci
autorzy: Jan Belina-Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki
współpraca autorska: Piotr Musiałowski, Filip Strzelecki, Martyna Dryś, Dawid Roszkowski, Paweł Dobrowolski, Pracownia Architektury Krajobrazu: Marta Tomasik, Magdalena Romanowska, Marek Rozbicki, Adam Grabowski, Piotr Pachowski, Marcin Mucha
Uzasadnienie Jury
Drugą nagrodę przyznano za:
- formę architektoniczną umożliwiającą ciekawą koncepcję połączenia przestrzeni publicznych budowli z otoczeniem ogrodowym, forum muzealnym i krajobrazem
- wyrazistą formułę obleczonej pofałdowaną „kurtyną” bryły budowli, stanowiącej interesujący kontrapunkt dla monumentalnego gmachu muzealnego. Sąd konkursowy docenił ideę zawartą w opracowaniu studialnym na etapie pierwszym Konkursu, w tym bardzo dobre rozwiązania w zakresie estetycznym, szczególnie w zakresie wrażliwego zaprojektowania ogrodów, niemniej nie dostrzegł wystarczającego rozwoju pracy konkursowej na drugim etapie Konkursu.
Zalecenia Sądu Konkursowego dla pracy konkursowej, która otrzymała Drugą Nagrodę
- Sąd konkursowy zaleca ponowne rozważenie lokalizacji i proporcji „serca” ekspozycji
- Sąd konkursowy zaleca zróżnicowanie wysokości przestrzeni ekspozycyjnych oraz zastosowania otwarć i wzajemnych relacji przestrzennych pomiędzy holem i przestrzeniami ekspozycyjnymi tam, gdzie jest to możliwe
- Sąd konkursowy zaleca dalszą pracę nad elewacjami budynku, aby fasada była lżejsza w wyrazie
- Zaleca się zapewnienie zjazdu dla samochodów osobowych pochylnią i rezygnację z windy samochodowej
- Należałoby rozważyć użycie masy termicznej budynku do kształtowania klimatu wnętrz.
- Sąd konkursowy zwraca uwagę na konieczność utrzymania reżimu budżetowego w dalszych fazach projektowania
Do drugiego etapu zakwalifikowały się również następujące zespoły
kwalifikacja do drugiego etapu: ANALOG Piotr Śmierzewski
ANALOG Piotr Śmierzewski
autorzy: Piotr Śmierzewski, Michał Czeszejko-Sochacki, Katarzyna Maliszewska, Rafał Śliwa
Uzasadnienie przyznania zaproszenia do etapu drugiego Konkursu:
za bardzo czytelną dyspozycję przestrzenną dwóch prostopadłościennych brył w przemyślany i udany sposób powiązanych kompozycyjnie z forum muzeów i krajobrazowym założeniem Błoni; za rozwiązanie przestrzeni ekspozycyjnych pozwalających na elastyczne i różnorodne aranżacje wystaw, dobrą ekspozycję wielkoformatowych dzieł Wyspiańskiego; za syntetyczny i elegancki zapis architektonicznej idei.
kwalifikacja do drugiego etapu: KONSORCJUM Q-Arch, WIZJA
KONSORCJUM Q-Arch, WIZJA
autor: Stanisław Deńko
współautorzy: Robert Kuzianik, Anna Socha, Karol Korycki, Robert Ciuła
współpraca: Stanisław Gorczowski, Anna Ostrowska, Iwona Syga, Michael Avetisian, Alicja Wąś
współpraca w zakresie rozwiązań branżowych: Czesław Hodurek, Paweł Budziński, Ireneusz Nowak, Jan Wachacki, Jerzy Wójcik, Katarzyna Waga
wizualizacje: Nguyen Minh Hoang
model: Jan Gottwald
Uzasadnienie przyznania zaproszenia do drugiego etapu Konkursu:
za właściwe decyzje dotyczące rozmieszczenia elementów funkcjonalnych oraz ich wzajemnych powiązań; za dobre powiązanie z przestrzenią publiczną Kwartału Muzealnego
kwalifikacja do drugiego etapu: JSK Architekci
JSK Architekci
autorzy: Mariusz Rutz, Zbigniew Pszczulny, Piotr Bury, Jakub Podgórski, Marcin Bieńka
Uzasadnienie przyznania zaproszenia do drugiego etapu Konkursu:
za zaproponowanie otwartej przestrzeni parteru przenikającej się z otoczeniem i tworzącej przyjazną przestrzeń publiczną dopełniającą plac planowanego kwartału muzeów; za propozycję atrakcyjnej formy architektonicznej; za właściwe rozwiązania głównej przestrzeni wystawienniczej
Wyróżnienia honorowe
przyznano uczestnikom niezaproszonym do złożenia prac konkursowych w drugim etapie Konkursu, którzy złożyli następujące opracowania studialne w pierwszym etapie
wyróżnienie honorowe — opracowanie studialne w pierwszym etapie Konkursu: Zakład Architektury Mikołaj Machulik
Zakład Architektury Mikołaj Machulik
autorzy: Mikołaj Machulik, Jacek Krych, Joanna Urbanowicz, Michał Nawrot, Sabrina Tkaczuk, Paulina Kremska
Uzasadnienie przyznania wyróżnienia:
za próbę rzeźbiarskiego, lecz powściągliwego ukształtowania bryły Muzeum.
wyróżnienie honorowe — opracowanie studialne w pierwszym etapie Konkursu: CAVU Architekci
CAVU Architekci
autorzy: Krzysztof Kozielewicz, Marcin Pawłowski, Jarosław Wilk
współpraca: Michał Kołodziej, Monika Kozielewicz, Maria Trawińska
Uzasadnienie przyznania wyróżnienia:
za bardzo dobre rozwiązania przestrzeni wystawienniczej wraz z ekspozycją projektów witraży.
wyróżnienie honorowe — opracowanie studialne w pierwszym etapie Konkursu: HRA Architekci
HRA Architekci
autorzy: Wojciech Hermanowicz, Błażej Hermanowicz, Stanisław Rewski
Uzasadnienie przyznania wyróżnienia:
za klarowną dyspozycję przestrzenną, interesującą koncepcję ogrodu muzealnego i jego relacje z publiczną strefą muzealnego kwartału.