NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Kolej widokowa połączy Białkę Tatrzańską z Czarną Górą‑Litwinką

22 kwietnia '20

Dwadzieścia lat temu wybudowano w Białce Tatrzańskiej pierwszą kolej krzesełkową na Kotelnicę. Idąc za ciosem, z czasem zaczęły pojawiać się nowe inwestycje, rozbudowała infrastruktura zimową i zaczęło przybywać miejsc noclegowych. Później powstały termy Bania, co zachęciło turystów do odwiedzin miejscowości przez cały rok. Obecnie planowana jest pierwsza w Polsce kolej widokowa, która połączy Białkę Tatrzańską ze szczytem Litwinki w Czarnej Górze. Głównym inwestorem ma być nowo powołana spółka Białka Ski Resort.

Nie od dziś musimy brać pod uwagę zmiany klimatyczne i coraz cieplejsze zimy. Trzeba zadać sobie na koniec pytanie, jak będzie wyglądała zima w górach bez śniegu? Poza tym opieranie całego biznesu o sezon zimowy może okazać się problemem przy tak dużych inwestycjach. Pomysł jest bowiem taki, aby nowa kolej widokowa funkcjonowała praktycznie przez cały rok. — przekonuje Damian Piotr Dziubasik, mieszkaniec Białki, lokalny przedsiębiorca.

mat. prasowe

mat. prasowe

Inwestycja jest na etapie projektowania i ostatecznych decyzji o lokalizacji między innymi stacji dolnej i górnej. Plan zakłada budowę stacji początkowej na terenie Kotelnicy Białczańskiej, a końcowej na Litwince, w pobliżu tamtejszej stacji narciarskiej. Z kolejki, która przechodziłaby nad miejscowością Białka Tatrzańska, rozpościerać się będzie piękny widok na Tatry. Dodatkowo na Litwince ma powstać taras widokowy, a w centrum Białki Tatrzańskiej — 80metrowa wieża widokowa.

Na razie trwa dyskusja na temat dokładnej lokalizacji poszczególnych elementów kolei i atrakcji. O powodzeniu inwestycji może zdecydować zebranie mieszkańców Białki Tatrzańskiej — podkreśla sołtys wsi Władysław Piszczek. Mogę powiedzieć, że to inwestycja, jakiej nie ma w Polsce, a podobną można spotkać za granicami naszego kraju, na przykład w Barcelonie. Na Podhalu byłaby to z pewnością największa tego typu inwestycja ostatnich lat. Wydarzenie to można przyrównać do powstania kolei linowej na Kasprowy Wierch w latach 30. — wyjaśnia sołtys Piszczek.

 
oprac. red.

na podstawie informacji prasowej

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE