Julia Pogoda i Aleksandra Szczębara z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej zdobyły pierwszą nagrodę w uczelnianym konkursie, którego celem było zaprojektowanie wnętrza jednej z klas integracyjnych w Szkole Podstawowej nr 6 we Wrocławiu. Studentki zaproponowały również elementy wyposażenia sali uwzględniające potrzeby jej użytkowników, w tym dzieci ze szczególnymi potrzebami.
Konkurs prowadzony był przez Agnieszkę Marek-Kwocz koordynatorkę do spraw dostępności architektonicznej na Politechnice Wrocławskiej.
Podczas procesu projektowego naszym głównym celem było stworzenie środowiska dostępnego w równym stopniu dla wszystkich użytkowników, uwzględniając ich potrzeby i preferencje, na pierwszym miejscu stawiając bezpieczeństwo użytkowania zaprojektowanej przestrzeni — mówią nagrodzone autorki.
aranżacja wnętrza klasy bez barier
© Julia Pogoda, Aleksandra Szczębara
klasa dla wszystkich
Sala lekcyjna została podzielona przez autorki na strefy funkcjonalne, a w jej tylnej części, poprzez odpowiednie kształtowanie wielofunkcyjnej zabudowy drewnianej wydzielono strefę wyciszenia, socjalną i nauki indywidualnej. Elementem wyróżniającym projekt są pojedyncze ławki w kształcie trapezów prostokątnych, które poprzez odpowiednie ustawienia tworzą regularne prostokąty lub dowolne zespoły do pracy w mniejszych i większych grupach.
autorki postarały się, aby konstrukcja ławek była jak najprostsza
© Julia Pogoda, Aleksandra Szczębara
Ich przewagą nad powszechnie dostępnymi podwójnymi ławkami trapezowymi jest możliwość ułożenia w tradycyjny układ lekcyjny bez straty przestrzeni przy ukośnych bokach. Zależało nam, aby konstrukcja ławek była jak najprostsza — odpowiednio wycięty blat ze sklejki i dostępne w sklepach regulowane, pojedyncze nogi pozwalają na szybkie i niskobudżetowe wykonanie. Dzięki prostemu oznaczeniu kolorystycznemu łączących się krawędzi ławek ułatwiamy zarządzanie nimi podczas ustawiania danego układu — dodają studentki.
ławki można układać w dowolny sposób
© Julia Pogoda, Aleksandra Szczębara
podział na strefy funkcjonalne
Na tak małej powierzchni, jaką była adaptowana sala lekcyjna, bardzo ważne było rozsądne gospodarowanie przestrzenią. Priorytetem autorek było zapewnienie dostępności do każdej z ławek dla wszystkich uczniów bez wyjątku. Strefa wydzielona z tyłu sali rozróżniona jest nie tylko kolorami ścian, ale także twardością posadzki, dzięki czemu zmiana funkcji jest wyczuwalna kilkoma zmysłami. Drewniana zabudowa zaprojektowana na całej powierzchni tylnej ściany ma zapewnić funkcję wyciszenia w przeznaczonej do tego miękkiej wnęce, funkcję nauki indywidualnej oraz funkcję socjalną w postaci dużego wysuwanego blatu, za którym umieszczony będzie potrzebny sprzęt. Pozostałe przestrzenie przeznaczone zostaną na przechowywanie. Podobną zabudowę autorki zaproponowały również za biurkiem nauczyciela. Po przeciwnej stronie okien umieściły pas z korka, który oprócz miejsca prezentacji zapewnia wygłuszenie sali lekcyjnej.
strefa wydzielona z tyłu sali rozróżniona jest kolorami ścian i twardością posadzki
© Julia Pogoda, Aleksandra Szczębara
spójna przestrzeń
Dodatkowe elementy podnoszące komfort pracy w sali to thermo rolety kontrolujące nagrzewanie się pomieszczenia, regulowana, wolnostojąca tablica, która ułatwi pracę uczniom z niepełnosprawnościami oraz tablica magnetyczna z miniaturkami ławek do samodzielnego projektowania układu w klasie.
aranżacja przestrzeni jest spójna
© Julia Pogoda, Aleksandra Szczębara
Wybrane kolory i materiały moją tworzyć spójną przestrzeń, która nie będzie przytłaczać, a jednocześnie pozwoli na dostarczenie bodźców sensorycznych — podsumowują autorki.
Julia Pogoda i Aleksandra Szczębara będą współpracować ze Szkołą Podstawową nr 6 przy realizacji adaptacji klasy, a jeden z zaprojektowanych elementów zostanie wykonany podczas letnich warsztatów ProtoLAB.
Julia Pogoda, Aleksandra Szczębara — studentki pierwszego roku studiów magisterskich na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. W ramach pracy dyplomowej pierwsza z nich prowadziła badania nad projektowaniem dla osób w spektrum, a druga nad zapewnieniem komfortowych miejsc pracy w kontakcie z naturą. Współpracując przygotowały projekt klasy integracyjnej dla Zespołu Szkół nr 6.