Zintegrowany Intermodalny Dworzec Metropolitalny w Lublinie projektu architektów z pracowni Tremend jest próbą walki z problemami miast — smogiem, hałasem, brakiem wody i wysokim zużyciem energii. Koncepcja dworca znalazła się na krótkiej liście projektów nominowanych do nagrody w kategorii „Infrastruktura” w tegorocznej edycji World Architecture Festival.
Nowy dworzec autobusowy powstanie niedaleko zabytkowego gmachu stacji kolejowej w Lublinie. Celem projektu jest rewitalizacja obszarów przydworcowych oraz stworzenie nowej tkanki miejskiej, przyjaznej zarówno dla podróżujących, jak i mieszkańców.
wizualizacja, widok z lotu ptaka
© Tremend |Ilustracje dzięki uprzejmości OKK!
Architektura miejsc publicznych ewoluuje moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku. Łączenie różnych przestrzeni, otwartych stref wspólnych sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Centrum komunikacyjne, które powstanie w Lublinie ma ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę i stać się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spotkać się i spędzić wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. Projekt to także odpowiedź na problemy, związane z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. To obraz tego, w jaki sposób postrzegamy rolę ekologii w architekturze — wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.
Bryła dworca składać się będzie z dwóch niezależnych części — otwartej i zamkniętej — połączonych przeszkleniem w technologii szklanej kurtyny. Dominującym elementem budynku będą podtrzymujące dach słupy w formie przypominającej ażurowe parasole. Architekci wprowadzili do projektu urozmaicającą bryłę zieleń — ogród na dachu i zieloną ścianę na północnej elewacji, które mają tworzyć strefę zieleni łączącą dworzec z parkiem Ludowym.
wizualizacja
© Tremend |Ilustracje dzięki uprzejmości OKK!
Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostaną oddzielone od hali przeszkleniem, a pokoje administracji wyposażone będą w przyciemniane szyby. Taki podział przestrzeni wynika przede wszystkim z troski o środowisko — dzięki umieszczeniu „budynku w budynku” możliwe będzie utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego. Energia potrzebna do ogrzania budynku zostanie pozyskana dzięki gruntowym pompom ciepła.
Architekci, chcąc ograniczyć w projekcie zużycie prądu, zastosowali energooszczędne oprawy LED. Co więcej, stopień zużycia energii kontrolowany będzie poprzez wprowadzenie detekcji ruchu, uwzględnienie natężenia oświetlenia docierającego z zewnątrz i powiązanie działania systemu z porą dnia, roku oraz innymi czynnikami zewnętrznymi lub sygnałami pochodzącymi z pozostałych systemów.
Autorzy projektu zastosowali także kostkę antysmogową — nowoczesny materiał o właściwościach fotokatalitycznych, zawierający dwutlenek tytanu, który pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.
Projekt nowego dworca zakłada również nasadzenie takich gatunków roślin, które sprzyjają produkcji tlenu, a woda potrzebna do ich podlewania ma być pozyskiwana dzięki systemowi oczyszczania ścieków deszczowych. Co więcej, na terenie dworca znajdą się stanowiska dla rowerów oraz ładowarki do elektronicznych samochodów i autobusów.
oprac. red.
na podstawie informacji prasowej