zrównoważona, queerowa architektura
W jaki sposób architekci mogą świętować miesiąc dumy osób LGBT? Na to pytanie odpowiedzieli projektanci z biura Foster + Partners, którzy w 2022 roku wybudowali w swojej londyńskiej siedzibie pawilon pod wiele znaczącą nazwą — „In Pride of Idleness”. Instalacja wkomponowała w myśl angielskiego filozofa Bertranda Russella celebrację różnorodności.
Detal pawilonu Foster + Partners
fot.: Aaron Hargreaves | © Foster + Partners
recykling podczas Miesiąca Dumy osób LGBT+
W 2021 roku zespół młodych architektów z Foster + Partners wygrał konkurs na pawilon Pride Pop Up, zorganizowany przez Architecture LGBT+ i London Festival of Architecture.
Pawilon „Rainbow After the Storm”, zlokalizowany w ogrodach kościoła św. Anny w londyńskim Soho, symbolizował dysonanse i synchronizacje w doświadczeniach i reakcjach na dwie pandemie — AIDS i COVID-19, skupiając się jednocześnie na wspólnocie zbudowanej w duchu optymizmu.
W ramach podejmowanych przez Foster + Partners wysiłków na rzecz ponownego wykorzystania materiałów budowlanych, pracownia zorganizowała wewnętrzny konkurs „After-life”, zapraszając kolegów do zaprojektowania konstrukcji przy użyciu zdemontowanych elementów pawilonu. Oceniane przez panel architektów i pracowników działu zrównoważonego rozwoju biura, zostały wybrane trzy zwycięskie projekty wybrane na podstawie kreatywności koncepcji, procentu ponownego użycia materiałów oraz jakości samego projektowania. Zwycięskie projekty postawiono na terenie londyńskiej siedziby biura.
Widok na Pawilon w siedzibie Foster + Partners
fot.: Aaron Hargreaves | © Foster + Partners
co czytają w Foster + Partners?
Tytuł jednego z nich — „In Pride of Idleness” — nawiązuje do słynnego eseju Bertranda Russella „In Praise of Idleness” („Pochwała próżniactwa”). Stawia on tezę, że we (współczesnym jemu, a co dopiero w naszym!) świecie rozwój technologiczny i automatyzacja są posunięte tak daleko, że powinniśmy gruntownie przemyśleć nasz stosunek do pracy, której — wedle filozofa — powinniśmy po prostu poświęcać mniej czasu. Projektanci biura lorda Normana Fostera przełożyli tę myśl na matrycę dumy.
W dzisiejszej kulturze dumę i godność czerpie się z pracy, produktywności i autorefleksji nad byciem zajętym; podczas gdy bezczynność lub „nicnierobienie” niekoniecznie jest szanowane i gloryfikowane.
Główną ideą pawilonu jest zaoferowanie zamkniętej przestrzeni jako miejsca odpoczynku dla pracowników, aby mieć miejsce na celowe przerwy, oferując jednocześnie widok na niebo. W pawilonie chodzi o dumę z naturalnych sposobów bycia i życia, których nie powinniśmy się wstydzić.
Wnętrze pawilonu In Pride of Idleness
fot.: Aaron Hargreaves | © Foster + Partners
Duma i godność w mowie ciała wyraża się poprzez trzymanie głowy wysoko. Idea „In Pride of Idleness” materializuje się w zamkniętej ramie ośmiokąta. Liny we wszystkich kolorach tęczowej flagi wznoszą się, aby połączyć się na górze, tworząc spirograf z otworem do nieba. Przestrzeń oferuje odwiedzającemu możliwość spojrzenia w górę i podniesienia głowy w geście dumy. W międzyczasie liny po obu stronach działają jak półprzezroczysty ekran, aby nawiązać dialog między wnętrzem a zewnętrzem pawilonu — mówią projektanci, Akash Changlani, projektant ds. zrównoważonego rozwoju i Isik Goren, koordynatorka ds. zrównoważonego rozwoju.