Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2022/2024”
Celem pracy było zaprojektowanie bryły domku letniskowego, jego wnętrz oraz wyposażenia na podstawie architektury, projektowania oraz działań artystycznych z terenów Podhala. Jest to autorska interpretacja tradycyjnych chat góralskich oraz projektów Stanisława Witkiewicza. W projekcie widoczne są nawiązania do historii Podhala: od układu funkcjonalnego, przez nadanie ornamentyce funkcji, po wykorzystanie lokalnych materiałów.
wnętrze salonu wraz z kuchnią
© Piotr Sudoł
Drugim ważnym aspektem projektu jest dostosowanie przestrzeni do obecnego użytkownika (turysty) oraz funkcjonalność. Zaprojektowana przestrzeń pozwala użytkownikowi odpocząć od przeładowania wizualnego obecnego w dużych miastach, ale również w głównych ośrodkach turystycznych na Podhalu.
wnętrze domu letniskowego, rzut funkcjonalny
© Piotr Sudoł
Układ funkcjonalny został zaprojektowany na bazie jednego z najpopularniejszych układów chałup góralskich. Zastosowano podział na izbę białą i czarną oraz sień. Izba czarna to wnętrza, w których toczy się codzienne życie: salon z aneksem kuchennym i częścią jadalnianą oraz łazienka. Sień została przekształcona w duży hol.
hol oraz łazienka
© Piotr Sudoł
Izba biała stała się zaś dwiema sypialniami. Łączna powierzchnia to 110 metrów kwadratowych — wymiary domu letniskowego zostały zaczerpnięte z rzutu tradycyjnej chaty góralskiej. Bryła proporcjami nawiązuje do góralskiej chaty, a elewacja została pokryta drewnem. Zachowany został również układ okien, mają one jednak inne wymiary.
wnętrze jednej z sypialni, w tle przestrzeń do pracy
© Piotr Sudoł
Głównym wzorem wykorzystanym w sieni jest romb pochodzący z form do wytwarzania tradycyjnych góralskich serów. Wzór został zmultiplikowany i umieszczony na drewnianej ściance z ławą. Jego elementy zostały także użyte w wieszakach na odzież, wypukłościach we frontach ławy oraz uchwytach szafy. Kolejnym pomieszczeniem jest duży salon z aneksem kuchennym i częścią jadalnianą. Kuchnia została zaprojektowana na podstawie zasady trójkąta roboczego, a konstrukcje mebli są widoczne.
wnętrze salonu z kuchnią w domu letniskowym
© Piotr Sudoł
Obok kuchni stoi regał na telewizor zainspirowany kredensami projektowanymi przez Stanisława Witkiewicza. Narożna sofa, stolik kawowy i fotel ze wzorem serca tworzą wygodną część wypoczynkową. W części jadalnianej znalazł się stół z krzesłami i taboretami — inspiracją dla nich był wzór fali z projektów Witkiewicza. Konstrukcja krzeseł i taboretów została oparta na góralskiej rozecie. Stojące za stołem regały to nawiązanie do zegara z willi Koliba. Dla salonu ważne są użyte materiały: ściany obłożone zostały fornirowanymi panelami, a obicie sofy wykonano z wełny. Znalazły się tu również znane z góralskich tradycji bydlęce skóry oraz kilimy.
sypialnia z miejscem z miejscem do pracy biurowej
© Piotr Sudoł
Jedna z sypialni została podzielona przeszkleniem nawiązującym do okien z domów autorstwa Witkiewicza na dwie odrębne strefy. Pierwsza strefa przewidziana jest do pracy biurowej oraz jako miejsce do spania dla jednej osoby; druga — typowo sypialniana. Zabudowa stolarska otaczająca łóżko tworzy przestrzeń do przechowywania odzieży. Stylistyka pomieszczenia odwołuje się do Witkiewiczowskiego wzoru ułożonych w szeregu półkoli. W drugiej sypialni zaproponowano układ z łóżkiem znajdującym się na środku. Inspiracją była konstrukcja wieńcowa. Sama rama łóżka, ramy linorytu i lustra, a także uchwyty formą nawiązują do ułożonych naprzemiennie drewnianych belek.
wnętrze sypialni, na ścianie linoryt
© Piotr Sudoł
W łazience został wykorzystany wzór powstały poprzez uproszczenie i połączenie kilku obecnych w projektach Witkiewicza. Posłużył on do stworzenia rzeźbień w zabudowie stolarskiej oraz wzoru płytek ceramicznych znajdujących się na podłodze.
projekt kilimów
© Piotr Sudoł
W kilku pomieszczeniach domu zostały użyte kilimy zaprojektowane w pracowni projektowania graficznego pod okiem dr Darii Malickiej. Grafiki umieszczone na kilimach inspirowane są podhalańskimi legendami, a ich „pikselowy” charakter pozwala na łatwiejsze i szybsze wykonanie tkanin.
Piotr Sudoł
Ilustracje: © Autor