Tchoban Voss Architekten
Przed drugą wojną światową Berlin był ważnym ośrodkiem żydowskiej diaspory w Europie. Dzisiaj liczbę wyznawców judaizmu w niemieckiej stolicy szacuje się na kilkanaście tysięcy. Żeby umożliwić rozwój rosnącej społeczności, biuro Tchoban Voss Architekten podjęło się realizacji nowego kampusu edukacyjnego — Pears Jüdischer Campus.
obła, nieregularna bryła budynku
fot.: Klemens Renner | © Tchoban Voss Architekten
wielofunkcyjność realizacji Tchoban Voss Architekten
Nowy kampus wybudowano zaraz obok Centrum Kultury i Rodziny Chabad Lubawicz w berlińskiej dzielnicy Charlottenburg-Wilmersdorf. Nowa konstrukcja jest kompleksem edukacyjnym składający się ze szkoły, przedszkola i żłobka oraz boisk sportowych i placów zabaw opasanych zielenią. Wolnostojący budynek o obłej bryle wpisuje się w niejednorodną architekturę swojego otoczenia. Wysoka na dwie kondygnacje hala na trzecim piętrze budynku będzie miejscem wydarzeń sportowych, kulturalnych, uroczystości religijnych i seminariów bądź konferencji. Znajdujące się na piątym piętrze audytorium jest wyposażone w wielopoziomowe rzędy siedzeń odpowiednich na wykłady czy projekcje filmowe. Nie zabrakło również jadalni i koszernej kuchni. Schody na wklęsłej stronie budynku zapewniają ciąg kominikacyjny z pomieszczeniami piwnicznymi.
W projekcie kampusu uwzględniono place zabaw
fot.: Klemens Renner | © Tchoban Voss Architekten
Pears Judischer Campus wpisany w istniejący już sztetl
Zaokrąglone kształty konstrukcji stanowią formalne nawiązanie do wnętrza Centrum Chabad Lubawicz.
Nieregularne, organiczne kształty zastosowano również wewnątrz kompleksu edukacyjnego
fot.: Roland Halbe | © Tchoban Voss Architekten
Ceglano-betonowy budynek natychmiast przyciąga wzrok swoją kolorystyką, którą również wykorzystano do formalnego połączenia z sąsiednim centrum. W opalizującej na fiolet i błękit wentylowanej fasadzie z cegły klinkierowej użyto podobnego odcienia niebieskiego, co na przeszklonym wejściu istniejącego żydowskiego ośrodka kulturalnego Chabad Lubawicz. Niebieski ma szczególne znaczenie w historii i symbolice judaizmu: jest on kolorem boskiego objawienia.
Poziome pasy cegieł klinkierowych przypominają mieniące się wstęgi
fot.: Roland Halbe | © Tchoban Voss Architekten
symbolika ukryta w wykończeniach berlińskiego kampusu
Na płaskim dachu konstrukcji zainstalowano dwuwarstwową hydroizolację zgodną z niemieckimi dyrektywami budowlanymi. W przyszłości cała powierzchnia dachu będzie zapełniona roślinnością. Do głównego wejścia szkoły można dotrzeć z poziomu ulicy, bez konieczności wspinania się po schodach. Ściany wejścia zdobią dwie instalacje świetlne autorstwa berlińskiej artystki Anny Nezhnayi, przedstawiające kabalistyczne drzewa życia. Dąb i drzewo oliwne symbolizują dwa państwa — Niemcy i Izrael. Dwupiętrowy hol wyróżnia się również lustrzanym sufitem.
Berlińska artystka Anna Nezhnaya jest autorką instalacji artystycznych wewnątrz budynku
fot.: Roland Halbe | © Tchoban Voss Architekten
W przyległej do wejścia klatce schodowej znajdują się windy, dzięki którym wszystkie piętra są dostępne dla wózków inwalidzkich. W obiekcie będzie mogło uczyć się 450 dzieci, począwszy od raczkujących niemowląt w żłobku do pełnoletniej młodzieży w klasie 12. Rozplanowanie przestrzeni w budynku wprowadza rozróżnienie na pomieszczenia wykorzystane wyłącznie przez szkołę (sale lekcyjne, aule, pracownie do nauki poszczególnych przedmiotów) i przestrzenie wyłącznie do użytku przedszkola i żłobka.
Betonowa ściana od strony ulicy przedstawia graffiti autorstwa berlińskiego artysty ulicznego TOBO, znanego również jako Tobias Friesike.
Dziura w murze z graffiti, przez którą można zajrzeć do Pears Judischer Campus
fot.: Klemens Renner | © Tchoban Voss Architekten
Ania Kociucka
[na podstawie opisu autorskiego pracowni]