Jedna z głównych arterii warszawskiego Bródna zmieni się w Aleję Tysiąca Drzew. Zielony bulwar zaprojektowany przez WXCA zajmie teren nad budowanym właśnie wschodnim odcinkiem II linii metra.
warsztaty projektowe
Wstępna wizualizacja ul. Kondratowicza
fot. UM Warszawa
Początki koncepcji przemiany ul. Kondratowicza sięgają 2015 roku. Wówczas Oddział Warszawski SARP na zlecenie Miasta Stołecznego Warszawy, zorganizował warsztaty projektowe, które miały wskazać kierunki przyszłego zagospodarowania ulicy. Pięć zespołów przygotowywało własne koncepcje przekształceń w oparciu o przyjęte założenia, wnioski mieszkańców pozyskane w trakcie otwartych warsztatów oraz uwagi ekspertów, formułowane w trakcie wewnętrznych przeglądów projektów.
wspólne rekomendacje
Aktualny plan ul. Kondratowicza po przebudowie
fot. UM Warszawa
Na podstawie analizy prac zespołów projektowych, dyskusji zorganizowanych wokół projektów oraz warsztatów z mieszkańcami sformułowane zostały wytyczne dla koncepcji współczesnego centrum Bródna, obejmujące przede wszystkim postulaty:
-
przekształcenia ul. Kondratowicza w ulicę miejską o uporządkowanych usługowych pierzejach i niższych parametrach technicznych (niższej klasie funkcjonalnej);
-
wykształcenia ciągu przestrzeni publicznych o zróżnicowanym charakterze na styku ul. Kondratowicza, Rembielińskiej oraz osi Parku Bródnowskiego;
-
połączenia zieleni parkowej i wysp osiedlowej zieleni poprzez zielone ciągi piesze;
-
wytyczenia terenów inwestycyjnych o programie usługowym wzdłuż ul. Kondratowicza, dzięki zawężeniu terenów ulicy, bez ingerowania w wewnętrzną strukturę osiedla oraz przestrzeń parku;
-
uzupełnienia miejsc parkingowych dla obecnych mieszkańców i ochrony przed naporem pojazdów osób korzystających z metra w dalszej podróży.
Wyniki tych prac, same koncepcje oraz wypracowane, ogólne wytyczne stanowiły rekomendacje dla planowanych działań związanych z modernizacją ulicy Kondratowicza po wybudowaniu stacji II linii metra na Targówku.
bulwar i centrum
Budowa stacji metra Kondratowicza
fot. Metro Warszawskie
W 2018 roku władze Warszawy ogłosiły przetarg na prace projektowe, mające przynieść efekt w postaci konkretnej wizji 3 kilometrowego odcinka ulicy. Wygrała go pracownia WXCA i to jej projekt wchodzi właśnie w etap realizacji. Ulica L. Kondratowicza zmienia się na całym kluczowym odcinku, czyli od Rembielińskiej do św. Wincentego. Na każdym z obu krańców na mieszkańców czekać będą nowe stacje drugiej linii metra. W okolicach końcowej stacji Bródno zaplanowano lokalne centrum.
aleja tysiąca drzew
Budowa stacji metra Bródno
fot. Metro Warszawskie
Szeroka na 60 metrów, jedna z głównych arterii dzielnicy Targówek, daje duże pole do popisu dla projektantów. Szeroki pas zieleni między jezdniami (rezerwa pod niezrealizowaną linię tramwajową), boczne przestrzenie dla pieszych i sąsiedztwo Parku Bródnowskiego ma zmienić to miejsce w zielony kręgosłup osiedla. Istniejące szpalery drzew zostaną uzupełnione i rozbudowane. Pojawi się ich ponad 700, będą to głównie klony, graby i lipy. Dziś na tym odcinku jest ich około 300.
kameralne skwery
Wizualizacja ul. Kondratowicza
fot. UM Warszawa
Uzupełnieniem zieleni wysokiej będzie 136 tysięcy krzewów w różnych gatunkach oraz łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostanie ustawionych około 100 ławek na niewielkich, „kieszonkowych” skwerach dających poczucie kameralności w tej obszernej przestrzeni. Bardziej miejski, otwarty charakter będzie miał duży skwer planowany przy stacji metra Bródno, obok wybudowany zostanie także wielopoziomowy parking Park&Ride ze skate parkiem na dachu, zaprojektowany przez Innebo Architects. Dziesiątki drzew i tysiące krzewów zostało przewidzianych również w rejonie jednorodzinnej zabudowy otaczającej stację Zacisze.
drogi rowerowe
Wizualizaca parkingu P+R Targówek
fot. UM Warszawa
Dużą przemianę przejdzie okoliczna sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawią się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości 3 m każda. Oznacza to, że istniejąca trasa po południowej stronie zostanie przebudowana w nowoczesnym standardzie, czyli w lepszym przebiegu i z wykorzystaniem równej asfaltowej nawierzchni. Po północnej stronie ulicy powstanie zaś druga, o równie wysokiej jakości, która zapewni dojazd rowerem do licznych osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego. Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został komplet przejazdów rowerowych. Wzdłuż ulicy L. Kondratowicza pojawi się dokładnie 235 stojaków rowerowych, czyli miejsce na 470 rowerów, ze szczególnym uwzględnieniem pojemnych parkingów rowerowych przy stacjach metra.
Wizualizacja ul. Kondratowicza
fot. UM Warszawa