Znamy wyniki III etapu konkursu Tubądzin Design Awards 2020. Edycja postawiła przed architektkami i architektami zupełnie nowe, nieoczekiwane wyzwania. W związku z pandemią, obostrzeniami, dystansem społecznym i pracą zdalną zmieniło się także myślenie o architekturze i jej projektowaniu. Jury ogłosiło laureatów ostatniego etapu konkursu, w kategoriach Young Power, Everyday Design oraz Unlimited Architecture. Pośród ośmiorga laureatów, aż siedem to kobiety — z Rosji, Polski, Bułgarii i Mołdawii!
Konkurs Tubądzin Design Awards 2020 odbywał się pod hasłami przewodnimi #freedom, #future oraz #nature. Wolność byłą rozumiana jako możliwości, które daje współczesny design, techologia oraz wyobraźnia. Przyszłość to myślenie w kontekście „elastyczności” architektury, podążającej za szybko zmieniającymi się funkcjami przestrzeni publicznych i prywatnych. W tym wszystkim nie można zapomnieć o naturze. Okres lock-downu uświadomił nam, jak bardzo jej potrzebujemy w codziennym życiu.
I miejsce w kategorii Young Power, projekt przedszkola
© Wiktoria Sawicka
Decyzja międzynarodowego jury w składzie: Boris Kudlička – przewodniczący jury, scenograf, projektant wnętrz i ekspozycji, Małgorzata Szczepańska – redaktorka naczelna magazynu Elle Decoration, scenografka, projektantka wnętrz, Martin Duplanitier – architekt, projektant, założyciel Martin Duplantier Architects SAS, Prezydent francuskiej rady architektonicznej „Architecture et Maitrise d’Ouvrage”, Oksana Shumelda – architektka, designerka, współzałożycielka i opiekunka kreatywna studia „O.M.Shumelda” oraz Tomasz Smus – architekt marki Grupy Tubądzin opierała się na szerokiej, wielostopniowej punktacji, która pozwoliła wyłonić najciekawsze projekty. Wybrani przez jury laureaci pochodzą z Bułgarii, Federacji Rosyjskiej, Polski, Republiki Mołdawii i Słowacji.
Young Power
Kategoria Young Power przeznaczona jest dla studentów kierunków wyższych związanych z architekturą, architekturą wnętrz i projektowaniem. Zwyciężczynią III etapu została Wiktoria Sawicka z Politechniki Wrocławskiej, która zaprojektowała przedszkole w kształcie znaku nieskończoności. Budynek zapewniałby dzieciom otwartość i bezpieczeństwo. Jak podkreśla autorka, nieskończoność nie byłaby pozorna, ponieważ środkowa część budynku miałaby przesuwne szklane drzwi umożliwiające przedszkolakom swobodny ruch, który — dzięki otwartej komunikacji wewnętrznej — byłby także zapewniony wewnątrz budynku.
projekt przedszkola odnosi się do pedagogiki waldorfskiej
© Wiktoria Sawicka
Studentka uwzględniła wiele elementów odwołujących się do pedagogiki waldorfskiej, stawiającej na badanie zmysłów, integrację pokoleń, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami oraz bliskość natury. Autorka zaproponowała wykorzystanie naturalnych materiałów, m.in. drewna, zarówno we wnętrzu, jak i na elewacji budynku. Zaprojektowała także zielony dach z uprawami, przy których mogłyby pomagać dzieci, oraz zielone podwórko z placem zabaw. Wewnątrz przedszkola duże przeszklenia zapewniałyby naturalne światło i łączyły je z otoczeniem. Projekt podkreśla także ekologiczne rozwiązania architektoniczne — fotowoltaiczne panele dostarczające energię słoneczną, a także roślinność wypełniająca nie tylko elementy zewnętrzne obiektu, ale i jego wewnętrzne przestrzenie. Ideą autorki jest wspieranie przedszkolaków w rozwoju zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, smaku, równowagi i percepcji. Cztery sale sensoryczne, dzięki specjalnemu wyposażeniu wspomagają rozwój poszczególnych zmysłów.
Drugie miejsce w tej kategorii zajęli Ludwika Pysz, Mateusz Dziuba oraz Antonina Wójtowicz, a trzecie Diana Crestian z Republiki Mołdawii.
Everyday Design
Everyday Design to kategoria dla projektantów pracującym w salonach sprzedaży. Jury nagradza w niej projekty łazienek, salonów, kuchni oraz takie, w których można odnaleźć nietypowe zastosowanie płytek ceramicznych, zarówno w przestrzeniach publicznych, jak i prywatnych.
I miejsce w kategorii Everyday Design, wnętrze łazienki
© Olga Lupandina, Lina Yazovsky
Pierwsze miejsce w tej kategorii otrzymała Olga Lupandina wraz z Liną Yazovsky z Federacji Rosyjskiej. Stworzyły one projekt białej łazienki, w której motywem przewodnim są dzikie, łąkowe rośliny. Geometryczne wzory białych płytek nadają przestrzeni ładu i harmonii, a górna część ścian pokryta roślinnym motywem, dodatkowo odbijającym się w dwóch dużych lustrach ożywia wnętrze.
Kolejne dwa miejsca na podium przypadły projektom Lukáša Blany ze Słowacji.
Unlimited Architecture
Trzecia z konkursowych kategorii to Unlimited Architecture przeznaczona dla architektów i projektantów, których prace dotyczą szeroko pojętej architektury zewnętrznej (bryły, elewacje, fasady itp.), architektury wnętrz — przestrzeni publicznych i prywatnych, a także obiektów — od wyposażenia wnętrz do elementów w projektowaniu przestrzeni publicznej.
I miejsce w kategorii Unlimited Architecture, edukacyjna wystawa sensoryczna
© Maja Berlińska, Aleksandra Łukasik
Pierwsze miejsce w tej kategorii otrzymał duet Maja Berlińska i Aleksandra Łukasik. Ich projekt pt. „Sensorium. Sensoryczny plac poznawania zmysłów” to edukacyjna wystawa poświęcona zmysłom. Ułożona w kształt krętej drogi, po której wędruje odbiorca, w przyjazny sposób pomaga w rozpoznawaniu i przyporządkowaniu bodźców. Pokazuje także sposób, w który postrzegają świat osoby z deficytami sensorycznymi i dysfunkcjami zmysłowymi.
Druga nagroda powędrowała do Gergany Asenovej-Breshkovej z Bułgarii, a trzecie miejsce zajęła Małgorzata Bielecka, reprezentująca Polskę.
Zwycięzcy każdego z etapów w kategorii Unlimited Architecture powalczą też o Grand Prix Monolith 2020 i nagrody w finale konkursu, którego gala odbędzie się 25 lutego br. w formule hybrydowej, w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Jeśli jesteście ciekawi wyników II etapu konkursu, możecie je znaleźć tutaj oraz poczytać o nagrodzonym projekcie autorstwa Gąska Studio.
I etap konkursu, także opisywaliśmy na łamach naszego portalu.