Konkurs studencki na najciekawszy projekt przestrzeni do mieszkania
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Wiktoria Bartczak – „U źródła chleba. Adaptacja wnętrz starego młyna w Sompolnie na miejsce wypieku, degustacji i muzeum chleba”

03 czerwca '24
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2023
Nazwa: „U ŹRÓDŁA CHLEBA. ADAPTACJA WNĘTRZ STAREGO MŁYNA W SOMPOLNIE NA MIEJSCE WYPIEKU, DEGUSTACJI I
MUZEUM CHLEBA.”
Autorka:

Wiktoria Bartczak

Uczelnia:
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Promotorzy:
prof. dr hab. M. Weronika Węcławska-Lipowicz

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2022/2024”

Głównym założeniem projektu było to, aby nawiązać do starej funkcji, ale rozwinąć ją i zinterpretować na nowo. Wcześniej młyn w Sompolnie pełnił rolę przechowywania zboża i wytwarzania mąki, a obecnie miałby służyć do wypiekania chleba, a następnie jego sprzedaży. Moim zamysłem było stworzenie piekarni, która ma na celu ukazanie całego procesu jego wyrabiania i pieczenia, poprzez strefy, które zostały w projekcie wyznaczone.

przekrój

przekrój

© Wiktoria Bartczak

Projekt przedstawia także przestrzeń warsztatową, która w nawiązaniu do historii – pozwoli tak jak dawniej, przekazywać wiedzę na temat wypieku chleba. Również część degustacyjna umożliwi rozwój społeczny mieszkańców, a także spotkania, wspólne spędzanie czasu oraz degustację różnych nowych smaków. Kolejnym istotnym aspektem w projektowaniu młyna było zastosowanie udogodnień dla klientów, zapewniając im bezproblemowe przemieszczenie się, a także pozwolenie na swobodę w przygotowywaniu sobie posiłków.

muzeum

muzeum

© Wiktoria Bartczak

Młyn na ulicy Kaliskiej w Sompolnie to ceglany budynek, który został wybudowany w 1920 roku. Obecnie budynek jest pustostanem. Dostęp do jego wnętrza jest bardzo ograniczony, co jest spowodowane zarwanym stropem. Stan budynku jest niezadowalający, dlatego potencjał tego miejsca jest niewykorzystany. Zmiany obiektu zastanego najbardziej widać w rzucie układu funkcjonalnego. Cała konstrukcja oparta jest na drewnianych słupach, które znajdują się w osi budynku i to właśnie na nich skupiona jest cała uwaga.

degustacja

degustacja

© Wiktoria Bartczak

Pierwsza kondygnacja została zaprojektowana z myślą o obserwacji procesu wypiekania pieczywa. Przestrzeń robocza podzielona jest na dziesięć stref ukazujących etapy tego procesu. Na parterze oprócz strefy roboczej znajduje się również sprzedaż pieczywa, które jest wystawione na specjalnie przygotowanych do tego półkach oraz w przeszklonych gablotach. Nad strefą roboczą znajduje się oświetlenie techniczne z lampami LED, które ma nadawać pomieszczeniu surowego i przemysłowego charakteru. Po dwóch stronach ceglane ściany zostały zakryte przez dodatkowe ścianki pokryte tynkiem wapiennym, które są odsunięte na piętnaście centymetrów, sprawiając wrażenie większej przestrzenności.

piekarnia

piekarnia

© Wiktoria Bartczak

Druga kondygnacja w centralnej części mieści metalowy blat okalający słupy konstrukcyjne. Służy on do przygotowywania i smarowania pieczywa przez klientów. Po obu stronach znajdują się miejsca do siedzenia i degustacji. Wzdłuż osi pomieszczenia znajdują się dwa metalowe kominy, które służą do podgrzewania chleba. W ich wnętrzu przebiegają rury połączone z piecami z dolnej kondygnacji. Posiadają drzwiczki, za którymi znajduje się miejsce do podgrzewania pieczywa. Po obu stronach umieszczone są regały wykonane z metalowych profili, na których docelowo mają pojawić się przetwory oraz wiele innych dodatków, z którymi będzie można przygotować pieczywo.

warsztaty

warsztaty

© Wiktoria Bartczak

Trzecia kondygnacja skupiona jest na części muzealnej i warsztatowej. Centralna część została zaprojektowana na potrzeby warsztatowe, poprzez umieszczenie dużego stołu, a nad nim oświetlenia technicznego. Po obu jego stronach na metalowych profilach zostały równolegle zawieszone zdjęcia przedstawiające budowę młyna. Fotografie zostały podzielone na cztery pionowe części, przez co wprowadzono ażurowość, ale również zapewniono dostęp do światła słonecznego, które wpada przez większą ilość okien. Na końcu pomieszczenia znajduje się wystawa historyczna przedstawiająca dawne narzędzia do produkcji i przechowywania chleba. Zarówno przestrzeń warsztatowa i muzealną pełnią tutaj rolę edukacyjną oraz społeczną, pozwalając na szerzenie wiedzy na temat historii, tradycji i sposobów wypiekania chleba. Tego typu funkcja prowokuje do integracji lokalnej społeczności poprzez możliwość organizacji warsztatów.

klatka schodowa

klatka schodowa

© Wiktoria Bartczak

Projekt został uzupełniony o udogodnienia dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, zapewniając odpowiednią szerokość przejść oraz przeszkloną windę z kładką dla osób niepełnosprawnych, co pozwoli na bezproblemowe przemieszczanie się między piętrami.

winda

winda

© Wiktoria Bartczak

Zaprojektowana przestrzeń w swojej formie przedstawia spójność głównie za pomocą użytych materiałów, które już znajdują się w budynku zastanym. Nie wprowadzono dużych zmian w wyglądzie budynku, a postawiono na zachowanie jego surowego i przemysłowego charakteru. Można zaobserwować minimalizm i industrializm poprzez ograniczenie użycia dużej ilości różnych materiałów, a także dzięki otwartej przestrzeni.

piece

piece

© Wiktoria Bartczak

Wiktoria Bartczak

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE