Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Warszawski The Bridge. Wieżowiec nowy, lecz nienowatorski

28 stycznia '21

W warszawskim zagłębiu biurowym na Woli rozpoczyna się budowa 174-metrowego wieżowca. Zaprojektowany przez holenderską pracownię UNStudio we współpracy z Polsko Belgijską Pracownię Architektury biurowiec The Bridge jest projektem nowym, ale nie nowatorskim. Uzupełni istniejącą zabudowę Placu Europejskiego, dowiązując się do zabytkowej Bellony. Koniec budowy planowany jest na 2024 rok.

Projektowany budynek stanie u zbiegu ulic Towarowej i Grzybowskiej. Będzie przylegał bezpośrednio do Placu Europejskiego, wokół którego Ghelamco zrealizowało już kompleks Warsaw Spire. W przyszłości kwartał ma być uzupełniony o jeszcze jeden wieżowiec przy skrzyżowaniu ul. Wroniej i Grzybowskiej. Wysokościową zabudowę w miejscu fontanny dopuszcza miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Plac Europejski

Plac Europejski. W prawym dolnym rogu widoczny budynek Bellony i działka, gdzie stanie The Bridge

fot. AGC Glass Europe / Wikimedia Commons

Naszpikowany gadżetami

The Bridge oferować ma 47 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni biurowej najwyższej klasy. Wysoki na 174 metry i 40 kondygnacji wieżowiec zlokalizowany będzie obok dawnej siedziby wydawnictwa Bellona, wpisanej do rejestru zabytków. Oba budynki połączy wspólne lobby. Podziemny parking pomieści 280 samochodów oraz 147 rowerów wraz z zapleczem sanitarnym dla cyklistów. Inwestor deklaruje wyposażenie obiektu w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i przyjazne środowisku. W budynku znajdą się ładowarki do samochodów elektrycznych oraz specjalny parking dla elektrycznych rowerów i hulajnóg z 20 miejscami do ich ładowania.

Zmiany w projekcie budynku wymusiła także pandemia COVI-19. Ghelamco opracowało i wdroży specjalny system operacyjny, który pozwoli na sprawne zarządzanie kontrolą dostępu oraz rozwiązania zwiększające jego bezpieczeństwo w przypadku epidemii (m.in.wirusobójcze lampy UV, które zostaną umieszczone w windach i czerpniach powietrza). Budynek będzie posiadał certyfikaty BREEAM i WELL — a także Green Building Standard.

Więcej tego samego

The Bridge The Bridge

The Bridge - wizualizacje od strony Placu Europejskiego i ul. Towarowej

fot. materiały inwestora

Środowiskowe certyfikaty to dziś już standard w niemal wszystkich deweloperskich inwestycjach. Pomimo zaangażowania zagranicznego biura ciężko jednak szukać w przedstawionych wizualizacjach powiewu nowości. Panorama Warszawy wzbogaci się o jeszcze jeden szklany, nieco zdeformowany prostopadłościan. Pozbawiony charakterystycznego dla inwestora (i dyskusyjnego estetycznie) chromowanego detalu, będzie może milszy dla oka niż sąsiedni Warsaw Spire.

Budnek wciąż pozostaje jednak w tyle światowych tendencji w architekturze wieżowców. Całkowicie przeszklone fasady powoli odchodzą do lamusa. Przyczyną są głównie względy środowiskowe — duże straty ciepła i nagrzewanie latem. Tego typu jednolite tafle są również śmiertelnym zagrożeniem dla ptaków. Inwestycja nie wzbogaci funkcjonalnie zdominowanego przez biurowce fragmentu miasta. Wymarła wieczorami okolica może liczyć tylko na lokale gastronomiczne w nowym budynku. Wiele zależeć będzie od powiązania projektowanej konstrukcji z zabytkowym otoczeniem. Chodzi tu zarówno o budynek Bellony, jak i kamienic od strony ul. Grzybowskiej. Tego fragmentu inwestycji nie widać na wizualizacjach, a wydaje się kluczowy dla odbioru architektury i wprowadzenia ludzkiej skali.

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Lakiery ogniochronne UNIEPAL-DREW
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE