MVRDV projektuje wysadzaną diamentami fasadę sklepu Tiffany & Co. w Szanghaju
Elegancja i szyk — takie skojarzenia wywołuje marka Tiffany & Co. Dzięki opowiadaniu Trumana Capote oraz filmu z Audrey Hepburne, sklepy z błękitnym logotypem stały się symbolem aspiracji do luksusu rodem z nowojorskiej socjety lat 60. Projektanci MVRDV spróbowali połączyć estetykę i dziedzictwo marki z tętniącym jaskrawymi kolorami miejskim krajobrazem Szanghaju.
widok na fasadę i gabloty sklepowe po zmierzchu
fot.: Wen Studio | © Tiffany & Co., MVRDV
(tekst opracowany na podstawie opisu autorskiego biura)
Zlokalizowany w galerii handlowej Taikoo-Li Qiantan sklep Tiffany & Co. zdobi teraz misterna fasada projektu MVRDV. Dzięki instalacji złożonej z 6 988 ręcznie wykonanych szklanych diamentów elewacja wyraźnie nawiązuje do słynnych projektów biżuterii marki.
Za dnia elementy fasady odbijają i załamują światło, pobłyskując na słońcu, natomiast nocą lampy LED sprawiają, że butik świeci nieskończoną gamą kolorów. Sklep jest upozycjonowany na środkowej osi Taikoo Li Qiantan, szanghajskiego centrum handlowego otwartego w 2021 roku. Wśród innych butików marek premium projekt MVRDV wyróżnia się odważną i zwodniczo prostą koncepcją: fasadą wykonaną z diamentów.
Biżuteryjna ekstrawagancja fasady
fot.: Wen Studio | © Tiffany & Co., MVRDV
Pomimo pozornej prostoty, pomysł ten bazuje na głębokim zrozumieniu tożsamości i historii Tiffany & Co. Projekt stanowi kontynuację współpracy MVRDV i Tiffany, której pierwsze owoce można obejrzeć na lotnisku Changi w Singapurze, oraz wypracowanej przez biuro strategii projektowania sklepów dla tej marki. Podejście oddaje hołd dziedzictwu Tiffany &Co., kładąc nacisk na takie wartości, jak innowacyjność w użyciu materiałów, wielowymiarowość projektu i zdolność do wzbudzania zachwytu. W Szanghaju wszystkie te zasady znajdują swój wyraz w kaskadzie ze szklanych diamentów. Są one rozmieszczone w taki sposób, aby dać efekt losowego rozproszenia, przerzedzając się dla lepszej widoczności tam, gdzie jest to potrzebne, na przykład wzdłuż balkonu na pierwszym piętrze, na którym siedzą klienci kawiarni przyległej do sklepu.
Balkon, który ugości klientów sklepu
fot.: Wen Studio | © Tiffany & Co., MVRDV
Każdy z tych szklanych diamentów ma 21 centymetrów szerokości, 13 centymetrów wysokości i waży 1,5 kilograma. Są one zawieszone na cienkich stalowych linkach, napiętych między górną i dolną ramą konstrukcji pokrytą lustrzanym wykończeniem. Specjalne stalowe uchwyty, zaprojektowane tak, aby były jak najmniejsze i dyskretne, sprawiają, że diamenty nie poruszają się ani nie obracają na swoich podporach. Dzięki dbałości o szczegóły projektu fasada wykorzystuje jedynie połączenia mechaniczne, dzięki czemu można ją całkowicie zdemontować, a jej części ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi w przyszłości.
zbliżenie na instalację ze szklanych diamentów
fot.: Wen Studio | © Tiffany & Co., MVRDV
Podobnie jak poprzednia realizacja MVRDV dla Tiffany & Co. na lotnisku w Singapurze, fasada sklepu w Szanghaju zawiera charakterystyczny element pochodzący z lokalnego otoczenia — w tym przypadku jest on zainspirowany jasnymi i kolorowymi ekranami świetlnymi w przestrzeni miejskiej Szanghaju. W związku z tym w projekcie zastosowano energooszczędne, zmieniające kolor oświetlenie LED zarówno w górnej, jak i dolnej części fasady. W ten sposób butik może być oświetlony w dowolnym kolorze, w tym w charakterystycznym kolorze Tiffany Blue®, a każdy kolor ożywa dzięki efektom załamania światła na szklanych diamentach.
Błękit Tiffany zaświeci wśród wielu neonów nocnego Szanghaju
© Tiffany & Co.