W mojej pracy zaproponowałem rozwiązania mogące zwiększyć dostępność mieszkań poprzez obniżenie trzech najistotniejszych elementów składających się na cenę: kosztu budowy, metrażu mieszkania oraz kosztu terenu. Na podstawie analiz systemów prefabrykowanych opracowałem autorski system mogący ograniczyć koszty budowy; dzięki analizom demografii i trendów mieszkaniowych stworzyłem typologię odpowiadającą potrzebom mieszkańców, a poprzez nadbudowę nadparkingową zredukowałem koszty gruntowe i nakłady związane z infrastrukturą.
system konstrukcyjny
Opracowałem autorską konstrukcję szkieletową z drewnianych prefabrykatów. Dzięki wyeliminowaniu ścian nośnych możliwa jest dowolność w kształtowaniu struktury wewnętrznej oraz elewacji. Ponadto mniejsze elementy są łatwiejsze w transporcie i umożliwiają użycie maszyn o mniejszej mocy, co przekłada się na redukcję kosztów. Podstawowe elementy konstrukcji to prefabrykowane drewniane słupy, belki oraz stropy. W celu usztywnienia konstrukcji oraz ze względów estetycznych słupy nośne drewniane rozdzielono na cztery mniejsze. Ściany zewnętrzne i wewnętrzne nie pełnią funkcji nośnej, mogą więc być wykonane w technologii lekkiego szkieletu lub pełnych prefabrykatów montowanych przed ostateczną warstwą wykończeniową. Elementy zaprojektowano w taki sposób, aby ułatwić montaż i aby elementy ściśle do siebie pasowały poprzez gotowe gniazda, frezy i zakończenia, które pasują tylko do określonych miejsc.
lokalizacja
Elastyczność systemu pozwala na dopasowanie budynków do różnych lokalizacji. W obszarze City of Sydney — ścisłego centrum Sydney — średnia cena metra kwadratowego ziemi wynosi ponad 1050 dolarów australijskich (dane z października 2017 roku). Konieczne jest więc efektywne wykorzystanie gruntu poprzez intensyfikację zabudowy. Tańsze grunty znajdują się na przedmieściach czy na obszarach zdegradowanych lub obsługi transportu (parkingi powierzchniowe). Pierwsze dwie kategorie lokalizacji wymagają dodatkowych nakładów infrastrukturalnych lub rewitalizacyjnych. Ostatnia z opcji zakłada wykorzystanie przestrzeni nad parkingiem na nadbudowę mieszkalną, przy zachowaniu pierwotnej funkcji parkingu. Parkingi w Sydney zlokalizowane są w miejscach z dobrą infrastrukturą transportową, często w okolicy parków, obiektów sportowych, usługowych lub oświaty, dzięki czemu założenie opiera się na istniejącym uzbrojeniu terenu. Według moich obliczeń, nad parkingami, przy maksymalnej dopuszczonej prawnie wysokości konstrukcji drewnianych (osiem pięter), możliwe jest zbudowanie od trzech do czterech i pół tysiąca mieszkań, z zapewnieniem przestrzeni wspólnych i komunikacji. Rozproszenie mieszkań w mieście zapobiega tworzeniu się gett mieszkań socjalnych.
typologia w kontekście Sydney
Analizy demograficzne oraz struktury gospodarstw domowych pozwoliły ustalić zapotrzebowanie na typ oraz proporcje, w jakich mają być budowane mieszkania. Sydney zamieszkują w większości osoby młode i w średnim wieku. Najliczniejszą grupą są osoby w przedziale wiekowym 25–34 lat (32,9%), 35–49 lat (21,1%) oraz 18–24 lat (17%). W tych samych grupach przewiduje się również najwyższy wzrost w ciągu najbliższych dwóch dekad. Dodatkowo w tym samym czasie przewidywany jest wzrost ludności Sydney o ponad sto dziesięć tysięcy, co stanowi 14,5% w skali wzrostu metropolii. Największą liczbę stanowią gospodarstwa jedno- i dwuosobowe, w których prognozuje się najwyższy wzrost.
Ze względu na lokalizację konieczne było ustalenie siatki konstrukcyjnej obiektu bazującej na module miejsca parkingowego — w Australii to 540×240 centymetrów. Ustaliłem, że najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem będzie łączenie modułów parkingowych w grupy trzech miejsc w dwóch szeregach.
zagospodarowanie terenu
Budynek zaprojektowano nad parkingiem w dzielnicy Pyrmont, nad zatoką Blackwattle Bay. W odległości od pięciuset do siedmiuset metrów dostępnych jest wiele usług komercyjnych i publicznych, w tym sklepy spożywcze, kawiarnie, lokalny targ oraz szkoła wyższa. Teren jest dobrze skomunikowany z miastem. W promieniu dwustu pięćdziesięciu metrów znajdują się przystanki autobusowe oraz stacja kolejki miejskiej. Dla bezpieczeństwa zmieniono organizację części parkingu znajdującego się w obrysie budynku. Zamknięto jedną z alejek i utworzono zamkniętą zatokę parkingową dla mieszkańców. Aby ograniczyć liczbę samochodów, przewidziano carsharing. Nawierzchnia ścieżki została wyróżniona kolorem oraz podniesiona. Na nabrzeżu utworzono kameralny plac z tarasami schodzącymi w kierunku wody, gdzie zaproponowano dodatkowe nasadzenia oraz plac zabaw.
układ funkcjonalny
W budynku ograniczono przestrzenie prywatne, dzięki czemu koszt jednostek jest niższy. By zrekompensować niewielką powierzchnię, zaplanowano wiele przestrzeni i usług, takich jak: kuchnia społeczna, pomieszczenia coworkingowe, pokój spotkań, plac zabaw, taras, wspólny ogród, pralnia, schowek, rowerownia i przestrzeń na usługi komercyjne.
energooszczędność i ekologia
Średnia roczna temperatura w Sydney wynosi 17,5 stopnia Celsjusza, a najcieplejszego miesiąca — 22,3 stopnia. Aby poprawić mikroklimat i zredukować koszty klimatyzacji, zastosowano rozwiązania wspomagające chłodzenie. Otwarta konstrukcja budynku umożliwia swobodny przepływ powietrza, belki usztywniające pozwalają na rozwieszenie powłok zacieniających, jasna elewacja, zielone ściany i dach, a także dodatkowe nasadzenia zieleni zapobiegają przegrzewaniu. W obiekcie zastosowano drewniane przesuwne okiennice oraz łamacze światła, a od zachodu balkony zacieniające.
Wojciech ZIENTEK
© Autor