Studenci Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Tomasz Agaciński i Monika Kaźmierska we współpracy z firmą Complet Chmielewscy stworzyli system mebli Brick. Inspirowany dziecięcymi klockami oraz kostką Rubika projekt został doceniony i nagrodzony w tegorocznej edycji konkursu Diament Meblarstwa 2021.
Modułowy, ekologiczny zestaw mebli Brick został zaprojektowany w zgodzie i z poszanowaniem środowiska naturalnego. Do jego produkcji studenci UAP z Wydziału Architektury i Wzornictwa wykorzystali naturalne sklejki, surowe drewno oraz tkaniny pochodzące z recyklingu. Projekt charakteryzuje się prostą formą, pobudzającą kreatywność użytkownika i umożliwiającą dowolne modyfikowanie i dopasowywanie do przestrzeni.
prezentacja zestawu mebli Brick
© Complet Furniture
jeden model, wiele możliwości
Brick niczym klocki można budować w różne układy, kompozycje kolorystyczne i funkcjonalności. Podstawowe konfiguracje mebla to fotel, sofa oraz narożnik. Główną, stałą częścią projektu jest drewniana baza — płyta z nóżkami z drewna bukowego, która uzupełniana jest tapicerowanymi elementami siedziska, podłokietnikami, oparciami oraz drewnianymi półkami. Zasada mocowania jest bardzo prosta — w drewnianej podstawie znajdują się okrągłe otwory, w które idealnie wpasowują się walcowate trzpienie wkręcane od dołu każdego z elementów. Regularne rozłożenie otworów oraz symetryczność modułów sprawia, że jeden element pasuje w dowolnie wybrane miejsce. Lekkie elementy mobilne mają takie wymiary i proporcje, by były poręczne i pozwalały na sporą liczbę układów i kombinacji.
Brick wykonany jest z naturalnej sklejki, surowego drewna i tkanin z recyklingu
© Tomasz Agaciński, Monika Kaźmierska, Complet Chmielewscy
recykling i ekologia
Detale konstrukcji podstawy ze sklejki oraz kształt nóżek, nadają sofie prostą, graficzną formę. By mebel był trwały, otwory w podstawie uzupełnione są metalowymi elementami, które chronią drewno przed wyłamywaniem, rysowaniem i nadmiernym ścieraniem. Przy takim rozwiązaniu płaszczyzna podstawy staje się odporna na częste zmiany układu. Drewno jest zabezpieczone naturalnym olejem z wosku pszczelego (Livos). Siedzisko tworzą osobno mocowane „klocki”, obszyte kolorowym materiałem. Tapicerka została uszyta z tkaniny „Terra” firmy Lech Fabrics. Materiał ten jest produkowany z butelek PET. W zależności od rozmiaru podstawy mebel sprawdzi się zarówno w przestrzeni publicznej — poczekalni lub galerii handlowej, jak i prywatnej.
jedną z podstawowych konfiguracji jest fotel
© Tomasz Agaciński, Monika Kaźmierska, Complet Chmielewscy
Dobrawa Bies: Jak zrodził się pomysł na projekt fotela?
Tomasz Agaciński i Monika Kaźmierska: Praca nad projektem rozpoczęła się podczas naszych praktyk zawodowych. Główna myśl projektowa zaczęła się od pana Marcela Van De Kraats, autora pierwowzoru sofy z ruchomymi elementami siedziska. Na jego podstawie, postawiliśmy sobie za zadanie stworzenie modułowego systemu mebli, który pozwoli na dużą ilość konfiguracji i wpisze się w standardy produkcyjne firmy.
Dobrawa Bies: Co było dla Państwa główną inspiracją?
Tomasz Agaciński i Monika Kaźmierska: Główną inspiracją projektową były dziecięce klocki, które pobudzając kreatywność, pozwalają na tworzenie własnych form. Transformatywność mebla stała się dla nas priorytetem. Przestrzenie publiczne mają bardzo różne od siebie powierzchnie i funkcje, dlatego mebel musi się do nich dopasowywać.
Dobrawa Bies: Kim są użytkownicy?
Tomasz Agaciński i Monika Kaźmierska: Użytkownikiem staje się każdy, kto ma kontakt z meblem. Prosta zasada działania i przyjemna ergonomia nie ograniczają grupy odbiorców. Tworząc obiekt do przestrzeni zarówno prywatnych i publicznych, ważnym było dla nas, by trafiał on do różnych grup wiekowych.
główną inspracją projektową były klocki oraz kostka Rubkia
© Tomasz Agaciński, Monika Kaźmierska, Complet Chmielewscy
Dobrawa Bies: Jakie były trudności projektowe?
Tomasz Agaciński i Monika Kaźmierska: Największą trudnością było zaprojektowanie systemu montażu, który sprawdzi się przy różnych gabarytach modułów, pozostając odpornym na codzienne użytkowanie. Instynktowne rozwiązania często zaburzały pierwotną inspirację albo znacznie zwiększały koszt produkcji. Cały czas szukaliśmy balansu między tym co, jest wytrzymałe i funkcjonalne, a jednocześnie stosunkowo łatwe w wykonaniu.
Dobrawa Bies: Co daje Państwu zdobycie nagrody Diament Meblarstwa 2020?
Tomasz Agaciński i Monika Kaźmierska: Zdobycie Diamentu Meblarstwa jest dla nas przede wszystkim informacją zwrotną, że nasze podejście do projektowania może sprawdzić się i zostać docenione również w praktyce, poza murami uczelni. Nagroda jest dowodem na to, że firmy takie jak Complet Chmielewscy, otwarte na nowatorskie podejście studentów i gotowe na dzielenie się z nimi swoimi możliwościami i wiedzą, są w stanie stworzyć wraz z nimi ambitne, nieszablonowe projekty.
Dobrawa Bies: Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów.