Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Sandra Namyślak – „Obiekt funeralny w Szczecinie. Problematyka współczesnych form pochówku”

17 lipca '24
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa magisterska
Rok obrony: 2024
Nazwa: „OBIEKT FUNERALNY W SZCZECINIE. PROBLEMATYKA WSPÓŁCZESNYCH FORM POCHÓWKU”
Autorka:

Sandra Namyślak

Uczelnia:
Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej
Promotorka:
dr hab. Anna Maria Wierzbicka, prof. PW

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Architektura”

Architektura funeralna zmieniała się na przestrzeni wieków. Wynikało to w dużym stopniu ze sposobu postrzegania śmierci, który miał istotny wpływ na kształtowanie i lokalizowanie nekropolii. Współczesne tendencje oddziałujące na formy pochówku zatracają społeczny wymiar śmierci. W odpowiedzi na obecnie panujące problemy, celem pracy stało się przeanalizowanie elementów, które pozwolą na przywrócenie wymiaru sakralnego w obiektach funeralnych.

szkice

szkice

© Sandra Namyślak

Według wielu teoretyków cmentarz jest obrazem żywych, a nie zmarłych. Odgrywa ogromną rolę jako przestrzeń publiczna łącząca strefę sacrumprofanum. Jest w zasadzie jedynym miejscem łączącym obie strefy: życia i śmierci, które wzajemnie się przeplatają i wchodzą z sobą w dialog.

szkic koncepcyjny

szkic koncepcyjny

© Sandra Namyślak

Obecnie jako społeczeństwo zmagamy się z indywidualizacją działań związanych z pochówkiem i niezrozumieniem potrzeby przechodzenia należytej żałoby. Jako istoty sakralne, jak mówi Mircea Eliade, potrzebujemy nosiciela żalu i straty, przestrzeni, która zachęci nas do zmierzenia się z przeszłością i wędrówki po niej. Zaprojektowany budynek przybiera formę przewodnika, jest niczym Wergiliusz w „Boskiej komedii” Dantego. Przeprowadza uczestnika przez stratę i towarzyszące żałobie emocje.

plan zagospodarowania terenu

plan zagospodarowania terenu

© Sandra Namyślak

Kluczowym elementem w myśleniu o projekcie był wybór działki. Ze względu na chęć wprowadzenia charakteru symbolicznego, istotne stało się skupienie na cmentarzu jako pojęciu „ogrodu dla żywych”. Wybór padł na największą nekropolię w Polsce Cmentarz Centralny w Szczecinie. Jego forma nawiązuje do dawnych założeń parkowo-krajobrazowych. Najważniejszym elementem jest historyczna oś założenia, na której znajduje się projektowany obiekt.

aksonometria

aksonometria

© Sandra Namyślak

Christopher Alexander w swoich wypowiedziach o przestrzeniach sakralnych, wspomina o konieczności gradacji intymności, aż do momentu, kiedy osiągniemy święte centrum. Te elementy wynikają z psychologii człowieka. Dodatkowym elementem wprowadzającym komfort psychiczny jest zmniejszanie sufitów, im bardziej intymne jest pomieszczenie. Ta myśl stała się myślą przewodnią, która ukształtowała bryłę obiektu. W założeniu całego budynku wybija się również „święta oś”, nawiązująca do dawnych układów antycznych.

funkcje budynku

funkcje budynku

© Sandra Namyślak

Narracja w obiekcie przejawia się między innymi w sekwencyjności pomieszczeń umieszczonych bezpośrednio na osi. Dzięki stworzeniu pomieszczeń o różnej skali intymności i prywatności każdy ma możliwość indywidualnego przeżycia drogi pożegnania.

schematy chodzenia

schematy chodzenia

© Sandra Namyślak

Ze względu na przeznaczenie obiektu jako miejsca o charakterze sakralnym w budynku obecne są symbole głównym, który stał się kluczem do projektowania obiektu, jest światło. Pełni ono funkcję przewodnika po emocjach i jest kluczowym ornamentem budynku. Natężenie światła jest odzwierciedleniem poszczególnych emocji towarzyszących podczas żałoby. Zaczynając od bólu i cierpienia, kiedy jesteśmy otoczeni ciemnością, po odzyskiwanie nadziei na lepsze jutro tym emocjom towarzyszy już coraz więcej światła.

Projektowane przestrzenie charakteryzują się minimalizmem. Ich forma bazuje na prostych bryłach, bielonych ścianach, które mienią się wprowadzonym do wnętrza światłocieniem.

wnętrza

wnętrza

© Sandra Namyślak

Projektowana architektura ma stanowić formę „tabula rasa”  światłocień, który tworzy się na czystych, monumentalnych ścianach jest jedynym zmiennym elementem w ciągu dnia. Pokazuje, że niezależnie od wydarzeń i tego, co dzieje się w naszym życiu, wszystko wokół nas toczy się dalej. Świat nie stanął, a my musimy iść, tak jakbyśmy zaczynali pisać dalszą historię na nowych, czystych kartach.

dziedziniec wewnętrzny

dziedziniec wewnętrzny

© Sandra Namyślak

 
Sandra NAMYŚLAK

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE