Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Przestrzeń pomiędzy. Pomysł na aranżację parteru Muzeum Książąt Lubomirskich

25 sierpnia '23
w skrócie
  1. Kalina Galikowska, z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w ramach zadania na studiach zaprojektowała aranżację parteru Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu.
  2. Jej koncepcja skupiła się na trzech słowach: „pomiędzy”, „kultura” i „ulica”., tworząc przejrzystą przestrzeń, gdzie recepcja, punkt informacyjny, czytelnia i kawiarnia wzajemnie się przenikają.
  3. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B.

Kalina Galikowska z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku zaprojektowała aranżację wnętrz parteru Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu. Podstawą koncepcji był konkursowy projekt muzeum autorstwa pracowni WXCA. Projektantka skupiła się na trzech słowach: „pomiędzy”, „kultura” i „ulica”, proponując przejrzystą przestrzeń, w której wszystkie funkcje — recepcji, punktu informacyjnego, czytelni i kawiarni, wzajemnie się przenikają.

Prezentowany projekt został wykonany w I Pracowni Projektowania Architektury Wnętrz prowadzonej przez prof. Beatę Szymańską oraz dr. Pawła Czarzastego w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

W projekcie należało uwzględnić kawiarnię

w projekcie należało uwzględnić kawiarnię muzealną

© Kalina Galikowska

parter muzeum wyzwaniem projektowym

Podstawą projektową był wspomniany konkursowy budynek z 2018 roku zaprojektowany przez pracownię architektoniczną WXCA. Natomiast autorem projektu wystawy stałej jest Studio 1:1. Wyzwaniem studenckim było zaprojektowanie parteru, jako część budynku otwartej i bliskiej miastu. Przestrzeń ta miała odpowiedzieć na potrzeby funkcji informacyjnej muzeum, mieścić kawiarnię, szatnię, a także sklepik muzealny. Etapem procesu projektowego było również stworzenie makiet, które miały za zadanie określić charakter miejsca.

Aranżacja parteru Muzeum Książąt Lubomirskich, rzut

aranżacja parteru Muzeum Książąt Lubomirskich, rzut na podstawie projektu WXCA

© Kalina Galikowska

Przestrzeń holu głównego muzeum rozumiana jest jako współczesny, zadaszony miejski plac o otwartej, swobodnej strukturze, w której przenikają, zazębiają się, a czasami wyraźnie wydzielają wymienione powyżej funkcje. Problem projektowy został zapisany za pomocą trzech słów: pomiędzy, kulturaulica. Interpretacja tych słów, skojarzeń, znaczeń, rozwinięcie ich rozumienia, przyporządkowania im adekwatnych struktur, form i kolorów była również przedmiotem opracowania [...]. Projektowane miejsce ma służyć spotkaniom mówiącym o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości mieszkańców Wrocławia — tłumaczy Kalina Galikowska.

Makieta projektu

częścią zadania było również stworzenie makiety

© Kalina Galikowska

pomiędzy — przenikanie

Autorce zależało na stworzeniu przestrzeni parteru, która będzie pozbawiona mocnych, dominujących podziałów i dosłowności, jednocześnie tworząc spójną całość. Zdecydowała więc, aby wszystkie strefy funkcjonalne przenikały się ze sobą, wzmacniając poczucie lekkości i przejrzystości przestrzeni. „Korytarze księgarni wyznaczone są przez instalacje z metalowej siatki ukształtowanej w formę przypominającą zwiewną tkaninę. Również ekran informacyjny w recepcji oraz menu w kawiarni nawiązują do delikatności i subtelności tkaniny. Projektantka zastosowała matowe szkło w boksie mieszczącym pomieszczenia gospodarcze kawiarni. Szkło przez swoja transparentność tworzy grę świateł, a stalowe elementy o błyszczącym, polerowanym wykończeniu wprowadzają refleksy.

Przedmiotem opracowania jest przestrzeń holu głównego muzeum  Autorka zastosowała metalową siatkę w aranżacji przestrzeni księgarni

„korytarze” księgarni wyznaczone są przez instalacje z metalowej siatki

© Kalina Galikowska

kultura i delikatność

Skupiłam się na pojęciu kultury osobistej i przełożeniu jej cech na projekt. Słowa, którym starałam się przyporządkować adekwatne struktury, materiały i formy to elegancja, delikatność, taktowność i subtelność. Chciałam, aby przestrzeń holu głównego muzeum wizualnie odpowiadała charakterowi miejsca — jego dostojności i powadze. Stonowana kolorystyka, oszczędność i powściągliwość w doborze materiałów ma stworzyć elegancką i wytworną atmosferę — opowiada autorka.

Formy zastosowane przez autorkę mają wpływać na skupienie

formy zastosowane przez autorkę mają wpływać na skupienie

© Kalina Galikowska

nostalgia i melancholia

Muzeum to miejsce, które według Kaliny Galikowskiej wymaga od użytkowników dojrzałości i świadomości. Zastosowane przez nią delikatne i niedosłowne formy mają wpływać na wrażliwość odwiedzających i wprowadzać ich w uczucie nostalgiimelancholii.

Uważam, że są to emocje, które powodują bardziej świadomy i wnikliwy odbiór przestrzeni i powinny towarzyszyć podczas zwiedzania wystawy. Elegancja i minimalizm użytych w projekcie form ma skłonić odbiorców do refleksji i skupić ich uwagę na znaczeniu miejsca i poszanowaniu historii — podsumowuje Kalina Galikowska.

Poczytajcie także o projekcie autorstwa Julii Zubki, który również dotyczył aranżacji parteru Muzeum Książąt Lubomirskich.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE