Międzynarodowy konkurs studencki pt. Nature Inspired Youth Centre na projekt Centrum Młodzieży w Kanadzie organizowany przez magazyn Arc Ace cieszył się dużym zainteresowaniem polskich zespołów. W wyzwaniu projektowym udział wzięły studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku — Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska i Julia Zubka. Ich propozycja skupia się na okresie dorastania i wspieraniu rozwoju, dzieląc obiekt i jego otoczenie na strefy PSYCHE, SOMA i POLIS.
Wyzwaniem konkursowym było zaprojektowanie budynku przeznaczonego dla młodych osób w wieku od 14 do 19 lat. Obiekt miał być inspirowany naturą, a uczestnicy mieli zastosować naturalne materiały, zielone, żywe ściany i dachy oraz kształty o organicznych formach. Ważnym elementem było zaproponowanie programu dla młodzieży — sprzyjającemu rozwojowi, współpracy, nauce, zabawie i uprawianiu sportów.
studentki ASP w Gdańsku zaprojektował budynek spotkań młodzieży i jego otoczenie
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
polscy studenci docenieni!
Spośród zgłoszonych projektów, jury przyznało pięć Nagród Głównych. Trzecia i czwarta nagroda powędrowała do studentów z Polski. TREE HOUSE projektu Marii Faliszewskiej z Politechniki Śląskiej zdobył trzecią nagrodę, a projekt Underground Center autorstwa Darii Wróbel i Mateusza Zwierzchowskiego z Politechniki Poznańskiej otrzymał czwartą nagrodę.
W konkursie brały udział również studentki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska i Julia Zubka. Ich projekt wykonany pod kierunkiem prof. Beaty Szymańskiej oraz dr. Pawła Czarzastego w I Pracowni Architektury Wnętrz, co prawda nie znalazł się na podium, ale zasługuje na uwagę.
obiekt składa się z parteru i antresoli
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
Przygotowując się do wejścia w dorosłość, młody człowiek odnosi się do przyszłości weryfikując doświadczenia z dzieciństwa. Spogląda także w przyszłość, próbując określić kim i jaki chce być. Czas adolescencji jest jednym z najtrudniejszych w życiu. Naszym założeniem było stworzenie przestrzeni dla młodych, ułatwiające im ten okres i umożliwiające prawidłowy rozwój w wielu aspektach, które podzieliłyśmy na rozwój psychiczny – PSYCHE, fizyczny – SOMA oraz społeczny – POLIS. Dodatkowo wprowadziłyśmy przestrzenie wzbudzające w użytkownikach poczucie jedności z naturą — opowiadają autorki.
projekt uwzględnia główny budynek oraz budynek stacji badawczej
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
miejsce spotkań
Młodzież w wieku dorastania zaczyna spędzać więcej czasu poza domem, często jednak nie ma odpowiednio zaprojektowanych, bezpiecznych i przeznaczonych do tego miejsc. Studentki Gdańskiego ASP zaprojektowały więc przeznaczoną do tego przestrzeń dla młodych w otoczeniu przyrody. Stanowi je dostępny całorocznie obiekt o otwartych układzie, sprzyjający integracji i zawierający aktywności potrzebne dla zdrowego rozwoju.
miejsce spotkań młodzieży i stacja badawcza, elewacja
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
Na terenie założenia znajduje się również zewnętrzna stacja badawcza z urządzeniami do pomiary pogody (wodomierzem, wiatromierzem oraz klatką meteorologiczną). Studentki zaprojektowały również ściankę wspinaczkową wykonaną z rurek, która prowadzi na antresolę i zachęca do aktywnego spędzania czasu. Aby zejść z antresoli, można skorzystać ze zjeżdżalni, której wylot kończy się w przestrzeni wspólnej z modyfikowanymi stołami podwieszanymi na szynach.
elewacja wykonana jest z termobimetalu, a ścianka wspinaczkowa z metalowych rurek
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
nietypowe materiały
Autorki projektując budynek, sięgnęły zarówno po eksperymentalne, jak i naturalne materiały. Ciekawą propozycją jest elewacja z termobimetalu, powstały z połączenia dwóch metali, kurczy się pod wpływem ciepła, w tym przypadku promieni słonecznych, etapowo odsłaniając otwory w elewacji i wpuszczając do wnętrza obiektu naturalne światło. Zastosowane szkło elewacyjne pozwala na utrzymanie komfortu termicznego przy zachowaniu widoku na otaczającą naturę. Konstrukcja centrum młodzieży jest szkieletowa i wykonana z występującego lokalnie drewna daglezji, a ubijana ziemia (rammed earth) tworzy ściany i posadzkę, dobrze izolując i regulując wilgotność w pomieszczeniach.
konstrukcja budynku jest szkieletowa i wykonana z drewna daglezji
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
strefa PSYCHE
Za rozwój psychiczny, dojrzewanie emocjonalne i radzenie sobie ze stresem odpowiada zaprojektowana strefa PSYCHE. Składa się na nią obserwacja przyrody której zmiany, jak uważają projektantki, mogą przypominać przemiany zachodzące w okresie dojrzewania człowieka. Jednym z takich elementów, ułatwiających obserwację jest mini stacja meteorologiczna, pozwalająca na analizowanie warunków atmosferycznych i zmian klimatycznych. Kolejnym, są nasadzenia trojeści amerykańskiej na polanie w pobliżu budynku. Roślina ta jest naturalnym siedliskiem zagrożonego gatunku motyla monarchy. Do kontaktu z naturą, zachęcają także liczne ścieżki prowadzące do pobliskiego lasu. Ważnym aspektem jest także odpoczynek. W budynku autorki umieściły liczne hamaki do relaksu i wyciszenia.
przestrzenie Centrum Młodzieży to także miejsce na relaks
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
strefa SOMA i POLIS
Za rozwój fizyczny odpowiada strefa SOMA. Tworzą ją liczne ścieżki i drogi na skróty. Główne wejście na antresolę znajduje się po zewnętrznej stronie budynku, natomiast aby dostać się na nią od strony wewnętrznej, należy skorzystać ze ścianki wspinaczkowej. Zejście przyspiesza zjeżdżalnia zachęcająca do zabawy.
podwieszane stoły można ze sobą łączyć
© Zuzanna Kowalska, Marcela Zielińska, Julia Zubka
Strefa POLIS odpowiadająca za rozwój społeczny, zawieranie relacji i poczucie akceptacji to w obiekcie modyfikowalna przestrzeń do spotkań. Tworzą ją podwieszone na szynach stoły, które można dzielić i łączyć w różnych konfiguracjach. Dzięki temu użytkownicy mogą spotykać się w parach, małych lub większych grupach. Ważnym miejscem jest stół do dyskusji, gdzie łatwo można podjąć konwersację. Jako siedziska autorki zaproponowały specjalne piłki, które można z łatwością przestawiać i układać na różne sposoby.
Poczytajcie także o projekcie BIBLIOTEKI Z ZASOBAMI ELEKTRONICZNYMI, będącej bramą do lasu. Za ten projekt, jego autorka Magdalena Ambroszko z Politechniki Wrocławskiej otrzymała trzecią nagrodę w konkursie 2030 Academic Library, również organizowanym przez Arc Ace.