Oglądaj spotkania LIVE z pracowni podczas jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024
Oglądnij LIVE-wideo z pracowni biorących udział w jesiennej edycji Festiwalu Otwartych Pracowni Architektonicznych 2024 YouTube A&B Facebook A&B Festiwal Otwartych Pracowni Architektonicznych - jesień 2024
 
timer
 
timer
timer
START o 13!
DZISIAJ o 13.00
TRWA LIVE!
AFTERPARTY!
expand
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

„To Share: Knowledge”. Projekt Biblioteki Studenckiej w St Andrews

15 czerwca '22

Natalia Kulesza, studentka drugiego roku na Wydziale Architektury na Uniwersytecie Strathclyde w Glasgow w Szkocji jest autorką projektu pt. „To Share: Knowledge”. Jej propozycja to Biblioteka Studencka w St Andrews wraz z przestrzenią noclegową dla wizytujących profesorów. Wszystko otoczone jest liczną zielenią oraz nieoczywistymi przestrzeniami zacierającymi granice między wnętrzem a zewnętrzem.

To Share: Knowledge” to projekt biblioteki dla studentów pobliskich uczelni, wzbogacony o przestrzeń dla wizytujących profesorów.  Autorka zadbała także o miejsce do organizacji spotkań i warsztatów. Działka projektowa, którą wybrała studentka znajduje się w centrum miasta St Andrews, na wschodnim półwyspie Fife w Szkocji. Miejsce jest dobrze skomunikowane, łatwo do niego dotrzeć autobusem, samochodem, a także pieszo. Otaczające budynek tereny zielone są głównie do użytku prywatnego — są to zamknięte ogrody na tyłach budynków mieszkalnych.

Projekt „To Share: Knowledge”, aksonometria biblioteki

projekt „To Share: Knowledge”, aksonometria biblioteki

© Natalia Kulesza

przyjazna bibilioteka

W strategii projektowej skupiłam się na narożniku działki, skrzyżowaniu Market Street oraz Union Street. Projekt miał na celu zmaksymalizować i udostępnić publiczności otwartą przestrzeń wzbogaconą o roślinność. Po pierwsze należało wyzbyć się betonowych powierzchni. Zagospodarowanie terenu to eksperyment z różnymi wysokościami terenu, który doprowadził do zaprojektowania piaskowej ścieżki między trawiastymi wzgórzami, jako forma labiryntu — tłumaczy Natalia.

Wizualizacja ogrodu biblioteki

wizualizacja ogrodu biblioteki

© Natalia Kulesza

Zróżnicowana wysokość terenu wpłynęła na formę budynku — niektóre jego części są uniesione, co, jak twierdzi autorka, sprawia, że jest on bardziej dostępny. Odwiedzający przechodzą na drugą stronę terenu, pod budyniem, bez konieczności obejścia całego założenia.

Minimalizm wykończenia, jak i otwarty plan sprawiają, że odwiedzający mogą w szybki sposób odnaleźć się w przestrzeni biblioteki. Zaprojektowane wnętrza charakteryzują się przejrzystym układem pomieszczeń oraz przytulnym, wręcz domowym klimatem.

Projekt „To Share: Knowledge”, rzut parteru

rzut parteru założenia

© Natalia Kulesza

kabiny do nauki

Autorka podzieliła przestrzeń biblioteki na różne funkcje: część przeznaczona jest do użytku w grupach, a część dostosowana do indywidualnych potrzeb czytelników. Proponowany modułowy mebel, pełniący funkcje kabiny do nauki, sprzyja sesjom studyjnym. Kabinę doświetla naturalne światło, które można kontrolować za pomocą rolet okiennych, a dwa drewniane panele przesuwne modyfikowane są w zależności od potrzeb czytelnika.

Projekt indywidualnej przestrzeni do nauki

projekt indywidualnej przestrzeni do nauki

© Natalia Kulesza

Modułowy mebel ma niezbędne wyposażenie pod postacią gniazdka, kosza, wygodnego krzesła, regału na rzeczy osobiste, ale także z szeroką gamą czasopism i gazet. Komfort cieplny zapewnia ogrzewanie podłogowe i wentylacja.

otwarcie na otoczenie

Natalia swoim projektem starała się zatrzeć granice między tym, co publiczne a tym, co prywatne. Jej koncepcja obejmuje aktywność w zamkniętych pomieszczeniach i na świeżym powietrzu zarówno formalnymi i nieformalnymi przestrzeniami.

Wizualizacja atrium biblioteki

wizualizacja atrium biblioteki

© Natalia Kulesza

Jest to miejsce, w którym osoby o różnych upodobaniach mogą wybrać środowisko, które najbardziej im odpowiada. Taki charakter został osiągnięty między innymi poprzez zaprojektowanie publicznych, cylindrycznych boxów, które znajdują się na zewnątrz i nie są bezpośrednio połączone z głównym budynkiem biblioteki. W oparciu o plan kołowy jeden box pełni funkcję zamykanego schowku na książki, a pozostałe dwa to czytelnia. Użytkownicy swobodnie pożyczają i przynoszą książki. Pomieszczenia są przeszklone u góry, dlatego odwiedzający bibliotekę mogą obserwować ich działania z pierwszego piętra — mówi o pomyśle autorka.

Projekt „To Share: Knowledge”, przekrój perspektywiczny

projekt „To Share: Knowledge”, przekrój perspektywiczny

© Natalia Kulesza

wpisanie w kontekst

Proponowana bryła jest kombinacją czterech połączonych budynków i jednego oddzielnego dla rezydencji. Wszystkie obiekty mają spadziste dachy. Ponadto niektóre części zostały podniesione, aby zminimalizować wpływ na działkę i zmaksymalizować kontakt z naturą. Kształt części mieszkalnej nawiązuje do istniejącego budynku z tyłu działki, a pozostałe obiekty do budynków przy Market Street. Jako główny materiał konstrukcyjny autorka użyła drewna, eksponując je we wnętrzach biblioteki.

Wnętrze biblioteki studenckiej

głównym materiałem konstrukcyjnym jest drewno

© Natalia Kulesza

Proponowany budynek biblioteki zachował tradycyjny charakter otoczenia, poprzez dobór materiałów i brył. Zastosowałam także nowoczesną interpretację okładziny kamiennej, a wybrana paleta barw harmonizuje się z architekturą rynku w St Andrews — podsumowuje Natalia Kulesza.

    

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE