Natalia Kulesza, studentka drugiego roku na Wydziale Architektury na Uniwersytecie Strathclyde w Glasgow w Szkocji jest autorką projektu pt. „To Share: Knowledge”. Jej propozycja to Biblioteka Studencka w St Andrews wraz z przestrzenią noclegową dla wizytujących profesorów. Wszystko otoczone jest liczną zielenią oraz nieoczywistymi przestrzeniami zacierającymi granice między wnętrzem a zewnętrzem.
„To Share: Knowledge” to projekt biblioteki dla studentów pobliskich uczelni, wzbogacony o przestrzeń dla wizytujących profesorów. Autorka zadbała także o miejsce do organizacji spotkań i warsztatów. Działka projektowa, którą wybrała studentka znajduje się w centrum miasta St Andrews, na wschodnim półwyspie Fife w Szkocji. Miejsce jest dobrze skomunikowane, łatwo do niego dotrzeć autobusem, samochodem, a także pieszo. Otaczające budynek tereny zielone są głównie do użytku prywatnego — są to zamknięte ogrody na tyłach budynków mieszkalnych.
projekt „To Share: Knowledge”, aksonometria biblioteki
© Natalia Kulesza
przyjazna bibilioteka
W strategii projektowej skupiłam się na narożniku działki, skrzyżowaniu Market Street oraz Union Street. Projekt miał na celu zmaksymalizować i udostępnić publiczności otwartą przestrzeń wzbogaconą o roślinność. Po pierwsze należało wyzbyć się betonowych powierzchni. Zagospodarowanie terenu to eksperyment z różnymi wysokościami terenu, który doprowadził do zaprojektowania piaskowej ścieżki między trawiastymi wzgórzami, jako forma labiryntu — tłumaczy Natalia.
wizualizacja ogrodu biblioteki
© Natalia Kulesza
Zróżnicowana wysokość terenu wpłynęła na formę budynku — niektóre jego części są uniesione, co, jak twierdzi autorka, sprawia, że jest on bardziej dostępny. Odwiedzający przechodzą na drugą stronę terenu, pod budyniem, bez konieczności obejścia całego założenia.
Minimalizm wykończenia, jak i otwarty plan sprawiają, że odwiedzający mogą w szybki sposób odnaleźć się w przestrzeni biblioteki. Zaprojektowane wnętrza charakteryzują się przejrzystym układem pomieszczeń oraz przytulnym, wręcz domowym klimatem.
rzut parteru założenia
© Natalia Kulesza
kabiny do nauki
Autorka podzieliła przestrzeń biblioteki na różne funkcje: część przeznaczona jest do użytku w grupach, a część dostosowana do indywidualnych potrzeb czytelników. Proponowany modułowy mebel, pełniący funkcje kabiny do nauki, sprzyja sesjom studyjnym. Kabinę doświetla naturalne światło, które można kontrolować za pomocą rolet okiennych, a dwa drewniane panele przesuwne modyfikowane są w zależności od potrzeb czytelnika.
projekt indywidualnej przestrzeni do nauki
© Natalia Kulesza
Modułowy mebel ma niezbędne wyposażenie pod postacią gniazdka, kosza, wygodnego krzesła, regału na rzeczy osobiste, ale także z szeroką gamą czasopism i gazet. Komfort cieplny zapewnia ogrzewanie podłogowe i wentylacja.
otwarcie na otoczenie
Natalia swoim projektem starała się zatrzeć granice między tym, co publiczne a tym, co prywatne. Jej koncepcja obejmuje aktywność w zamkniętych pomieszczeniach i na świeżym powietrzu zarówno formalnymi i nieformalnymi przestrzeniami.
wizualizacja atrium biblioteki
© Natalia Kulesza
Jest to miejsce, w którym osoby o różnych upodobaniach mogą wybrać środowisko, które najbardziej im odpowiada. Taki charakter został osiągnięty między innymi poprzez zaprojektowanie publicznych, cylindrycznych boxów, które znajdują się na zewnątrz i nie są bezpośrednio połączone z głównym budynkiem biblioteki. W oparciu o plan kołowy jeden box pełni funkcję zamykanego schowku na książki, a pozostałe dwa to czytelnia. Użytkownicy swobodnie pożyczają i przynoszą książki. Pomieszczenia są przeszklone u góry, dlatego odwiedzający bibliotekę mogą obserwować ich działania z pierwszego piętra — mówi o pomyśle autorka.
projekt „To Share: Knowledge”, przekrój perspektywiczny
© Natalia Kulesza
wpisanie w kontekst
Proponowana bryła jest kombinacją czterech połączonych budynków i jednego oddzielnego dla rezydencji. Wszystkie obiekty mają spadziste dachy. Ponadto niektóre części zostały podniesione, aby zminimalizować wpływ na działkę i zmaksymalizować kontakt z naturą. Kształt części mieszkalnej nawiązuje do istniejącego budynku z tyłu działki, a pozostałe obiekty do budynków przy Market Street. Jako główny materiał konstrukcyjny autorka użyła drewna, eksponując je we wnętrzach biblioteki.
głównym materiałem konstrukcyjnym jest drewno
© Natalia Kulesza
Proponowany budynek biblioteki zachował tradycyjny charakter otoczenia, poprzez dobór materiałów i brył. Zastosowałam także nowoczesną interpretację okładziny kamiennej, a wybrana paleta barw harmonizuje się z architekturą rynku w St Andrews — podsumowuje Natalia Kulesza.