Poznańskie artystki postanowiły pokazać swoje miasto za pomocą kolekcji talerzy w odcieniach różu.
Talerze wykorzystane do stworzenia kolekcji pochodzą z pchlego targu
© POL_SZTYMA_WOLNA
POL_SZTYMA_WOLNA — nieformalna grupa artystyczna tworzona przez Annę Pol, Mariannę Sztymę i Magdę Wolną. Artystki są przyjaciółkami. Ukończyły poznańską ASP. W 2017 roku po raz pierwszy wykonały wspólnie serię kilkunastu czarno-białych talerzy z autorskimi grafikami. Od tej pory stworzyły kilkanaście takich kolekcji. Wspólnie wybierają kolory lub motywy, jednak nad talerzami pracują osobno. Najczęściej wykorzystują starą ceramikę wyszukaną na pchlich targach.
Kolekcja powstała na zaproszenie Targów Rzeczy Ładnych
© POL_SZTYMA_WOLNA
HOMETOWN to ich najnowsza kolekcja składająca się z 40 talerzy. Stworzyły ją na zaproszenie Targów Rzeczy Ładnych. Ceramika ukazuje miejsca z dzieciństwa, młodości i czasów studenckich artystek tworząc ich osobistą mapę Poznania. Znajdziemy tu m.in. Fabrykę Cegielskiego, Sołacz, Rataje i okolice Warty. Krajobrazy z lat 80. i 90. zostały przewrotnie przedstawione w odcieniach różu.
Kolekcja składa się z 40 talerzy
© POL_SZTYMA_WOLNA
— Inspiracją do powstania prac była architektura miasta. Jej detale, powtarzające się rytmy budynków, parki z ich roślinnością, ptactwem, nadwarciańskie krajobrazy, detale natury. Także typografia miejska, migoczące neony, szyldy. Nocne życie czasów studenckich, zadymionych kawiarni. Wszystkie te zebrane detale stanowią szkice do kolekcji — opisuje Anna Pol.
Artystki przedstawiły swoje ulubione miejsca na mapie Poznania
© POL_SZTYMA_WOLNA
— W poszukiwaniu inspiracji wybrałam się na sentymentalny spacer po ratajskich osiedlach w Poznaniu, tam się wychowywałam. Górka na placu zabaw, z jej charakterystycznymi metalowymi barierkami, z której zjeżdżało się zimą na sankach, okazała się bardziej płaska, niż ją zapamiętałam z dzieciństwa, a pływalnia na Osiedlu Piastowskim, najstarszym osiedlu spółdzielczym w Poznaniu (powstało w drugiej połowie lat 60.), to już nie ten mały obiekt z lat 70. ze skośnym dachem (bryła miała przypominać żagiel). 5 lat temu została wybudowana od nowa. Budynek sportowej podstawówki przybrał żółto-rdzawy kolor, a sąsiadujące z nią pawilony niszczeją. Bloki mieszkalne z wielkiej płyty stoją jak stały, są jedynie regularnie co parę lat odświeżane i przemalowywane. Stały element w moich pracach to zwierzęta. Tym razem koty przesiadujące w oknie i psy na smyczy to symbolicznie moje dzisiejsze Jeżyce — wspomina Magda Wolna.
Stałym motywem w pracach Magdy Wolnej są zwierzęta
© POL_SZTYMA_WOLNA
— Co prawda ja już od 12 lat mieszkam na wsi na Dolnym Śląsku, ale do Poznania wracam często i z miłością. Moje talerze to trochę opowieści z dzieciństwa: widok z okna na zakłady Cegielskiego, zakazane spacery dygoczącym mostem z Dębiny na Starołękę, zapomniane i zardzewiałe ogródki jordanowskie. Nostalgia i proste formy. Jest też talerz z motywem rzeźby Paw, autorstwa Anny Krzymańskiej z 1962 roku. Rzeźba stoi w parku Marcinkowskiego, który przecinałam, śpiesząc się na DKF w kinie Pałacowym — mówi Marianna Sztyma.
Kolekcja utrzymana jest w odcieniach różu
© POL_SZTYMA_WOLNA
Kochasz design? Sprawdź inne ciekawe projekty sztuki użytkowej!
Opracowanie: KATARZYNA SZOSTAK