„Dajemy drugą szansę rzeczom, które mogłyby stać się odpadami”. Rozmawiamy z Wiktorią Płocha, liderką zrównoważonego rozwoju IKEA

10 grudnia '24

Okazje na Okrągło to specjalny dział IKEA z produktami, które otrzymały drugą szansę. O szczegółach funkcjonowania tej inicjatywy, odpowiedzialnym podejściu do zakupów oraz promowaniu cyrkularności rozmawiamy z Wiktorią Płocha, liderką zrównoważonego rozwoju w IKEA.

Okazje na Okrągło to dział, w którym można kupić m.in. końcówki kolekcji oraz używany asortyment IKEA

Okazje na Okrągło to dział, w którym można kupić m.in. końcówki kolekcji oraz używany asortyment IKEA

© IKEA

Katarzyna Szostak: Skąd wzięła się idea stworzenia działu Okazje na Okrągło?

Wiktoria Płocha: Jedną z wartości IKEA jest niemarnowanie zasobów. Ingvar Kamprad, założyciel IKEA, mawiał, że największym grzechem w IKEA jest właśnie marnotrawstwo. Stąd, wiele działań, które prowadzimy, jest skupionych na efektywnym wykorzystywaniu zasobów, a tym samym – potencjału naszych produktów. Już na poziomie projektowania dbamy o to, aby produkty były trwałe, łatwe w pielęgnacji i naprawie oraz nadające się do ponownego montażu i demontażu. Wszystko po to, aby nasi klienci i klientki mogli korzystać z nich jak najdłużej, a kiedy zdecydują się na ostateczne pozbycie się mebla, mogli przekazać go dalej. Dział Okazje na Okrągło jest rozwiązaniem, które pozwala na danie drugiej szansy produktom, które być może, nie dostałyby jej w ramach regularnych procesów sprzedażowych i konsumenckich.

Katarzyna: Czy to inicjatywa, która wynika z polityki firmy czy jest odpowiedzią na potrzeby klientów?

Wiktoria: Okazje na Okrągło są miejscem, w którym znajdują się produkty z ekspozycji, końcówek kolekcji, zwrotów, usługi Oddaj i Zyskaj, ale także te z drobnymi uszkodzeniami, które nie wpływają na ich funkcję. Sprzedawane są one w atrakcyjnych cenach. Można więc stwierdzić, że ów dział jest zarówno odpowiedzią na potrzeby klientów i klientek, którzy szukają produktów w okazyjnych cenach, ale również na potrzeby tych, którzy w pierwszej kolejności poszukują produktów z drugiej ręki i zwracają uwagę na dawanie rzeczom kolejnej szansy, żyjąc zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej.

W ramach swojej strategii, IKEA chce umożliwiać lepsze warunki codziennego życia w granicach możliwości jednej planety, dla wielu ludzi. Udaje się to między innymi dzięki transformacji swojego modelu biznesowego na cyrkularny, a tym samym umożliwianiu tego swoim klientom i klientkom.

Dział Okazje na Okrągło jest więc jednocześnie sposobem na realizację kierunków strategicznych IKEA, ale także odpowiedzią na potrzeby wielu konsumentów i konsumentek.

Katarzyna: Jak dział ten wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju IKEA? Jakie są inne działania, które Państwo podejmują w tej dziedzinie?

Wiktoria: Jak już wspomniałam, cyrkularność jest jednym z kluczowych obszarów w strategii IKEA, a dbałość o zasoby i redukcja ilości odpadów jest zakorzeniona w naszych wartościach. W związku z tym, oprócz zakupów w dziale Okazje na Okrągło oferujemy również usługę Oddaj i Zyskaj. Polega ona na tym, że klienci i klientki mogą odsprzedać w naszych sklepach swoje używane produkty z asortymentu IKEA. Dzięki temu są pewni, że zostanie im dana szansa na drugi dom, dzięki dalszej sprzedaży w dziale Okazje na Okrągło. Oferujemy także części montażowe do naszych produktów, czy na przykład części zamienne do sof. Wspomniane rozwiązania, mają wspierać we wdrażaniu do codziennego życia zasad gospodarki cyrkularnej, czyli dbania o posiadane już produkty, czy też przekazywanie ich dalej.

W ramach usługi Oddaj i Zyskaj klienci mogą odsprzedać swoje meble, które następnie znajdą drugi dom

W ramach usługi Oddaj i Zyskaj klienci mogą odsprzedać swoje meble, które następnie znajdą drugi dom

© IKEA

Katarzyna: W jaki sposób selekcjonowane są produkty? Jak wygląda proces przygotowania ich do ponownej sprzedaży oraz wycena?

Wiktoria: Produkty, które trafiają do działu Okazje na Okrągło, pochodzą z ekspozycji, zwrotów oraz usługi Oddaj i Zyskaj. Mogą posiadać drobne wady, natomiast nigdy nie wpływają one na funkcjonalność produktu. Priorytetem dla IKEA jest zawsze bezpieczeństwo, dlatego produkty sprawdzane są właśnie pod tym kątem. Kontrolę przeprowadza Dział Jakości Produktów i Odzyskiwania Towaru, który obecny jest w każdym sklepie. W tym miejscu weryfikowany jest również poprawny montaż produktu, czystość, a jeśli zachodzi taka potrzeba, wymieniane są także niektóre elementy. W obszarze, w którym pracują osoby z tego działu, dostępna jest też tzw. biblioteka części zamiennych, która w przypadku niektórych sklepów liczy nawet kilka tysięcy elementów. To między innymi dzięki niej, dajemy drugą szansę rzeczom, które mogłyby stać się odpadami.

Asortyment w dziale Okazje na Okrągło jest zawsze oferowany w atrakcyjnych cenach, adekwatnych do jego kondycji, natomiast produkty pochodzące z usługi Oddaj i Zyskaj, sprzedawane są w tej samej cenie, w jakiej zostały odkupione od klientów i klientek.

Katarzyna: Czy w kontekście wzrostu świadomości ekologicznej dostrzegają Państwo rosnące zainteresowanie tym działem?

Wiktoria: Badania wskazują, że jako społeczeństwo, o ile deklaratywnie jesteśmy chętni do podejmowania działań redukujących nasz negatywny wpływ na planetę, o tyle nie do końca przekłada się to na nasze faktyczne działania i decyzje konsumenckie. Według badania Kantar Sustainability Sector Index, action gap pomiędzy wartościami a działaniem wynosi odpowiednio 80% i 21%. Różnica jest ogromna. Jednak w przypadku działu Okazje na Okrągło, z ofertą trafiać możemy do wielu grup klientów i klientek Zarówno tych, którym bliskie są wartości środowiskowe i życie zgodne z zasadami cyrkularności, jak i tych, którzy szukają produktów w okazyjnych cenach.

Między innymi dzięki temu dział Okazje na Okrągło cieszy się dużą popularnością. Przykładowo, w roku finansowym 2024 (wrzesień 2023 – sierpień 2024), liczba transakcji zakupowych w owym dziale wyniosła 106,9%, w stosunku do roku poprzedniego.

Katarzyna: Czy są jakieś kategorie produktów, które cieszą się szczególną popularnością wśród klientów?

Wiktoria: Zauważamy, że największą popularnością cieszą się produkty, które są z nami od lat np. fotel STRANDMON, komoda MALM czy regał BILLY. Klienci i klientki, poszukują także akcesoriów wyposażenia wnętrz.

Katarzyna: Z jakimi wyzwaniami wiąże się prowadzenie takiego działu?

Wiktoria: Z uwagi na rosnące zainteresowanie Okazjami na Okrągło, a tym samym coraz większą liczbę produktów, która przepływa przez dział, w ciągu peakowych momentów w roku, wyzwaniem było zabezpieczanie odpowiedniej powierzchni komercyjnej. Stąd, w kwietniu 2022 roku, IKEA postanowiła uruchomić dział Okazje na Okrągło online, dzięki któremu zaadresowane zostało wspomniane wyzwanie, a tym samym, klienci i klientki zyskali możliwość zapoznania się z aktualną ofertą na stronie ikea.pl oraz rezerwacji wybranych produktów, do odbioru w sklepie stacjonarnym.

Katarzyna: Dziękuję za rozmowę!

Rozmawiała: KATARZYNA SZOSTAK

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
VERTO – system zawiasów samozamykających

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
PORTA BY ME – konkurs
Bestsellery
Ekologiczna i energooszczędna elewacja z klinkieru
HAORI – unikatowy, domowy klimatyzator od Toshiba oferujący nieskończone możliwości projektowe
Klimatyzatory Rotenso do wnętrza w każdym stylu