Prezentujemy kolejny wyróżniony projekt w konkursie pt. „The City Link”. Studentki Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu — Alicja Maculewicz i Emilia Dzięgelewska zaprojektowały nietypowy, obrotowy most, zyskując uznanie międzynarodowego jury.
Projekt powstał w pracowni Interpretacji Przestrzeni na UAP w ramach projektu semestralnego na konkurs pt. „The City Link”, którego organizatorem była platforma UNI competitions. Głównym zadaniem konkursowym było zaprojektowanie kładki pieszo-rowerowej, pełniącej nie tylko funkcje mostu, ale będącej również generatorem nowego wymiaru przestrzeni publicznej, zachęcającej do korzystania z ekologicznych środków transportu. Projekt zakładał umieszczenie na moście punktów usługowych oraz umożliwienie ruchu statków w obrębie kopenhaskiego portu.
most pokryty jest spatynowaną miedzią
© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska
odblokowujący się most i dwie drogi
Jak twierdzą autorki wyróżnionego projektu:
„The Unlocking Bridge” jest naszą odpowiedzią na liniowy sposób transportu w dzisiejszych miastach. Liniowość ta oznacza, że wiele środków transportu podąża drogą, która krzyżuje się z inną, udostępnioną innym środkom, co zmusza uczestników ruchu do zatrzymania się i czekania. Czekania na zielone światło, na przejście pieszych lub na otwarcie się mostu. W tym projekcie zdecydowałyśmy się na odblokowanie innej możliwości przejścia — obracające się ramię mostu czyni go dwojakim w swej naturze.
Gdy most jest otwarty, umożliwia rowerzystom i pieszym przekroczenie wód portu, ale gdy jest zamknięty — stwarza skrót przez jedną z zatok na wyspie Christiania. Mimo iż nie jest to zupełnie nowa droga, oferuje nieprzerwaną komunikację, która nie wymaga od pieszych i rowerzystów zatrzymania się i czekania.
obracające się ramię mostu tworzy dwie drogi
© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska
inspiracja miedzią i mechanizm obrotowy
Inspiracje do projektu studentki zaczerpnęły z kopenhaski budynków. Wiele z nich jest pokrytych spatynowaną miedzią tak jak wieże pobliskiego mostu Knippelsbro. Autorki postanowiły do nich nawiązać, umieszczając na kładce dominantę wysokościową korespondującą z otoczeniem. Stanowi ona wielopoziomowy parking rowerowy oraz służy za punkt orientacyjny. To w niej znajduje się mechanizm obrotowy mostu, poruszający drewnianą kratownicą. Tam również umieszczone zostały punkt informacyjny oraz naprawy rowerów, a także małe sklepiki. Kratownica opiera się na stałym elemencie, który rampą łączy dolny i górny, pokryty zielenią poziom kładki.
Sprawdźcie także dwa inne projekty: nagrodzony drugim miejscem most studentów z Politechniki Poznańskiej oraz wyrózniony zielony most autorstwa Kamili Ziółkowskiego.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości Alicji Maculewicz i Emilii Dzięgelewskiej