Kamil Ziółkowski student architektury z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zaprojektował zielony most w Kopenhadze i zdobył wyróżnienie w międzynarodowym konkursie pt. „The City Link” organizowanym przez platformę UNI competitions.
Zadaniem konkursowym było zaprojektowanie mostu dla pieszych i rowerzystów, będącym nie tylko kładką komunikacyjną, ale również nowym elementem przestrzeni publicznej. Obszar opracowania konkursowego obejmował fragment portu wewnętrznego Kopenhagi pomiędzy Gammelholm (centrum miasta) a dzielnicą Christianshavn. Z tego powodu jednym z wymogów konkursu była konieczność uwzględnienia otwierania mostu, tak by zachować możliwość przepływania dużych statków. Na konkurs nadesłano 153 projekty z całego świata. Praca autorstwa Kamila Ziółkowskiego została doceniona przez jury, które przyznało jej wyróżnienie honorowe.
most ma delikatną, pawilonową formę
© Kamil Ziółkowski
zielony most dla pieszych i rowerzystów
„Zielony Most” to obiekt łączący w sobie funkcje kładki dla pieszych i rowerzystów, przestrzeni handlowo-usługowej oraz strefy wypoczynkowej. Projekt to odbicie i zapętlenie rytmu życia Kopenhagi. Układ kładki jest prosty i czytelny, autor zaprojektował ją w taki sposób, aby możliwa była intuicyjna, swobodna komunikacja między poszczególnymi funkcjami oraz korzystanie z tarasów o zróżnicowanych wysokościach.
most pełni wiele funkcji
© Kamil Ziółkowski
handlowa ulica zawieszona nad wodą
Wyróżniona koncepcja składa się z dwóch osobnych ścieżek o jednakowych szerokościach — dla pieszych i dla rowerzystów. Ścieżki te oddzielone są od siebie za pomocą lokali użytkowych. Tworzy to układ o typowo miejskim charakterze — jest jak handlowa ulica zawieszona nad kanałem. Wizualnym przedłużeniem obu ścieżek są tarasy na dachach lokali, z których można oglądać waterfront Kopenhagi. Tarasy o zróżnicowanej wysokości porastają ozdobne trawy. Pod najwyżej wzniesionym tarasem umieszczono spocznik, ułatwiający podział przestrzeni na poszczególne lokale, jest to także miejsce na parking rowerowy.
most otwiera się umożliwiając przepływ statkom
© Kamil Ziółkowski
otwierana kładka
Charakterystyczną cechą kładki jest odgięcie osi ścieżek, uatrakcyjniające moment przeprawy.
Jak twierdzi Kamil Ziółkowski:
Dzięki temu zarówno piesi, jak i rowerzyści mają wrażenie, że kładka prowadzi znacznie wyżej niż w rzeczywistości. Wyminięcie to pozwala na poznanie kładki z różnych perspektyw, zachęcając tym samym do pozostania na niej chwilę dłużej.
Obiekt ma delikatną, pawilonową formę, która pozostaje spójna i funkcjonalna niezależnie od tego, czy most jest otwarty, czy też nie.
most składa się z dwóch osobnych ścieżek
© Kamil Ziółkowski
charakterystyczny punkt Kopenhagi
Kładka integruje wszystkie funkcje w jeden spójny obiekt. Przyjmuje formę, która jest wrażliwa na kontekst architektoniczny waterfrontu. Dzięki kolorowi oraz zróżnicowaniu wysokości staje się rozpoznawalnym akcentem Kopenhagi, a jej minimalistyczna forma nie zaburza estetyki kanału. W momencie otwarcia staje się rozłożystą platformą, pozwalającą na zatrzymanie się na środku kanału i kontemplacje architektury oraz przepływających statków.
Zobaczcie także projekt mostu autorstwa studentów Politechniki Poznańskiej, który w tym samym konkursie zajął drugie miejsce.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości Kamila Ziółkowskiego