Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Nebula na festiwalu Burning Man w Newadzie – mykoryza formy i idei... grzyby po amerykańsku

10 października '24
Dane techniczne
Nazwa: Nebula Shroom Grove
Funkcja: sztuka performatywna, instalacja
Lokalizacja: USA
Pracownia: Understory
Główny architekt: Silvia Rueda
Zespół projektowy: Ana María Ortiz, Lina Castaneda, Silvia Rueda

Kalendarium:

  • realizacja

 

2024

Nebula Shroom Grove,
Understory

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Architektura Burning Man przypomina wizję z kultowego filmu „Miś” Stanisława Barei, w którym absurd i kreatywność przeplatają się w niezwykły sposób. Projekt Nebula Shroom Grove, stworzony przez kolumbijskie studio architektoniczne Understory, zrodził się z pragnienia eksploracji łączności i wspólnoty, nawiązując do ludzkich doświadczeń związanych z samotnością i przynależnością. W kontekście tematu Burning Man 2024, „Curioser and Curioser”, studio zaprojektowało przestrzeń, która wzbudza ciekawość i zaprasza do odkrywania.

Drewniane konstrukcje w kształcie grzybów na pustyni na tle gór w Newadzie

Drewniane konstrukcje w kształcie grzybów na pustyni na tle gór w Newadzie

fot.: Kristina Chan, © Understory

architektura jako doświadczenie artystyczne

Pomysł na projekt zrodził się kilka lat temu, jeszcze przed naszą pierwszą wizytą na Burning Man. Jesteśmy grupą architektów i projektantów, którzy zawsze podziwiali wolność twórczości i ekspresji, jaką Burning Man oferuje artystom i uczestnikom. Po uczestnictwie w tym wydarzeniu w 2023 roku, zrozumieliśmy, jaką sztukę i doświadczenie chcemy zaoferować. Dlatego postanowiliśmy aplikować do programu grantowego 2024 z projektem Nebula.

– mówią twórczynie.

Pustynna scena o zachodzie słońca z drewnianymi konstrukcjami, sylwetkami postaci i zaparkowanymi rowerami otoczonymi mgłą

Pustynna scena o zachodzie słońca z drewnianymi konstrukcjami, sylwetkami postaci i zaparkowanymi rowerami otoczonymi mgłą

fot.: Kristina Chan, © Understory

biophilic design na pustyni

Koncept Nebula Shroom Grove narodził się ze wspólnego pragnienia naszego kolektywu artystycznego, by eksplorować tematy związane z łącznością, wspólnotą oraz głęboko zakorzenioną współzależnością z naturą. Inspirując się osobistymi doświadczeniami związanymi z samotnością i poszukiwaniem przynależności, projekt ukazuje paralelę między ludzkimi społecznościami a ukrytymi sieciami natury, podobnie jak mykoryza — grzyb łączący korzenie roślin i ekosystemy pod ziemią. Ta metafora stała się podstawą stworzenia przestrzeni, która sprzyja prawdziwym ludzkim połączeniom, wzmacnia poczucie jedności i skłania do refleksji nad tym, jak głęboko wszyscy jesteśmy ze sobą powiązani.

Drewaniana instalacja ze świecącym pomarańczowym i czerwonym światłem na tle rozgwieżdżonego nocnego nieba

Drewaniana instalacja ze świecącym pomarańczowym i czerwonym światłem na tle rozgwieżdżonego nocnego nieba

fot.: Kristina Chan, © Understory

Temat Burning Man 2024, „Curioser and Curioser”, zachęcał do eksploracji tematu ciekawości, i właśnie o to chodzi w Nebula Shroom Grove. To przestrzeń zaprojektowana, by wzbudzać chęć poznania i wywoływać zachwyt. Chcieliśmy, aby ludzie wchodząc do instalacji, czuli się jak w innym świecie, niczym w tajemniczym lesie czy podziwiając gwiazdy. To nie tylko wrażenia wizualne — chodzi także o badanie ludzkich relacji, co idealnie wpisuje się w temat. Jednym z naszych najbardziej wzruszających momentów było dostrzeżenie grupy ludzi siedzących w kręgu, świetnie się bawiących, dzielących się historiami i nawiązujących nowe relacje.

– mówią autorki.

Kolorowa, oświetlona instalacja w nocy z ludźmi stojącymi wokół niej i neonowym napisem

Kolorowa, oświetlona instalacja w nocy z ludźmi stojącymi wokół niej i neonowym napisem

fot.: Kristina Chan, © Understory

architektura tymczasowa – przestrzeń sprzyjająca tworzeniu społeczności

Wnaszym DNAjest kultura kolumbijska. Wnieśliśmy doprojektu ten południwo-amerykański, wspólnotowy duch oraz poczucie ciepła ibliskości, które są tak ważne wkolumbijskim życiu. Kolumbijczycy są głęboko związani ze społecznością irodziną, co idealnie odzwierciedla Nebula Shroom Grove — przestrzeń, wktórej ludzie mogą się spotkać, dzielić doświadczeniami ipoczuć przynależność. Ponadto, organiczny design instalacji oddaje bujną, naturalną urodę Kolumbii, co stanowi nasz sposób napołączenie kulturowych korzeni z międzynarodową publicznością na Burning Man.

— mówią twórczynie

Okrągłe drewniane konstrukcje na pustyni ze świecącym pomarańczowo-czerwonym światłem

Okrągłe drewniane konstrukcje napustyni ze świecącym pomarańczowo-czerwonym światłem

fot.: Kristina Chan, © Understory

design przyjazny dla dzieci

Kolumbijskie studio z niecierpliwością patrzy w przyszłość i chce kontynuować eksplorację powiązań między sztuką, architekturą, designem i społecznością. Pragnie tworzyć immersyjne instalacje, które sprawiają, że ludzie czują się połączeni i częścią czegoś większego, zwłaszcza w świecie, w którym tak wielu z nas pragnie autentycznego kontaktu międzyludzkiego. Po Burning Man Nebula przeniosła się do Tucson w Arizonie, gdzie będzie miała kolejne życie w miejscu zwanym „Second Sky” — przestrzeni zaprojektowanej dla dzieci, gdzie nadal będzie sprzyjać nawiązywaniu relacji międzyludzkich i budować silną wspólnotę wokół siebie.

Grupa ludzi energicznie pozujących na dużej, wielowarstwowej drewnianej konstrukcji w pustynnej scenerii z czystym błękitnym niebem

Grupa ludzi energicznie pozujących na dużej, wielowarstwowej drewnianej konstrukcji w pustynnej scenerii z czystym błękitnym niebem

fot.: Kristina Chan, © Understory

Nebula Shroom Grove „odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa”

Studio architektoniczne Understory, podobnie jak w kultowym filmie Barei „Miś”, stara się łączyć elementy fantazji z rzeczywistością — oczywiście bez „ustawki”. Nebula Shroom Grove to manifest tej filozofii łączący artystyczną ekspresję z przesłaniem o wspólnocie i współpracy. W końcu w architekturze, tak jak w życiu, lepiej budować mosty niż mury, a jak w filmie, nie zaszkodzi dodać odrobiny kreatywności! Bo kto powiedział, że architektura nie może być zabawna?

Oprac.: Natalia Ledzianowska

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Understory

Głos został już oddany

E-DODATEK - Oświetlenie, osprzęt – trendy 2024
Metalowe systemy elewacyjne z siatek i kratek architektonicznych
Ogrzewanie i chłodzenie z grzejnikami Jaga
INSPIRACJE