Most w zachodniopomorskich Siekierkach otrzymał nową funkcję i wygląd. Projekt renowacji obiektu wykonała pracownia MXL4 architekci ze Szczecina. Most został wyremontowany, uzupełniony i przystosowany do nowej funkcji — kładki pieszo–rowerowej.
Most w Siekierkach–Neurüdnitz został zaadaptowany na potrzeby ruchu pieszo–rowerowego w ramach programu budowy sieci tras rowerowych w województwie zachodniopomorskim. Inwestorem jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego, a sam obiekt dofinansowany był z programu InterReg. Obiekt ma charakter transgraniczny i powstaje w partnerstwie ze stroną niemiecką, która adaptuje zachodnią część przeprawy. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na czerwiec 2022 roku. Most przebieg nad rozlewiskami starorzecza odry, należącym do Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Część terenów jest objęta programem Natura 2000.
projekt
Architekci z pracowni MXL4 przede wszystkim starali się zachować i podkreślić oryginalną, zabytkową strukturę mostu. Założyli brak ingerencji w kształt przęseł mostu — postanowili pozostawić przęsła bez zmian. Na moście umieszczono dwukondygnacyjną platformę widokową. Takie rozwiązanie zaproponowano zamiast planowanych przez inwestora pomostów widokowy na poziomie mostu.
schemat mostu
© MXL4
platforma
Platforma widokowa jest odrębna stylistycznie od mostu — wykorzystany w niej materiał, blacha cortenowa, posiada ceglaną barwę, wyróżniającą część nową od zabytkowej. Zlokalizowana została na skrajnym, zachodnim przęśle mostu, tworząc część reprezentatywną od strony polskiej. Platforma posiada dwie kondygnacje, stara się wyeksponować najciekawsze kierunki widokowe i pozwala nie tylko na kontemplacje lokalnej przyrody, lecz również tworzy przestrzeń spotkań.
most w Siekierkach od strony polskiej
© MXL4 | fot: Anna Nowokuńska | foto.nowokunska.com
wykorzystanie
Głównym celem przebudowy mostu, było stworzenie trasy rowerowej. Wykonana została ona z płyt kompozytowych o wysokiej odporności na warunki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne. Producent gwarantuje pięćdziesiąt lat gwarancji. Schody i fragmenty ścieżek pokryte zostały żywicą z kruszywem, pozwalającym na bezpieczne poruszanie się przy dużym zawilgoceniu, przez co schody będą bezpieczne również podczas deszczu i zimy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, wprowadzono również elementy odblaskowe, ułatwiające nawigację na drodze rowerowej po zmroku.
Poza platformą przy i na moście znajdą się stojaki rowerowe oraz ławki, z których będzie można korzystać. Ze względu na transgraniczny charakter projektu na moście znajdzie się „stół przyjaźni”, przy którym będzie można siąść i odpocząć — ma to być miejsce łączące Polskę i Niemcy.
platforma widokowa
© MXL4 | fot: Anna Nowokuńska | foto.nowokunska.com