Paweł Danielak, Bartek Bruzda, Nina Lipowska i Marceli Sobański studenci architektury z Politechniki Poznańskiej zdobyli drugie miejsce w międzynarodowym konkursie pt. „The City Link” organizowanym przez platformę UNI competitions. Projekt Polaków został wybrany spośród 153 zgłoszeń z całego świata. Gratulujemy!
Zadaniem konkursowym było zaprojektowanie mostu dla pieszych i rowerzystów, będącym nie tylko kładką komunikacyjną, ale również nowym elementem przestrzeni publicznej. Obszar opracowania obejmował fragment portu wewnętrznego Kopenhagi pomiędzy Gammelholm (centrum miasta) a dzielnicą Christianshavn. Jednym z wymogów konkursu było uwzględnienie otwierania mostu dla przepływu statków. Proponowana konstrukcja miała zachęcać do odwiedzania jej zarówno przez turystów, jak i mieszkańców oraz korzystania z ekologicznych środków transportu. Organizatorzy poprosili także o uwzględnienie w projekcie punktów usługowch np. kawiarni i warsztatu rowerowego oraz otwartej strefy publicznej.
most pieszo-rowerowy umożliwia także przepływ statkom
© Paweł Danielak, Bartek Bruzda, Nina Lipowska, Marceli Sobański
most dla pieszych i rowerzystów
„Floating Islands” to nagrodzony drugim miejscem projekt zespółu z Politechniki Poznańskiej. Autorzy, nawiązując do prorowerowej polityki Kopenhagi i jej infrastruktury zaproponowali dwie bezkolizyjne trasy przez rzekę, które na szczycie łączą się, tworząc otwartą przestrzeń publiczną obsadzoną zielenią. Aby umożliwić przepływ statków przez rzekę, konstrukcja została podzielona na dwie części. W wyniku ruchu obrotowego wokół własnej osi, blok dzieli się, tworząc 25 metrową przestrzeń dla statków, a zmiana orientacji mostu zapewnia nowe widoki gościom kawiarni.
widok z kawiarni podczas obrotu mostu
© Paweł Danielak, Bartek Bruzda, Nina Lipowska, Marceli Sobański
Jak twierdzą projektanci:
Widzimy, jak dobra infrastruktura miejska kieruje wybory ludzi w stronę bardziej ekologicznego transportu. Dlatego podczas tworzenia projektu koncepcyjnego mostu naszym nadrzędnym celem było stworzenie obiektu ze wszystkimi wymaganymi funkcjami, bez uszczerbku dla jego funkcjonalności. Dwie trasy zapewniają szybką i bezkolizyjną przeprawę przez rzekę, a kształt wzgórz tworzy przyjemną przestrzeń do gromadzenia się ludzi, organizacji wydarzeń publicznych i podziwiania miasta.
proponowany most to także nowa forma architektoniczna dla Kopenhagi
© Paweł Danielak, Bartek Bruzda, Nina Lipowska, Marceli Sobański
Dzięki zastosowanej konstrukcji, autorom udało się zmaksymalizować powierzchnię użytkową mostu oraz stworzyć unikalną, nową formę architektoniczną Kopenhagi — miejsce nie tylko do przeprawy na drugą stronę rzeki, ale także spotkań.
Paweł Danielak i Bartłomiej Bruzda są także autorami innego wyróżnionego projektu — Iceland Volcano Museum.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości Pawła Danielaka, Bartka Bruzdy,
Niny Lipowskie i Marcelego Sobańskiego