Zuzanna Błoszyk z Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii UAP stworzyła funkcjonalną i ekologiczną przestrzeń, podążając za ruchem zero waste i tym samym sprzeciwiając się nadprodukcji odzieży. W zaprojektowanym przez nią domu mody odzież powstaje z materiałów z odzysku, a wyposażenie jest przyjazne środowisku i w dużej części powstałe z recyklingu.
rzut
© Zuzanna Błoszyk
podział wnętrz dawnej parowozowni
Budynek dawnej parowozowni został podzielony na trzy główne strefy: magazynową, biurową oraz krawiecką, z wydzieloną przestrzenią pokazową. W strefie magazynowej znajdują się dwa duże magazyny oraz łazienki, niezbędne do sprawnego funkcjonowania zakładu.
strefa biurowa
Strefa biurowa obejmuje aż 16 pomieszczeń, w tym studio fotograficzne, pracownie projektanta i dyrektora kreatywnego, pralnię, stołówkę, a także pokój stylisty. Ciekawym rozwiązaniem architektonicznym są pomieszczenia znajdujące się w dawnej hali parowozowni, których kształt prowadzi do wspólnego punktu zbiegu — obrotnicy zlokalizowanej na zewnątrz budynku.
wizualizacja szwalni
© Zuzanna Błoszyk
strefa krawiecka
Największą część budynku zajmuje strefa krawiecka, której centralnym elementem jest tunel wykonany z przepuszczających światło paneli ze stłuczki szklanej. Konstrukcja ta nawiązuje do tunelu kolejowego, co bezpośrednio odnosi się do dawnej funkcji parowozowni. W tej przestrzeni znajdują się pracownia wzornicza, krojcza, szwalnia oraz butik, wyposażony w modułowe i mobilne meble oraz w pełni otwieraną ścianę. Dzięki takiemu rozwiązaniu butik może zostać połączony ze strefą pokazową, tworząc idealne, czyste tło do sesji zdjęciowych. Miejsce dla fotoreporterów uzyskuje się przez złożenie ściany wydzielającej pracownię stylisty z mobilnym wyposażeniem, umożliwiającym swobodną aranżację przestrzeni.
wizualizacja wybiegu
© Zuzanna Błoszyk
magazyn i pracownie
Do przechowywania wyposażenia przeznaczono niewielki magazyn usytuowany w pobliżu szatni dla pracowników oraz toalet. Strefa krawiecka obejmuje również zaplecze pokazowe, znajdujące się obok strefy magazynowej. W pracowniach zamontowano niezbędne maszyny, długie stoły, liczne wieszaki oraz miejsca do przechowywania. Ich aranżacja, podobnie jak w innych pomieszczeniach hali, nawiązuje do promienistego układu torów kolejowych oraz kanałów naprawczych, odzwierciedlając historyczną funkcję budynku.
wizualizacja pracowni wzorniczej
© Zuzanna Błoszyk
nawiązanie do historii i nowoczesna funkcjonalność
Stalowa konstrukcja tunelu, surowa betonowa posadzka oraz widoczne kanały naprawcze mają na celu przypomnienie o przemysłowej przeszłości budynku. Poziom kanałów został podniesiony, a wewnątrz umieszczono starą odzież, aby uwydatnić problem fast fashion i jego wpływ na środowisko.
wizualizacja butiku
© Zuzanna Błoszyk
Jasne, doskonale doświetlone wnętrze w sposób subtelny podkreśla bogatą kolorystykę tkanin oraz elementy konstrukcyjne malowane proszkowo i tafle szkła osadzone w stalowych stelażach. Pomiędzy nimi znajdują się pufy wykonane z materiałów z odzysku, wykorzystywane podczas eventów. Zaplanowano także betonowe ławy z kolorowym, ledowym podświetleniem, umieszczone pod oknami wzdłuż zewnętrznego łuku budynku, zwiększające funkcjonalność przestrzeni.