W tym roku odbyła się druga edycja międzynarodowego konkursu OKNOPLAST FOR ART, zorganizowanego przez OKNOPLAST we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie. Jednak to ubiegłoroczna edycja przyniosła nagrodę studentowi Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Mateusz Sak był jedynym studentem wśród laureatów!
szkic koncepcyjny
© Mateusz Sak
zadanie konkursowe
Zadanie konkursowe polegało na stworzeniu w dowolnej technice i przy użyciu dowolnych materiałów projektu dzieła sztuki wykonanego na oknie, jednak bez modyfikowania jego ramy lub kształtu. Dodatkowo okno nie mogło zostać zniszczone. Dzięki tak otwartemu zadaniu konkurs spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem wśród artystów oraz projektantów. Łącznie zostało zgłoszonych ponad 200 prac zarówno z Polski, jak i z innych krajów. Każda osoba uczestnicząca zupełnie inaczej podeszła do „konkursowego okna”. Wyniki konkursu były opublikowane na naszym portalu: OKNOPLAST FOR ART 2023. Wyróżnione prace zostały zrealizowana, a następnie zaprezentowane na wystawie pokonkursowej w Galerii Re w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie.
próbka – szkło akrylowe
© Mateusz Sak
okno fotograficzne
Główną ideą projektu było nawiązanie do fotografii. Zwrócono uwagę na związek pomiędzy przezroczystością szyb a procesem wykonywania zdjęć. Okno jako rama trzyma w sobie pewien obraz znajdujący się za nim, podobnie jak fotografia zatrzymuje dany moment, który staje się obiektem. Połączono te dwa aspekty, wykorzystując błony fotograficzne z rodzinnych zbiorów. Uwiecznione sytuacje i chwile najbliższych autorowi osób zostały zamknięte w ramach okiennych, zyskując zupełnie nową formę. Umieszczenie obiektu wewnątrz okna pozwala na odbiór pracy z każdej możliwej strony. Zabieg ten nawiązuje do samej czynności oglądania negatywów, gdzie unoszenie ich do źródła światła zostaje zastąpione przez zamknięcie w przezroczystej płaszczyźnie.
realizacja
© Mateusz Sak
instalacja artystyczna
Głównym elementem pracy było umieszczenie błon fotograficznych wewnątrz zespolonych szyb. Realizacja tego pomysłu okazała się bardzo skomplikowana technologicznie. W związku z tym Grupa OKNOPLAST zaprosiła autora projektu jako jedynego z uczestników konkursu do siedziby w Ochmanowie koło Krakowa. Po konsultacjach z technologami podjęto decyzję o działaniu na szybach przed ostatecznym powstaniem okna.
realizacja
© Mateusz Sak
W pierwszej kolejności po jednej stronie szyb umieszczono cienką warstwę kleju. Następnie dodano negatywy, które ułożono obok siebie, tworząc ostateczną kompozycję. Powierzchnię obu szyb pokryło ponad 28 metrów błon fotograficznych o szerokości 35 mm, mieszając wykorzystane już błony z dotąd nieużytymi. Ostatnim etapem procesu było dodanie kolejnych dwóch szyb i zespolenie całości, tworząc ostateczną formę okna.
Błony fotograficzne 35 mm
© Mateusz Sak
Dzięki współpracy z Grupą OKNOPLAST projekt został zrealizowany zgodnie z założeniami. W trakcie pracy fotograficzne okno zyskało dodatkowe znaczenia, które wcześniej nie były przewidziane. Dzięki stałemu naświetleniu zdjęcia mogą stać się mniej wyraźne, a zastosowanie pustych negatywów odnosi się do „nienapisanych” jeszcze historii. Wszystkie te czynniki charakteryzuje zmienność treści pod wpływem czasu, co konsoliduje żywy obiekt, łączący przeszłość z teraźniejszością.