Maria Jeglińska-Adamczewska znalazła się w grupie 9 projektantów wybranych z całego świata do wzięcia udziału w projekcie organizowanym przez m.in. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC). Artyści zaproszeni do projektu „Connected” mają za zadanie zaprojektować stoły i krzesła, które odpowiedzą na potrzeby osób pracujących w domu.
Pandemia koronawirusa dotknęła wszystkich – także projektantów mebli. Zamknięci w domach stracili bezpośredni kontakt ze swoimi klientami oraz warsztatami, z którymi na co dzień współpracują, realizując różnorodne zadania w zaimprowizowanych biurach domowych. Zarówno twórcy, jak i producenci musieli dostosować procesy pracy i zacząć regularnie stosować nowe technologie na potrzeby zorganizowania współpracy na odległość. W czerwcu br. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark oraz Muzeum Designu w Londynie rzucili dziewięciorgu międzynarodowym projektantom wyzwanie polegające na stworzeniu stołów i krzeseł, które spełnią oczekiwania i potrzeby związane z połączeniem pracy i życia w domu.
wśród 9 projektantów znalazła się Maria Jeglińska‑Adamczewska, która należy do grona najmłodszych i najbardziej obiecujących polskich dizajnerek
© materiały prasowe organizatorów
meble na czas kwarantanny
Zupełnie na przekór sytuacji projekt zyskał nazwę „Connected” („Połączeni”), aby sprawdzić, w jaki sposób designerzy radzą sobie w tych trudnych czasach ze swoją pracą. Wśród 9 projektantów znalazła się Maria Jeglińska‑Adamczewska, która należy do grona najmłodszych i najbardziej obiecujących polskich dizajnerek. Jej projekty odznaczają się prostotą, a zarazem dużą podatnością na zmienność funkcji i konfiguracji elementów składowych. Twórczość Jeglińskiej‑Adamczewskiej obejmuje różnorodne gatunki wzornictwa: od drobnych przedmiotów codziennego użytku, przez meble po aranżacje wnętrz. Główną cechą wszystkich projektów jest funkcjonalność pojmowana jako podatność na zmiany dyktowane wygodą czy nawykami użytkownika. Przedmioty i przestrzenie projektantki dają się dowolnie modyfikować, przemontowywać i wykorzystywać w rozmaity sposób. O projekcie „Connected” mówi, że jego urok polega na tym, że nie jest komercyjny, ponieważ jest to wyraz naszych myśli i refleksji na temat obecnych czasów.
Pomysłodawcy „Connected” postawili designerom zadanie skonstruowania stołów i krzeseł, łączących ludzi. W tej chwili wciąż pracuję nad koncepcją. Interesuje mnie tworzenie przedmiotów, które plasują się gdzieś pomiędzy architekturą a meblami, które pozwalają ludziom tworzyć własną przestrzeń. Analizowałam typologię krzeseł biurowych, a także przeprowadziłam badania nad społecznością Szejkersów – samowystarczalną grupą ludzi żyjących i pracujących w tej samej przestrzeni – powiedziała Maria Jeglińska‑Adamczewska. – Myślę o wykorzystaniu drewna z amerykańskiej wiśni i poddanego obróbce parowej klonu, i chyba je połączę. Zobaczę, jak to razem wygląda i skonsultuję jeszcze projekt z szefem zakładu Benchmark, Seanem Sutcliffem. Natomiast uwielbiam kolor i usłojenie wiśni. Chciałabym móc to wszystko wykorzystać w swoim projekcie – dodała Jeglińska‑Adamczewska.
analizowałam typologię krzeseł biurowych, a także przeprowadziłam badania nad społecznością Szejkersów – samowystarczalną grupą ludzi żyjących i pracujących w tej samej przestrzeni
© materiały prasowe organizatorów
Swoją koncepcję artystka rozwijać będzie w ramach współpracy online wspólnie z wybranym pracownikiem zakładu Benchmark. Jest to zupełnie nowe podejście do pracy, którego ocena uzależniona jest od podejścia. I choć projektantka docenia możliwości współczesnej technologii, to jednak jej zdaniem spotkania na Zoom czy Skype nigdy nie zastąpią fizycznego spotkania, dzięki któremu można lepiej się poznać i nawiązać silniejsze relacje. W pracy nad stworzeniem produktu liczą się relacje i zaufanie.
idea projektu
Zaproszeni do projektu designerzy zostali poproszeni o cyfrowe rejestrowanie w postaci nagrań wideo zmian koncepcyjnych w drodze do stworzenia swoich projektów, aby w ten sposób umożliwić obserwatorom lepsze zrozumienie podejścia do zadania. Maria Jeglińska-Adamczewska także prowadzi swój wideoblog, a pierwszy odcinek można obejrzeć na blogu.
Oprócz Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w projekcie „Connected” udział biorą: Maria Bruun (Dania), Jaime Hayon (Hiszpania), Sabine Marcelis (Holandia), Sebastian Herkner (Niemcy), Ini Archibong (Szwajcaria), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia) i Studiopepe (Włochy).
Prace zrealizowane w projekcie zostaną zaprezentowane w Muzeum Designu w Londynie w ramach instalacji o nazwie „Connected”, gdy tylko muzeum ponownie otworzy się dla publiczności. Będzie to moment wspólnego przeżywania, pozwalający nacieszyć się ponownym fizycznym połączeniem ludzi po czasie izolacji.