Projekt Långhus to wynik współpracy Jakuba Ciszewskiego i Tomasza Klepka, studentów architektury Politechniki Śląskiej z Mikołajem Chmielem i Oskarem Małym z Sheffield School of Architecture. Koncepcja łącząca w sobie nowoczesny design i tradycyjną architekturę islandzkich domów torfowych startowała w konkursie Bee Breeders na projekt restauracji-szklarni położonej w okolicy jeziora Mývatn oraz wulkanu Hverfjall na Islandii.
W ramach konkursu Iceland Greenhouse Restaurant uczestnicy zostali poproszeni o zaprojektowanie restauracji szklarniowej. Organizatorzy wymagali kompleksowego projektu, który pełniłby swoją funkcję przez cały rok. Budynek powstałby na terenie farmy Vogafjós i umożliwiłby uprawę warzyw oraz owoców, które następnie wraz z lokalnymi produktami byłyby serwowane w restauracji.
O szczegółowych wytycznych oraz jury, pisaliśmy w ramach projektów Zielony Eden autorstwa Patrycji Ziemienowicz, Samkomuhús autorstwa Agnieszki Grzemskiej, Jakuba Wichtowskiego i Jan Zielińskiego z UAP oraz Following the terrain autorstwa Katarzyny Drągowskiej i Elizy Lasek z Politechniki Warszawskiej. Wszystkie koncepcje znalazły się na liście shortlisted projects.
bryła restauracji jest połączeniem prostoty prostopadłościanu z charakterystyczną podporą
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
współpraca międzyuczelniana
W konkursie Bee Breeders startowali również studencki architektury Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek i Oskar Mały. Ich projekt Långhus to interesująca współpraca międzyuczelniana, prowadzona w większości zdalnie.
Zdecydowaliśmy się na współpracę międzyuczelnianą — dwójka z naszego zespołu (Jakub Ciszewski, Tomasz Klepek) jest studentami Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach, natomiast pozostała dwójka (Mikołaj Chmiel, Oskar Mały) studiuje na Sheffield School of Architecture w Wielkiej Brytanii. Było to ciekawe doświadczenie — większość projektu prowadziliśmy zdalnie, co stanowiło spore wyzwanie. Oprócz tego, do samego konkursu również nie mogliśmy zgłosić się jako studenci, ponieważ nie byliśmy uczestnikami jednej uczelni, wystartowaliśmy więc jako zespół profesjonalny. We wstępnej fazie staraliśmy się ustalić wspólne założenie, którego najważniejszą cechą miało być wkomponowanie dużej bryły w pusty, zimny krajobraz islandzki — wprowadzają w projekt autorzy.
strefa jadalniana została podzielona drewnianymi, podświetlanymi elementami na suficie
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
miejsce do odpoczynku i kontemplacji
Główną koncepcją projektową młodych architektów było stworzenie przestrzeni będącej połączeniem surowego, wulkanicznego krajobrazu z przyjaznym wnętrzem budynku. Chcąc podkreślić to założenie, autorzy wykorzystali na fasadzie materiał o estetyce bazaltu, który nawiązuje do charakterystycznych klifów Islandii. W środku obiektu drewniane elementy zestawione zostały z betonowymi detalami i dopełnione zielenią.
Dzięki tym zabiegom stworzyliśmy miejsce do odpoczynku i kontemplacji przeznaczone dla osób przybywających zobaczyć piękno okolicy jeziora Mývatn — dodają architekci.
przestrzeń wielofunkcyjna została wyposażona w system ruchomych ścian
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
W projekcie konkursowym oprócz wymaganej w założeniach restauracji, szklarni i zaplecza kuchennego, studenci zaproponowali również przestrzeń wielozadaniową. Ta specjalna sala została wyposażona w autorski system ruchomych ścian umożliwiających dostosowywanie wnętrza pod odbywające się w nim wydarzenia np. konferencje, seanse filmowe, wystawy, warsztaty, czy nawet zajęcia jogi.
szklarnia wpisana w budynek
Zespół projektowy zdecydował się na połączenie restauracji ze szklarnią, która miała stać się integralną częścią całości.
szklarnia stapia się z restauracją
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
Na rzucie szczególnie widoczne jest „wejście” szklarni do wnętrza restauracji. Dzięki temu gości otacza zieleń, jednocześnie miejsce do rozwoju roślin jest położone obok zaplecza kuchennego, co pozwala personelowi na łatwy dostęp do świeżych warzyw i owoców — tłumaczą projektanci.
Strefa jadalniana została podzielona drewnianymi, podświetlanymi elementami na suficie, które wyznaczają poszczególne stoliki.
wnętrze restauracji z widoczną szklarnią
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
łączenie kontrastów
Konstrukcja dachu obiektu nawiązuje do islandzkich, historycznych domów torfowych. Aby zapewnić naturalane oświetlenie, w dachu zostały umieszczone świetliki — dzięki nim nawet z wnętrza restauracji można dojrzeć zorzę polarną. Bryła restauracji jest połączeniem prostoty prostopadłościanu z charakterystyczną, ekspresyjną podporą.
w projekcie autorzy chcieli połączyć kontrasty
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
Kluczem naszego projektu jest juxtaposition — połączenie/kontrast. Zestawiliśmy kontrastujące ze sobą kształty, surowe zewnętrze z przytulnym wnętrzem i ciężkie bazaltowe fasady z dużymi przeszkleniami. Przywodzi to na myśl kontekst i środowisko, w jakim projekt się znajduje. Cała bryła została pokryta „zielonym płaszczem”, dzięki któremu restauracja zatapia się w krajobrazie Islandii — podsumowują autorzy.