„Wyprawa bez granic” — tak o otwartej niedawno wystawie w ramach pierwszej edycji Biennale Kultura Futura piszą jej organizatorzy. I rzeczywiście coś w tym jest. Choć wkomponowano ją w zdefiniowaną przestrzeń galerii Małopolskiego Ogrodu Sztuki, poprzez swoją formułę przenosi widzów do... No właśnie, dokąd?
Kultura Futura. Interdyscyplinarne Biennale Sztuki i Techniki Przyszłości
fot.: Bartek Barczyk
Biennale, jak tłumaczył podczas wernisażu Aleksander Janicki, prowodyr inicjatywy, jest o przestrzeni, w której spotykają się różne kompetencje. Świat realny ze światem wirtualnym.
Biennale to pierwsze holistyczne przedsięwzięcie poświęcone sztuce i technologii przyszłości łączące multisensoryczne instalacje, projekcje wielkoformatowe, mapping, teatr i sztukę nowych mediów: VR, AI, AR i innowacje w przemyśle kreatywnym — tłumaczą organizatorzy.
Trzonem wydarzenia był ogłoszony przez Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie na początku tego roku konkurs, w którym poszukiwane były idee wpisujące się w hasło e-POLIS — miasto przyszłości zrealizowane w formie aplikacji 3D wirtualnej rzeczywistości, które oglądać można za pomocą okularów VR. Propozycje dotykające takich tematów jak wirtualna rzeczywistość, rzeczywistość rozszerzona czy sztuczna inteligencja oceniane były przez jury pod przewodnictwem Aleksandra Janickiego w składzie: prof. Akiko Kasuya (Kyoto City University of Art), prof. Andrzej Jajszczyk (PAN) i prof. Piotr Krajewski (WRO Center).
Kultura Futura. Interdyscyplinarne Biennale Sztuki i Techniki Przyszłości
fot.: Bartek Barczyk
Wyłoniono jedenaście propozycji — „punktów dostępu”, które niczym futurystyczne kapsuły przenoszą widza do zupełnie innej przestrzeni, rzeczywistości, w której sam na sam mierzy się z tym, co przygotowali nagrodzeni twórcy.
Joanne Popinska, autorka intymnego dokumentu „The Choice”, dotyka tematów związanych z aborcją; Karolina Kowalska we współpracy z Matem Barskim w pracy „Abstrakttropik” opowiada o biosferze i roślinach jako brakującym elemencie współczesnych przestrzeni miejskich; Lena Witkowska w „Homo Affectus” przedstawia efekt dwuletniego procesu, w którym zbierała wypowiedzi i prace w formie land artów artystów z całego świata na temat wizji Człowieka Czującego; Misha Kolbe stworzył grę VR, aby oświadczyć się swojej dziewczynie, a Palina Kamarowa w „Lunatic” zaprasza widzów do świata snu i fantazji. „Rost” Pawła Szarzyńskiego i Anny Roguskiej jest eksperymentem dotykającym problemu przeludnienia miast, Łukasz Maciaszkiewicz w „Neverland 2100” roztacza przed nami wizje świata za 80 lat, Filip Klechowski po rozmowie z Chatem GPT stworzył architekturę przyszłości w projekcie „e-City”, z kolei Piotr Madej w „Percepcji Sfer” pozwala nam dryfować po Układzie Słonecznym, a projekt „User Agreement” Rafała Kruszki przenosi nas do interaktywnej przestrzeni wirtualnego świata. „Nocc” to, jak piszą autorki, Sandra Frydrysiak i Weronika Lewandowska, „wirtualny, erotyczny poemat” zapraszający do doświadczania poezji i tańca.
Kultura Futura. Interdyscyplinarne Biennale Sztuki i Techniki Przyszłości
fot.: Bartek Barczyk
Gogle VR odcinając nas od zewnętrznego świata, pozwalają zanurzyć nasze zmysły w proponowane przez twórców wizje. Wejście na nieduży, trawiasty okrąg wyznaczający kolejne stanowiska w przestrzeni galerii jest za każdym razem jak przekroczenie nowego progu — choć nie wiemy, co nas tam spotka, z ciekawością ruszamy w tę podróż do przyszłości.
Wystawa otwarta będzie do 28 listopada 2023 roku w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie.
Wystawa jest częścią projektu Kultura Futura. Interdyscyplinarne Biennale Sztuki i Technologii Przyszłości. Projekt współfinansowany z Programu „Kultura”, Działanie 2 „Poprawa dostępu do kultury i sztuki” w ramach MF EOG 2014–2021.