Galeria Hanwha,
projekt: Heatherwick Studio
Pracownia Heatherwick Studio zdobyła pierwsze miejsce w konkursie zorganizowanym przez rząd metropolitalny Seulu na przekształcenie Galerii Hanwha — znanego centrum handlowego usytuowanego w Apgujeong-dong, jednej z najbogatszych dzielnic stolicy Korei Południowej. Architekci zaprezentowali koncepcję, która ma zrewolucjonizować tradycyjne pojęcie luksusowej galerii handlowej.
Galeria Hanwha zaprojektowana przez Heatherwick Studio – budowla będzie wyróżniać się szklaną, przezroczystą elewacją
© Devisual | Heatherwick Studio
centrum handlowe w samym sercu Gangnam
Galeria Hanwha znajduje się w strategicznym punkcie miasta, na skrzyżowaniu dróg, niedaleko rzeki Han, stanowiąc centralny punkt między obszarami mieszkalnymi a handlowymi w dzielnicy Gangnam. Studio Heatherwick zaproponowało projekt, który redefiniuje relacje sklepu z lokalnym otoczeniem.
Tradycyjnie galerie handlowe są dość zamknięte i odizolowane od otaczających je ulic. Tutaj jednak mamy ważny węzeł komunikacyjny w Apgujeong (dzielnica mieszkaniowa w Gangnam — przyp. red), w którym znajdują się dwa budynki – wschodni i zachodni. To doskonała okazja, aby zjednoczyć ludzi
– podkreśla Neil Hubbard,
partner i lider projektu w studiu Heatherwick
Hanwha Galeria zaprojektowana przez Heatherwick Studio — wizualizacja przedstawia faliste elewacje, które łączą nowoczesny design z organicznymi kształtami
© Devisual | Heatherwick Studio
harmonijne połączenie budynków ze stacją metra
Odnowiona galeria składać się będzie z dwóch symetrycznie ustawionych bliźniaczych budynków — podobnych, ale nie identycznych – które łączą się pod ziemią za pomocą stacji metra. Gdy odwiedzający wejdą do przebudowanej stacji, jasne i przestronne atria będą przyciągać ich do dwóch zaprojektowanych zielonych placów na poziomie parteru galerii.
szklane centrum handlowe z ogrodem na dachu
Obie bryły Galerii Hanwha będą przypominać faliste klepsydry. Szklana, krystaliczna elewacja zapewni wiele punktów widokowych na miasto, a jednocześnie stworzy wrażenie lekkości, błyszcząc w ciągu dnia i stając się tłem dla świecących projekcji nocą. Brak zadaszenia na górze stworzy otwarte przestrzenie wypełnione roślinnością. Na tym samym piętrze znajdą się kawiarnie, restauracje oraz sklepy, natomiast na dole pojawi się strefa spacerowa dla odwiedzających galerię. Dodatkowo galeria Hanwha będzie dysponować przestrzenią do organizacji wystaw sztuki i różnorodnych wydarzeń.
Na dachu Galerii Hanwha pojawią się przestrzenie wypełnione roślinnością
© Devisual | Heatherwick Studio
elewacja double-skin i architektura zrównoważona
Centrum handlowe będą posiadać elewację typu double-skin, co zapewni lepsze wskaźniki zrównoważonego rozwoju, izolując przestrzeń przed ekstremalnymi temperaturami, wiatrem i hałasem, poprawiając efektywność cieplną galerii w wysokich oraz niskich temperaturach.
W przeciwieństwie do tradycyjnych, zamkniętych centrów handlowych, nowe podejście ma na celu wykorzystanie elewacji oraz otaczających je przestrzeni jako terenów dostępnych dla wszystkich — zarówno dla osób robiących zakupy, jak i tych, którzy po prostu chcą spędzić czas w okolicy.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Heatherwick Studio.