Projekt Courtyard House to efekt współpracy Jakuba Ciszewskiego i Tomasza Klepka, studentów architektury Politechniki Śląskiej z Mikołajem Chmielem i Oskarem Małym z Sheffield School of Architecture. Koncepcja łącząca nowoczesny design, szlachetne materiały i odwołania do arabskich ornamentów startowała w konkursie Dubai Sea House na projekt luksusowej willi nad zatoką w Dubaju.
strefa dzienna z widokiem na zatokę
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
Dubai Sea House był międzynarodowym konkursem organizowanym przez platformę YAC, którego wyzwaniem było zaprojektowanie luksusowej willi przy zatoce Jumeirah Bay. Obiekt miał być odskocznią od zgiełku miasta, miejscem, w którym można odpocząć, podziwiając Zatokę Perską. Prace konkursowe oceniało jury w składzie: Liva Tani (Ateliers Jean Nouvel), Patrick Lüth (SNØHETTA), Peter Pichler (Peter Pichler Architecture), Andrea D”Antrassi (MAD), Fran Silvestre (Fran Silvestre Arquitectos), Jorge P Silva (Aires Mateus Architects). Konkurs zwyciężył projekt Somos Terra projektu zespołu w składzie Facundo Garcia Berro, Paula Lesch. Jury przyznało również drugą i trzecią nagrodę oraz cztery złote wyróżnienia i trzy wyróżnienia.
projekt Courtyard House w Dubaju, rzuty
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
Courtyard House
W konkursie YAC startowali również studenci architektury Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek i Oskar Mały. Ich projekt Courtyard House to współpraca międzyuczelniana, prowadzona w większości zdalnie. Budynek umieścili w okolicy półwyspu Jumeraiah Bay Island i zaprojektowali go z wyraźnym podziałem na strefy. Strefa gościnna na parterze mieści salon, otwartą kuchnię i strefę SPA, które bezpośrednio otwierają się na duży ogród. Ogród wizualnie łączący się z plażą i zatoką, której kontynuacją jest mniej formalny poziom -1, gdzie kolekcja samochodów jest tłem do spotkań. Znajdują się tutaj również bilard, kino, siłownia i bar. Strefa prywatna zajmuje piętro — są tutaj sypialnia główna i biblioteka, a także sypialnie i pokoje zabaw dla dzieci. Na dachu autorzy przewidzieli zielony dach z lożą i lądowiskiem dla osobowego drona.
Wnętrze głównej sypialni
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
zabawa bryłą
Budynek koncepcyjnie wywodzi się od prostej bryły. Na parterze otworzyliśmy ją, odejmując z niej sześcienne przestrzenie — dziedzińce. Na piętrze sypialnia została wysunięta z bryły, aby osłonić salon od słońca — to również pozwoliło na wydzielenie prywatnego tarasu w sypialni domu. Dach wysunęliśmy poza bryłę budynku, chroniąc niższe piętra przed prześwietleniem, jak i tworząc przestrzeń dla górnego tarasu. Całą bryłę następnie otoczyliśmy zewnętrzną fasadą, która jest nowoczesną interpretacją tradycyjnej arabskiej Maszrabijji, ozdobnej drewnianej kraty osłaniającej balkony i okna — tłumaczą autorzy.
biblioteka znajduje się na piętrze willi
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
gra światła i cienia
Liczne dziedzińce wprowadzają do wnętrz spokój i harmonię. Ograniczają bezpośrednie nasłonecznienie wnętrz, naturalnie filtrując słońce poprzez warstwy zieleni. Gra światła i cienia uatrakcyjnia minimalistyczne wnętrza willi. Miękkie, północne światło subtelnie doświetla przestrzenie wymagające bardziej precyzyjnego oświetlenia. Wnętrza otaczają domowników luksusem, neutralną kolorystyką trawertynu, betonem i ciepłem ekskluzywnych tkanin.
budynek składa się z trzech poziomów
© Jakub Ciszewski, Mikołaj Chmiel, Tomasz Klepek, Oskar Mały
Istotnym aspektem całego projektu było stworzenie domu w pełni dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dlatego też przewidzieliśmy w każdym miejscu wilii odpowiednie szerokości przejść oraz wysokości na przykład blatów w kuchni i stołów. Jeden z pokoi został całkowicie przeznaczony dla OzN. Budynek wyposażony został również w windę łączącą wszystkie kondygnacje — dodają młodzi architekci.