Studentki Wydziału Architektury Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zdobyły wyróżnienie w międzynarodowym konkursie NapoliCall na projekt adaptacji ruin stacji kolejowej Bayard. Alicja Maculewicz i Emilia Dzięgelewska w miejscu starej neapolitańskiej stacji zaproponowały zielone centrum turystyczne.
nowe życie dawnej stacji kolejowej
Przedmiotem konkursu była ukończona w 1839 roku stacja kolejowa Bayard. To pierwsze włoskie połączenie kolejowe docierało z Neapolu do miasta Portici. Dzisiaj jej budynek jest opuszczony, a roślinność całkowicie pokrywa konstrukcję. Konkurs miał na celu przemianę budynku w obiekt o funkcjach usługowo-turystycznych. Zgodnie z założeniami nowy obiekt powinien nawiązywać do przeszłości oraz wpisywać się w otoczenie.
projekt jest zielonym punktem na planie Neapolu
© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska
zieleń dająca schronienie
Autorki wyróżnionego projektu pt. „Implant” zdecydowały się na pozostawienie zieleni, która otacza ruiny stacji kolejowej Bayard. Jak twierdzą:
Jedyne duże zieleńce w pobliżu stacji Bayard to wzgórze Capodimonte oraz ogród botaniczny, które są jednak w odległości od dwóch do trzech km od projektowanego obiektu. Stawia to turystów podróżujących ze stacji Porta Nolana oraz okolicznych mieszkańców w trudnej sytuacji, bez dostępu do zieleni, tak ważnej w gorącym klimacie Neapolu.
autorki dodały nowe budynki do istniejącej stacji Bayard
© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska
Obiekt projektu Alicji Maculewicz i Emilii Dzięgelewskiej oferuje schronienie w cieniu soczystej zieleni. Roślinność tworzy bryły, które domykają cały kompleks.
zielony implant w Neapolu
Projekt uwzględnia zachowanie i odrestaurowanie stacji Bayard oraz dobudowanie nowych obiektów. Wszystkie budynki kompleksu na poziomie +1 łączy rastrowa platforma, ułatwiająca komunikację. Dzięki platformie centrum turystyczne otwiera się również na widok Wezuwiusza, który jest trudny do dostrzeżenia ze względu na gęstą zabudowę Neapolu. W przyszłości platforma zostanie pokryta roślinnością — w ten sposób stanie się zieloną plamą na mapie miasta.
widok z platformy otwiera się na Wezuwiusza
© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska
Wewnętrzny dziedziniec jest otwarty. Rozcięcie podłużnej bryły budynku umożliwia komunikację z ulicy Garibaldi oraz stacji Porta Nolana. Nowe, zielone bryły wzrastają na tufowych ruinach starej stacji i staja się naturalnym tłem dla odrestaurowanego kompleksu.
platforma łączy wszystkie obiekty kompleksu
© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska
zwiedzanie na wyższym poziomie
Celem autorek było stworzenie nowego wymiaru zwiedzania. Umożliwia on spacerowanie pomiędzy historyczną zabudową nie tylko na poziomie gruntu, ale również pomiędzy fasadami na poziomie +1. W podłużnej bryle projektantki uwzględniły miejsce dla izby pamięci stacji Bayard. Dzięki temu mieszkańcy i podróżujący mogą dowiedzieć się, jak wyglądała pierwsza stacja kolejowa w Neapolu w czasach swojej świetności.
Zobaczcie także inne projekty Alicji Maculrwicz i Emilii Dzięgelewskiej: akademik w Genui, osiedle mieszkaniowe w Tallinie.
oprac.: Dobrawa Bies
ilustracje dzięki uprzejmości Alicji Maculewicz i Emilii Dzięgelewskiej