Przestrzeń integracji, terapii i rozwoju dla dzieci neuroróżnorodnych i dla neurotypowych jednocześnie. Jadwiga Hadała pod opieką dr inż. arch. Joanny Dudek zaprojektowała Centrum Dziecka. Jej praca zajęła II miejsce w konkursie Najlepszy Dyplom Inżynierski roku 2024 organizowanym przez Politechnika Rzeszowska i SARP Oddział Rzeszów.
Projektowany obiekt łączy funkcje poradni psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci z ośrodkiem kultury. Centrum Dziecka jest przestrzenią, w której rozwój dzieci wspierany jest w aspekcie psychologicznym, społecznym i kulturowym. Jednocześnie, projekt ma na celu poprawę wizerunku instytucji zajmujących się diagnozą i terapią psychologiczną w oczach społeczeństwa.
Centrum Dziecka
proj.: Jadwiga Hadała
Pomimo znaczącej poprawy świadomości na temat znaczenia zdrowia psychicznego, wciąż istnieją przekonania, że objawy chorób czy zaburzeń psychologicznych są wstydliwe. Często rodzice obawiają się diagnozy u swoich pociech. Jest to spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak strach przed oceną przez innych ludzi lub przekonanie, że diagnoza może negatywnie wpłynąć na przyszłość dziecka.
— tłumaczy autorka.
miejsce terapii, nauki i wspólnej zabawy
Autorka podkreśla, jak ważna w procesie przeciwdziałania stygmatyzacji osób chorujących psychicznie jest interakcja w codziennych sytuacjach. Miejsca takie jak projektowane Centrum Dziecka pozwalają na nawiązanie relacji dzieci zdrowych z tymi, których dotykają różnego rodzaju zaburzenia rozwojowe, co pomaga budować otwartość i zrozumienie.
Część projektową pracy poprzedziły analizy, które pozwoliły autorce poznać potrzeby potencjalnych użytkowników planowanego obiektu. Wybór miejsca ulokowania obiektu podyktowany był bliską obecnością zieleni i dostępem do komunikacji zbiorowej. W niedalekim sąsiedztwie wybranej działki znajduje się także wielorodzinna zabudowa mieszkaniowa, a także szkoła podstawowa.
Centrum Dziecka
proj.: Jadwiga Hadała
Wewnątrz znalazły się pomieszczenia o różnorodnych funkcjach. Na parterze budynku przewidziano budowę sali konferencyjnej, warsztatowej oraz edukacyjnej, tam zlokalizowano także większość pomieszczeń administracyjnych. Na parterze odbywać będą się terapie grupowe i indywidualne, także terapia rodzinna. Ośrodek kultury ulokowany został na piętrze budynku, gdzie znajdą się osobne pracownie: muzyczna, techniczna, artystyczna i komputerowa.
płynna i przyjazna bryła
Budynek został zaprojektowany na planie prostokąta i ukształtowany poprzez miękkie wycięcia w jego płynnej i symetrycznej bryle. Zorientowanie obiektu na osi północ-południe pozwoliło zapewnić optymalne nasłonecznienie i oddzielić strefę odpoczynku i znajdujący się w niej plac zabaw oraz ogród sensoryczny od strefy wejścia. Część drugiego poziomu budynku została otwarta, na niej przewidziano stworzenie tarasu, z którego rozpościera się widok na otaczającą zieleń.
Centrum Dziecka
proj.: Jadwiga Hadała
II Nagrodę przyznano za bardzo dobre połączenie funkcji poradni psychologiczno-pedagogicznej z architekturą uspokajającą w dobrej skali i z dobrym detalem. Całość wpływa na pozytywny odbiór otoczenia, kształtowanie empatii, naukę porządku i dokładności
— brzmi uzasadnienie jury konkursu.