Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2021/2023”
Przedmiotem opracowania jest studio ceramiki na warszawskiej Woli. Projekt ma uwzględniać potrzeby pracowników i uczestników warsztatów ceramicznych. Jest to lokal parterowy o powierzchni 139 metrów kwadratowych. Został podzielony na strefy odpowiadające różnym fazom tworzenia wyrobów z gliny, a miejsce może pomieścić maksymalnie dwudziestu uczestników zajęć.
centrum studia stanowi stół z kołami garncarskimi, który ma łuki na krawędziach i graficzne plamy na blacie
© Cecylia Mosak
Moje studio ceramiki obejmuje podstawowe funkcje, takie jak modelowanie gliny, wykorzystywanie narzędzi, koło garncarskie, dekorowanie, szkliwienie, wypalanie i suszenie. Dodatkowo studio wyposażone jest w szatnię, w której można się przebrać w fartuchy. Aneks kawiarniany przełamuje typową funkcję studia, tworząc miejsce do odpoczynku i relaksu w otoczeniu przestrzeni poświęconej małej sztuce.
projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY, rzut i funkcje
© Cecylia Mosak
Inspiracją dla projektu były organiczne formy przypominające zwałkowaną glinę. W rezultacie wnętrze ma wiele łuków i zaokrąglonych miejsc. Kolory bazują na pastelach, harmonizując z „gliniastym” logo studia. Celem było stworzenie przestrzeni pełnej światła i otwartej na ludzi, emanującej ciepłymi barwami i zapraszającej do twórczej zabawy.
inspiracją dla projektu były organiczne formy przypominające zwałkowaną glinę
© Cecylia Mosak
Przed aranżacją lokal był podzielony na mniejsze pomieszczenia, co sprawiało, że dostęp do światła dziennego był ograniczony. Projekt skupiał się więc na otwarciu przestrzeni i zwiększeniu ilości światła, aby praca z gliną była wygodna i przyjemna. Istotnym elementem było oddzielenie miejsca na piece ceramiczne od reszty wnętrza, dzięki czemu uzyskano przestrzeń na łazienkę i szatnię.
Projekt skupiał się więc na otwarciu przestrzeni i zwiększeniu ilości światła, aby praca z gliną była wygodna i przyjemna
© Cecylia Mosak
W studio ceramiki znajduje się kilka dominujących elementów. Pierwszym z nich jest duże logo umieszczone na wprost wejścia, wykonane z pleksi mocowanej do ściany. Drugim elementem jest recepcja, która również pełni funkcję wystawki na ceramikę i prace artystów. Lada recepcji ma obłe kształty i charakterystyczne wywinięcie półek nawiązujące do łukowatych linii logo.
wyższy stół do szkliwienia
© Cecylia Mosak
Recepcja jest wykonana z laminowanej płyty MDF i sklejki giętej na gorąco, nie ma też siedziska, aby zachować otwartą przestrzeń w kierunku sali zajęciowej. W założeniu osoba prowadząca zajęcia ma dostęp do recepcji, jako właściciel i nauczyciel może obsłużyć gości przy ladzie, przede wszystkim jednak mają się tu odbywać zajęcia przy glinie.
Centrum studia stanowi stół z kołami garncarskimi, który ma łuki na krawędziach i graficzne plamy na blacie, dostosowane kolorystycznie do wnętrza. Blat stołu wykonany jest z wytrzymałej płyty laminowanej. W sali znajduje się również wolno stojąca, łatwo dostępna umywalka. Obok jest aneks kawiarniany, którego główny element stanowi ekspres do kawy dający kontrast kolorystyczny, harmonizujący z plamami na stole garncarskim.
aneks kawiarniany
© Cecylia Mosak
Aneks kawiarniany zawiera zmywarkę, czajnik i szafki do przechowywania. Trzy stoliki z krzesłami w stylu Poula Kjærholma zostały umieszczone przed blatem roboczym. Oświetlenie studia jest spójne, biomorficzne formy wiszące nad poszczególnymi strefami sali współgrają z lampami. W rogu sali znajduje się wyższy stolik do szkliwienia ceramiki, a na ścianie grafika nawiązująca do logo studia.
szatnia
© Cecylia Mosak
Różne wysokości stolików tworzą strefy sali, zależnie od ich funkcji: stół z kołami garncarskimi jest najniższy, stoliki kawiarniane mają wymiar tradycyjny, a stół do szkliwienia z hokerami jest najwyższy Szatnia, wyposażona w dwadzieścia szafek i łukowate siedzisko, łączy się z łazienką prostą komunikacją dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
wnętrze łazienki
© Cecylia Mosak
Łazienka ma lustro w oprawie kolorystycznej nawiązującej do wnętrza studia i dwie umywalki z dużą komorą, typowe dla pracowni artystycznych i warsztatów.
projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY, witryna
© Cecylia Mosak
Elewacja studia jest istotnym elementem wizualnym i marketingowym. Jej interesujące kształty przyciągają uwagę przechodniów i zachęcają do zatrzymania się. Umieszczona przy oknie lada recepcji pozwala spojrzeć na powstałe w studio ceramiczne dzieła. Przez okno widać również uczestników zajęć, ich pracę, a także gości relaksujących się przy kawie.
Cecylia MOSAK
Ilustracje: © Autorka