FINAŁ już 5 listopada! Wybierz Nagrodę Publiczności w konkursie „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Cecylia Mosak – „Projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY”

25 lipca '23
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2023
Nazwa: „Projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY”
Autorka: Cecylia Mosak
Uczelnia: Kierunek Architektura Wnętrz, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
Promotor:

Maciej Kukurba

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2021/2023”

Przedmiotem opracowania jest studio ceramiki na warszawskiej Woli. Projekt ma uwzględniać potrzeby pracowników i uczestników warsztatów ceramicznych. Jest to lokal parterowy o powierzchni 139 metrów kwadratowych. Został podzielony na strefy odpowiadające różnym fazom tworzenia wyrobów z gliny, a miejsce może pomieścić maksymalnie dwudziestu uczestników zajęć.

Centrum studia stanowi stół z kołami garncarskimi, który ma łuki na krawędziach i graficzne plamy na blacie

centrum studia stanowi stół z kołami garncarskimi, który ma łuki na krawędziach i graficzne plamy na blacie

© Cecylia Mosak

Moje studio ceramiki obejmuje podstawowe funkcje, takie jak modelowanie gliny, wykorzystywanie narzędzi, koło garncarskie, dekorowanie, szkliwienie, wypalanie i suszenie. Dodatkowo studio wyposażone jest w szatnię, w której można się przebrać w fartuchy. Aneks kawiarniany przełamuje typową funkcję studia, tworząc miejsce do odpoczynku i relaksu w otoczeniu przestrzeni poświęconej małej sztuce.

Projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY, rzut i funkcje

projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY, rzut i funkcje

© Cecylia Mosak

Inspiracją dla projektu były organiczne formy przypominające zwałkowaną glinę. W rezultacie wnętrze ma wiele łuków i zaokrąglonych miejsc. Kolory bazują na pastelach, harmonizując z „gliniastym” logo studia. Celem było stworzenie przestrzeni pełnej światła i otwartej na ludzi, emanującej ciepłymi barwami i zapraszającej do twórczej zabawy.

Inspiracją dla projektu były organiczne formy przypominające zwałkowaną glinę

inspiracją dla projektu były organiczne formy przypominające zwałkowaną glinę

© Cecylia Mosak

Przed aranżacją lokal był podzielony na mniejsze pomieszczenia, co sprawiało, że dostęp do światła dziennego był ograniczony. Projekt skupiał się więc na otwarciu przestrzeni i zwiększeniu ilości światła, aby praca z gliną była wygodna i przyjemna. Istotnym elementem było oddzielenie miejsca na piece ceramiczne od reszty wnętrza, dzięki czemu uzyskano przestrzeń na łazienkę i szatnię.

Projekt skupiał się więc na otwarciu przestrzeni i zwiększeniu ilości światła, aby praca z gliną była wygodna i przyjemna

Projekt skupiał się więc na otwarciu przestrzeni i zwiększeniu ilości światła, aby praca z gliną była wygodna i przyjemna

© Cecylia Mosak

W studio ceramiki znajduje się kilka dominujących elementów. Pierwszym z nich jest duże logo umieszczone na wprost wejścia, wykonane z pleksi mocowanej do ściany. Drugim elementem jest recepcja, która również pełni funkcję wystawki na ceramikę i prace artystów. Lada recepcji ma obłe kształty i charakterystyczne wywinięcie półek nawiązujące do łukowatych linii logo.

Wyższy stół do szkliwienia

wyższy stół do szkliwienia

© Cecylia Mosak

Recepcja jest wykonana z laminowanej płyty MDF i sklejki giętej na gorąco, nie ma też siedziska, aby zachować otwartą przestrzeń w kierunku sali zajęciowej. W założeniu osoba prowadząca zajęcia ma dostęp do recepcji, jako właściciel i nauczyciel może obsłużyć gości przy ladzie, przede wszystkim jednak mają się tu odbywać zajęcia przy glinie.

Centrum studia stanowi stół z kołami garncarskimi, który ma łuki na krawędziach i graficzne plamy na blacie, dostosowane kolorystycznie do wnętrza. Blat stołu wykonany jest z wytrzymałej płyty laminowanej. W sali znajduje się również wolno stojąca, łatwo dostępna umywalka. Obok jest aneks kawiarniany, którego główny element stanowi ekspres do kawy dający kontrast kolorystyczny, harmonizujący z plamami na stole garncarskim.

Aneks kawiarniany

aneks kawiarniany

© Cecylia Mosak

Aneks kawiarniany zawiera zmywarkę, czajnik i szafki do przechowywania. Trzy stoliki z krzesłami w stylu Poula Kjærholma zostały umieszczone przed blatem roboczym. Oświetlenie studia jest spójne, biomorficzne formy wiszące nad poszczególnymi strefami sali współgrają z lampami. W rogu sali znajduje się wyższy stolik do szkliwienia ceramiki, a na ścianie grafika nawiązująca do logo studia.

Szatnia

szatnia

© Cecylia Mosak

Różne wysokości stolików tworzą strefy sali, zależnie od ich funkcji: stół z kołami garncarskimi jest najniższy, stoliki kawiarniane mają wymiar tradycyjny, a stół do szkliwienia z hokerami jest najwyższy Szatnia, wyposażona w dwadzieścia szafek i łukowate siedzisko, łączy się z łazienką prostą komunikacją dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Wnętrze łazienki

wnętrze łazienki

© Cecylia Mosak

Łazienka ma lustro w oprawie kolorystycznej nawiązującej do wnętrza studia i dwie umywalki z dużą komorą, typowe dla pracowni artystycznych i warsztatów.

Projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY, przekrój

projekt wnętrza studia ceramiki SCLAY, witryna

© Cecylia Mosak

Elewacja studia jest istotnym elementem wizualnym i marketingowym. Jej interesujące kształty przyciągają uwagę przechodniów i zachęcają do zatrzymania się. Umieszczona przy oknie lada recepcji pozwala spojrzeć na powstałe w studio ceramiczne dzieła. Przez okno widać również uczestników zajęć, ich pracę, a także gości relaksujących się przy kawie.

 

Cecylia MOSAK

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

PORTA BY ME – konkurs
Sarnie osiedle - dni otwarte 15-16 listopada
Ergonomia. Twój przybiurkowy fizjoterapeuta
INSPIRACJE