Boris Bućan to światowej sławy chorwacki artysta i projektant plakatów, twórca obrazów mówiących głośniej niż słowa. Międzynarodowe Centrum Kultury zaprasza na wystawę ukazującą szeroki wachlarz niezwykłego kunsztu oraz prac oscylujących między pop artem a op-artem, które zapiszą się w pamięci wizualnej wielu pokoleń.
Malarz i grafik, uważany za jednego z pierwszych artystów chorwackich, już pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku skierował się zarówno ku sztuce publicznej, jak i wykreował jugosłowiański pop art. Do historii przeszły uliczne akcje Bućana w centrum Zagrzebia (takie jak malowanie chodnika i umieszczanie kolorowych obrazów na ulicach) jako wyraz buntu przeciw wpisywaniu sztuki w skostniały system galeryjno-instytucjonalny i traktowaniu jej niczym towar, co niewątpliwie współgrało z jugosłowiańskim gospodarczym boomem i fascynacją konsumpcyjnym zachodnim blichtrem.
Szczególnie w tworzonych już od lat siedemdziesiątych plakatach artysta wypracował swój swoisty i rozpoznawalny styl. Mocne, wyraziste formy, jaskrawe kolory, geometryzacja i multiplikacja motywów układających się w przyciągające oko – czasem wręcz psychodeliczne – wzory, wykorzystanie komercyjnych, reklamowych tricków sytuuje jego posterową twórczość pomiędzy op-artem a pop artem.
z tymi „plakatami” wyszedł na ulicę, która stała się jego galerią i przyciągnęła uwagę szerokiej publiczności
© materiały prasowe MCK
Jego filozofia opierała się na tworzeniu plakatów w duchu konceptualizmu, wykorzystujących fotografie ogólnie znanych tematów, obrazy z kultury masowej, kreskówki, postacie ludzkie, twarze, zwierzęta oraz media językowe. Bućan celowo wytwarzał „dźwięki” i badał procesy komunikacyjne w interakcji z opinią publiczną. Upierał się przy ambiwalencji i wieloaspektowemu podejściu, dzięki czemu wprowadzał do swoich plakatów procedury charakterystyczne dla technik malarskich i rysunkowych, tworząc w ten sposób nowy rodzaj przekazu. Z tymi „plakatami” wyszedł na ulicę, która stała się jego galerią i przyciągnęła uwagę szerokiej publiczności.
Aby zostawić jak najwięcej miejsca dla obrazu, całkowicie zmarginalizował informacje, dla których powstał sam plakat. Wkrótce oddzielenie obrazu od tekstu, przeniesienie słów, informacji na marginesy, przekształcając je w rodzaj ramy dla obrazu, stało się czymś w rodzaju „podpisu” Bućana, jego unikalnego znaku identyfikacyjnego.
mocne, wyraziste formy, jaskrawe kolory, geometryzacja i multiplikacja motywów układających się w przyciągające oko – czasem wręcz psychodeliczne – wzory
© materiały prasowe MCK
Na krakowską odsłonę twórczości Borisa Bućana składa się seria szesnastu najbardziej znanych posterów teatralnych z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku. Będzie ją można bezpłatnie zwiedzać w średniowiecznych piwnicach Międzynarodowego Centrum Kultury od 2 lipca do 16 sierpnia 2020 roku.