Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2021/2023”
Szukając odpowiedzi na temat dyplomowy,,Prolog. Jesteś w małej wsi”, który dotyczył zagospodarowania wnętrz dawnego pałacu Brühla w Brodach na funkcje wystawiennicze, moją uwagę przykuł problem postrzegania wsi. Być może dlatego, że sama pochodzę z małej miejscowości położonej na Kaszubach, ten motyw od zawsze był mi bliski.
widok na pałac Brühla w Brodach
© Agata Werochowska
Między mieszkańcami wsi i miasta zauważałam granice stworzone przez samych ludzi. Dlatego swój projekt skupiłam wokół tego, co kojarzymy najczęściej z konfliktami i nierównościami. Zaczęłam poszukiwać sposobów, aby pokazać, że łączenie odmiennych ogniw to szansa na powstanie czegoś innowacyjnego. Moim celem nie było całkowite pozbycie się granic czy inności, uważam, że to niemożliwe, a w pewnych wypadkach działałoby na niekorzyść, ale chciałabym w granicach dostrzegać źródło postępu, przekraczać je na rzecz wspólnoty.
przekrój A-A i B-B pałacu Brühla
© Agata Werochowska
„Granice są potrzebne ludziom jak powietrze. Bez granic, każdego rodzaju, nie wiedzielibyśmy, jak żyć; ani kim jesteśmy, ani co mamy do zrobienia. Granice są po to, aby nam pokazać, że istnieją rzeczy, których nie można przekroczyć”, pisała Olga Tokarczuk w „Ostatnich historiach”.
przestrzeń przeznaczona jest dla dzieci pochodzących z różnych środowisk
© Agata Werochowska
Ponieważ zadecydowałam, że przestrzeń będzie przeznaczona dla rozwoju dzieci z różnych środowisk, sprawdziłam, jak najmłodsi postrzegają te tereny. W dziecięcej wrażliwości zauważyłam dużą zdolność do tolerancji, którą chciałabym umacniać, by już od najmłodszych lat budować poczucie wspólnoty.
rzut parteru i antresoli pałacu Brühla
© Agata Werochowska
W swojej koncepcji wnętrz znalazłam miejsce zarówno na pomieszczenia z warsztatownią artystyczną manualną, gdzie dzieci poznają istotność ręcznego tworzenia, jak i pomieszczenie, gdzie mogą rozwijać twórczość cyfrową. W centralnej części usytuowałam pomieszczenie wspólne, otwarte dla wszystkich odwiedzających. To tutaj uczestnicy mają okazję wystawiać swoje prace, a także inspirować się i łączyć na pozór odmienne dziedziny sztuki. Dzięki utworzeniu przestrzeni dla dzieci i młodzieży podkreśliłam wagę współtworzenia i ponadczasowości rzemiosła i sztuki, które dzięki nowym rozwiązaniom i technikom nigdy nie zanikną, a dzieci mają wnosić do tej przestrzeni szczerość i autentyczność.
meble w strefie do nauki technik cyfrowych i manualnych
© Agata Werochowska
Ważnym elementem jest także umocnienie wartości obserwacji, dlatego zwróciłam szczególną uwagę na obiekty, które będą podkreślać poszczególne kadry i widoki. Użytkownicy mają szansę zauważać je i poszukiwać ich samodzielnie. Zaproponowana antresola zapewnia oglądanie tego, co dzieje się dookoła, z różnych perspektyw. Perforacje w płytkach ze sklejki umieszczone zarówno w elementach okiennych, jak i meblowych mają zachęcać użytkowników do skupienia się na wybranych kadrach. Starałam się rozróżnić płytki zastosowaniem rozmaitych wzorów, tak aby stanowiły przejrzyste i zrozumiałe wykorzystanie. Wyposażenie dzięki użyciu szyn, na których umieściłam ścianki przesuwne, ma dużą możliwość zmiany.
projekt adaptacji wnętrz pałacu Brühla
© Agata Werochowska
Punktem kulminacyjnym wnętrza jest sala wspólna, gdzie przewidziano wystawę prac — zostaną one umieszczone na ściankach, które dzięki możliwości delikatnego obrotu, umożliwiają nam inne spojrzenie na dane dzieło. Tuż obok możemy zobaczyć pracę cyfrową, która jest wyświetlana na rzutniku.
ręcznie wykonane makiety pokazujące zaprojektowane meble
© Agata Werochowska
Zastosowałam materiały w neutralnej kolorystyce, zwracając uwagę, by wnętrza były przytulne i przyjazne dzieciom. Projekt ma formę szkicownika z pracami dzieci i własnymi, makiety ręcznej oraz zaproponowanych elementów wyposażenia, tak aby dodatkowo wzmocnić istotną rolę manualnej twórczości oraz zaciekawić najmłodszych.
Agata Werochowska
© Autorka