Choć trwałość jest jedną z podstawowych wartości w architekturze, płynących wprost z witruwiańskiej triady, niektóre budynki znikają z powierzchni ziemi szybciej, niż możemy sobie to wyobrażać. Jedną z ofiar niepohamowanego pędu ku zyskom jest nieistniejący już biurowiec Atrium – niegdyś ulubieniec Warszawy. Jak przekonują kuratorzy wystawy „Live fast, die young” budynkowi należy się benefis.
Na pożegnanie postmodernistycznego gmachu zaprasza Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki oraz Warszawski Pawilon Architektury Zodiak. Jak wskazuje zespół kuratorski w składzie Zuzanna Mielczarek i Mateusz Włodarek – różowy biurowiec był symbolem swoich czasów, zapowiedzią ogromnych zmian, jakie dziś obserwujemy na warszawskiej Woli. Nieistniejąca dziś część A zespołu Atrium Business Center stanowiła pierwszą zrealizowaną fazą założenia składającego się z czterech budynków. Obłożone różowym granitem i szkłem refleksyjnym bryły wypełniły pustkę al. Jana Pawła II. Reinterpretacja socrealistycznych form budynków w okolicy to dzieło pracowni Kazimierski i Ryba.
Instalacja na wystawie w Zodiaku
© NIAiU
O kontrowersjach związanych z wyburzeniem budynku i zastąpieniem go wieżowcem projektu Medusa Group pisaliśmy w artykule: Atrium znika z mapy Warszawy. Czy to dobrze?
Dziki Zachód zmienić miał się w Zachód nowoczesny – europejski, a nawet amerykański: w Manhattan między Holiday Inn i al. Jana Pawła II (Życie Warszawy, nr 79, 1993). Na wizualizacjach przedstawiających planowane budynki (wówczas wykonywanych jeszcze aerografem) przechadzają się biznesmeni w garniturach i biznesmenki w garsonkach.
Zuzanna Mielczarek, Mateusz Włodarek
Wystawa w Zodiaku
© NIAiU
Charakterystyczne postaci odnajdziemy zresztą na samej wystawie za sprawą instalacji Jana Domicza, który wykorzystał m.in. wizualizacje kompleksu i wprowadził ich elementy w przestrzeń pawilonu. Na wystawie zobaczymy m.in. oryginalne elementy wyposażenia Atrium, okładziny i okna, a także makietę z archiwum projektantów. Pożegnanie Atrium ma być też okazją do przypomnienia historii lat dziewięćdziesiątych w Warszawie i jej architekturze. Był to czas, gdy zagraniczne firmy budowlane entuzjastycznie podchodziły do możliwości ekspansji na polski grunt. Warsaw Means Business otwierał broszurę promocyjną SKANSKA Worldwide.
Your Opportunity – Twoja szansa głosił zaś baner rozwieszony na elewacji Atrium Plaza – trzeciej części kompleksu biurowo-usługowego. Otwarcie budynku uświetnili Sarmaci w kontuszach, którzy trzymali namioty nad głowami prezesów firmy Skanska. W zespole Atrium zmaterializowała się wizja rozwoju Polski lat 90. – ze światową ambicją elegancji i prestiżu, nadal jednak swojska i nieagresywna w swojej formie i skali.
Atrium
© NIAiU
W ramach Benefisu organizatorzy zamierzają przybliżyć dzieje Atrium nie tylko z czasu fizycznej obecności i funkcjonowania budynku na mapie miasta. Wcześniej działało tu targowisko, natomiast po decyzji o rozbiórce i wyprowadzce biurowych użytkowników, właściciel – firma Strabag udostępniła tymczasowo budynek A Atrium Business Center uchodźcom wojennym z Ukrainy. Dzięki działaniom Fundacji BRDA, 215 różowych okien wymontowanych z burzonego budynku trafiło do zniszczonych przez Rosjan obwodów w Ukrainie i zyskało nowe życie w domach mieszkalnych.
Benefis Atrium
© NIAiU
27.10 – 12.11.2023
Wernisaż wystawy: 27.10, godz. 19.00
ZODIAK Warszawski Pawilon Architektury Pasaż Stefana Wiecheckiego „Wiecha” 4 w Warszawie
Artyści i artystki: Jan Domicz, Piotr Kowalski, Mariola Przyjemska, TURNUS (Marcelina Gorczyńska i Kamila Falęcka), Kuba Rodziewicz, Melanie Wróblewska, Rafał Ziemiński, Karolina Konopka, Martynka Modzelewska
Zespół kuratorski: Zuzanna Mielczarek, Mateusz Włodarek
Współpraca merytoryczna: Aleksandra Stępień-Dąbrowska
Identyfikacja wizualna: Katarzyna Nestorowicz
Organizator: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki
Współorganizator: Miasto Stołeczne Warszawa, ZODIAK Warszawski Pawilon Architektury
Partner: Fundacja BRDA
Wystawa dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Wystawa w Zodiaku
© NIAiU