Prace budowlane na dworcu nabierają tempa. Widać już okazałą konstrukcję nowej hali peronowej. Równocześnie trwają przygotowania do przebudowy najbardziej zaniedbanego warszawskiego dworca – autobusowej części Warszawy Zachodniej. Władze PKP PLK zapowiadają natomiast rozpoczęcie przebudowy Warszawy Wschodniej.
imponujące tempo
fot. Martyn Jandula - PKP PLK
Prace budowlane przy przebudowie Warszawy Zachodniej trwają od roku. Stanowią one nie lada wyzwanie dla wykonawcy – firmy Budimex. Nieprzerwalnie przez cały ten czas prowadzony jest ruch pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. W ciągu doby podróżni korzystają z ok. 700 pociągów. Organizacja rozkładu jazdy powstaje przy szczegółowych ustaleniach między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Korekty rozkładu jazdy wykorzystywane są do koordynacji robót.
wielka skala
fot. DWAA
Realizowany projekt dworca opracowało biuro DWAA Architekci. Obiekt będzie stanowić wielopoziomowy zintegrowany węzeł komunikacyjny, z w pełni zadaszonym układem peronowym oraz nowoczesnym budynkiem biurowo - technologicznym pełniącym rolę zaplecza obsługującego warszawską linię średnicową. Zadaszenie stacji osiągnie powierzchnię 35 000 m2, - 200 m długości i 150 m szerokości (pięć boisk piłki nożnej). Obiekt rozpostarty 11 metrów nad podróżnymi przykryje 8 peronów. Skalę budowy ukazuje zamontowane już ponad dwadzieścia konstrukcji. Wykonawca specjalnym transportem przywiezie i ustawi łącznie 60 słupów oraz dziesiątki elementów konstrukcji. Projekt może przypominać zrealizowany w 2014 roku Wien Hauptbahnhof (proj. Theo Holtz, Atelier Albert Wimmer, Ernst Hoffmann).
kładka i tunele
fot. DWAA
Nową halę peronową przecinać będzie pieszo-rowerowa kładka łącząca Wolę z Ochotą, której konstrukcja jest już niemal gotowa. Obok peronów - równolegle do budowy zadaszenia i kładki prowadzone są roboty torowe. Do głębokości 26 m budowany jest tunel i przejście podziemne. Wykop pod konstrukcję nowego podziemnego obiektu będzie miał ok. 50 000 m3. W nowym przejściu będą punkty niezbędne do obsługi podróżnych. Przygotowana zostanie konstrukcja tunelu tramwajowego.
obskurna brama miasta
fot. Wikimedia Commons
W równie opłakanym stanie, co dworzec kolejowy przed przebudową, jest pobliska stacja autobusowa. Największy warszawski dworzec autokarowy to przede wszystkim zaniedbana architektura, ponure przejścia podziemne i zdegradowana przestrzeń wokół. Pod koniec sierpnia PKS Polonus poinformował o wyborze EMA Studio na wykonawcę koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej i uzyskania prawomocnych decyzji administracyjnych dla budowy budynku dworcowo-hotelowego z funkcją handlową. To jednak dopiero pierwszy krok do zmian w tym miejscu.
kolejne inwestycje czekają
fot. Kuryłowicz & Associates
W 2023 roku mają ruszyć prace na trzecim z największych warszawskich dworców – wschodnim. PKP PLK jest na na końcowym etapie opracowywania dokumentacji projektowej dla całej linii średnicowej. W drugiej połowie przyszłego roku ma ruszyć przetarg na modernizację Warszawy Wschodniej. Prace rozpocząć się mają równocześnie z oddawaniem ukończonej inwestycji na Warszawie Zachodniej. Przygotowana przez pracownię Kuryłowicz & Associates koncepcja przewiduje budowę hali przykrywającej wszystkie perony. Przebudowany zostanie również układ podziemny stacji, który zakłada poszerzenie ciągów komunikacyjnych.