reklama
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Zamiast patelni i samochodozy – będzie zielona aleja. To nie wymysł urzędników

09 sierpnia '24

Przyjazna dla wszystkich przestrzeń zawitać ma wreszcie na ulicę Długie Ogrody, stanowiącą przedłużenie ul. Długiej i Stągiewnej w Gdańsku. Ciągnący się sznur samochodów ustąpi zieleni, odtworzona zostanie aleja drzew w ciągu ulicy, planowana jest przebudowa drogi. Nie jest to - jak wytykają krytykujący te zmiany - urzędniczy wymysł, tylko odpowiedź na oczekiwania mieszkańców, ekspertów i przedsiębiorców, którzy wzięli udział w procesie partycypacyjnym.

W lipcu Miasto Gdańsk ogłosiło realizacyjny konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody, która jest przedłużeniem Traktu Królewskiego. Jednym z głównych założeń planowanych zmian jest likwidacja wielkiego parkingu i odtworzenie alei drzew. Po naszej publikacji w mediach społecznościowych AiB rozgorzała gorąca dyskusja, w której szczególnie aktywni byli ci, którzy nie mogą pogodzić się z koniecznymi dziś ograniczeniami dla aut. Warto jednak podkreślić, że nowy pomysł na ul. Długie Ogrody nie jest widzimisię urzędników. Potrzebę rewitalizacji, której ważnym elementem będzie ograniczenie zalewających ten obszar aut, dostrzegają sami mieszkańcy i przedsiębiorcy.

Pod koniec ubiegłego roku Fundacja RC - Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych oraz Biuro Architekta Miasta Gdańska przeprowadzili proces partycypacyjny w sprawie Nowych Ogrodów. Łącznie wzięło w nim udział ponad 130 osób, w tym mieszkańcy, dzielnicowi radni, działacze społeczni i przedsiębiorcy.

Tak według wizualizacji sprzed kilku lat może wyglądać ul. Długie Ogrody

Tak według wizualizacji sprzed kilku lat może wyglądać ul. Długie Ogrody

GZDiZ

nazwa zobowiązuje

„Wśród najważniejszych wniosków pod względem przestrzennym można wspomnieć potrzebę przekształcenia ul. Długie Ogrody w zieloną, reprezentacyjną aleję miejską będącą przedłużeniem najważniejszego historycznego ciągu komunikacyjnego miasta - Traktu Królewskiego – czytamy w raporcie z konsultacji, który opublikowało Biuro Architekta Miasta.

Niestety, dzisiaj ulica ze swoją nazwą – która wzięła się od długich i wąskich parcel rozciągających się na północ i na południe od ulicy, służących niegdyś za ogrody - ma niewiele wspólnego.

W wyniku przemian historycznych oraz przebudowy ulica pozbawiona została historycznej zieleni. Najpierw zastąpiono ją linią tramwajową, a dzisiaj miejscami parkingowymi. Ulicę zdominował wszechobecny beton. Wpływa to negatywnie zarówno na odbiór przestrzeni, czyniąc ją mało atrakcyjną, jak również na komfort jej użytkowania – w gorące dni ulica staje się tzw. patelnią, a w deszczowe zbiera się tu woda, która nie ma ujścia w gruncie – czytamy w raporcie.

turysta nie zaparkuje auta

Konsultacje zdominował - a jakże - temat miejsc postojowych dla aut. Mieszkańcom we znaki daje się głównie uciążliwe parkowanie przez turystów i autokary. Wskazywali, że trzeba rozwiązać ten problem, ograniczając miejsca postojowe do tych dla mieszkańców oraz osób korzystających z okolicznych usług. Kolejnym kłopotem jest fakt, że zieleni jest tu dziś jak na lekarstwo. Na spotkaniach postulowano nie tylko nasadzenia wzdłuż samej ulicy, ale też takie rozwiązania, które połączyłyby istniejące tereny zielone z główną arterią obszaru. 

Uczestnicy konsultacji zdają sobie sprawę z tego, że teren, który dziś jest marną wizytówką miasta, ma jednak wielki potencjał. Miejsce obecnego parkingu dla autokarów – zgodnie z oczekiwaniami uczestników konsultacji - mogłoby zostać przekształcone w wielofunkcyjne centrum dzielnicy, będące jednocześnie wizytówką miasta dla turystów. Miejsce to powinno pełnić funkcje: społeczne, kulturowe, handlowe, gastronomii, wizerunkowe.

Podczas konsultacji uczestnicy wielokrotnie skarżyli się na zły stan techniczny ulicy Długie Ogrody: połataną jezdnię i nierówne chodniki. Natomiast pytani o obawy mówili o zjawisku gentryfikacji, zatraceniu lokalnego charakteru tego kawałka miasta i rozwój najmu krótkoterminowego, który coraz zuchwalej rozpycha się w śródmieściu Gdańska.

Z jednej strony nowopowstające osiedla postrzegane są jako element pozytywny, podnoszący rangę przestrzeni i zapewniający przypływ młodszych mieszkańców, z drugiej strony istnieje jednak niepokój o to, czy zwiększona atrakcyjność Długich Ogrodów i napływ nowych mieszkańców nie przyczynią się do stopniowej marginalizacji tych obecnych – czytamy w raporcie „Drugie Ogrody. Przedłużenie Drogi Królewskiej.

Teraz pole do popisu mają architekci i architektki. Konkurs na koncepcję zagospodarowania ul. Długie Ogrody ma charakter jednoetapowy, nieograniczony i realizacyjny. Termin składania prac mija 8 listopada 2024 roku. Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest w połowie grudnia.

Ewa Karendys

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE