Już 6 marca o godzinie 18.00 przy ulicy Foksal 2 w Warszawie rozpocznie się wystawa pt. „Cały świat to Bauhaus”. Przygotowana przez ifa — Institut für Auslandsbeziehungen w Stuttgarcie ekspozycja prezentowana była wcześniej w Zentrum für Kunst und Medien w Karlsruhe.
Tytuł wystawy — „Cały świat to Bauhaus” jest cytatem z wypowiedzi studenta, późniejszego wykładowcy Bauhausu — Fritza Kuhra. Nawiązuje on do zatarcia granic między sztuką, rzemiosłem a techniką, które według założyciela szkoły — Waltera Gropiusa — stanowić miało cel dziedziny, jaką jest projektowanie i wywierać wpływ na praktyki społeczne każdego z nas.
W ciągu zaledwie czternastu lat istnienia szkoły (1919–1933) Bauhaus stał się uznanym, a jednocześnie kontrowersyjnym symbolem nowoczesnego projektowania i awangardowego stylu życia. Autorzy wystawy, której kuratorem jest Boris Friedewald, podzielili ekspozycję na osiem rozdziałów opisujących lata działalności szkoły. Rozdział „W powietrzu” opowiada o bauhausowskiej fascynacji motywem nieważkości, dematerializacji architektury za pomocą szkła i metalu oraz prezentuje projekt „krzesła zawieszonego w powietrzu” jako przykład wizjonerstwa w procesie projektowania. W rozdziale „Eksperyment” zobaczyć można obiekty, które były wynikiem doświadczeń z materiałami i przestrzenią, badających wymiary, proporcje i granice wytrzymałości materiałów, a także kwestie prefabrykacji i seryjności produkcji. Rozdział „Sztuka totalna” przedstawia syntezę wszystkich sztuk, ale także sztuki i nauki oraz sztuki i życia codziennego, natomiast rozdział „Wspólnota” prezentuje najważniejsze obiekty z epoki, dokumentujące życie codzienne i towarzyskie w Bauhausie. Materiały z rozdziału „Nowy człowiek” dowodzą, że Bauhaus nie był jedynie lewicową utopią i pokazują nowe oblicza człowieka, w tym również odznaczające się politycznym i światopoglądowym radykalizmem. Rozdział „Sztuka, rzemiosło, technika” prezentuje pracownie i wytwarzane w nich produkty, a rozdział „Radykalna pedagogika” przybliża strukturę uczelni oraz nowatorski program dydaktyczny Bauhausu. W części „Spotkania” eksplorowane są wątki międzykulturowe — Bauhaus promował spotkania różnych kultur, organizując wykłady, zapraszając gości z całego świata, gromadząc obszerne zbiory w bibliotece, ale także poszukując nowych form wyrazu.
„Cały świat to Bauhaus”
6.03–9.04.2020 r.
Pawilon Wystawowy SARP
ul. Foksal 2, Warszawa
Organizatorami wystawy są Goethe‑Institut w Warszawie i Zarząd Główny Stowarzyszenia Architektów Polskich.