Przez wzgląd na trwającą pandemię organizatorzy festiwalu zdecydowali się na przeniesienie wydarzenia z czerwca na wrzesień br. Tegoroczna edycja odbędzie się w niedostępnej na co dzień pompowni Port Miejski przy ulicy Kleczkowskiej we Wrocławiu. Temat przewodni nie tylko odnosi się do lokalizacji, ale i obecnej sytuacji.
18. edycja Przeglądu Sztuki SURVIVAL miała rozpocząć się 26 czerwca, ale w związku z sytuacją epidemiczną przeniesiona została na jesień i odbędzie się w dniach 10‑13 września.
„Wasteland” — hasło przewodnie 18. edycji Przeglądu to nawiązanie do opublikowanego w 1922 roku najbardziej znanego utworu T. S. Eliota. „Ziemia jałowa” („The Waste Land”) to fundamentalne dzieło modernistycznej poezji, w którym wojenna trauma, cytaty ze światowej literatury i codzienne odgłosy splatają się, tworząc obraz świata naznaczonego przemijaniem, pełnego niepokoju i sponiewieranej kultury. Eliot kończył „Ziemię jałową” w trakcie leczenia załamania nerwowego, przebywając w nadmorskim Margate. „Wasteland” stara się przyglądać jątrzącym w „Ziemi jałowej” punktom zapalnym, które i dziś zdają się wskazywać niepewność, naznaczać zmianę, badać pamięć i kwestionować odrodzenie, a przyszłość trzymać na dystans, pod znakiem zapytania.
przepompownia ścieków powstała w latach 1898‑1901 na cyplu ulokowanym wzdłuż nabrzeża Odry
© materiały prasowe organizatorów
Identyfikacja SURVIVALU — inspirowana plakatami kina grozy — przedstawia aranżowany widok z wnętrza przepompowni Port Miejskai — tegorocznej lokalizacji Przeglądu. Przepompownia ścieków powstała w latach 1898‑1901 na cyplu ulokowanym wzdłuż nabrzeża Odry. Przez ponad 100 lat była kluczowym elementem rozbudowanego, ekologicznego systemu oczyszczania ścieków — jednego z najstarszych w Europie — uruchomionego w 1881 roku. Budynek przepompowni zaprojektowali znani wrocławscy architekci Richard Plüddemann i Karl Klimm. Do dziś przetrwał on w niemal nienaruszonym stanie. To w nim kilkudziesięciu artystów zaprezentuje swoje prace.
Przeglądu Sztuki SURVIVAL
SURVIVAL to artystyczne przedsięwzięcie obliczone na maksimum konfrontacji z widzem, realizowane w przestrzeni publicznej poza instytucjami wystawienniczymi. Ambicją organizatorów Przeglądu jest wprowadzenie podnoszonych przez młodą współczesną sztukę problemów do społecznego dyskursu i prowokowanie odbiorców do żywych reakcji. Artyści SURVIVALU podejmują wyzwanie miejskiej dżungli, realizując swoje projekty w miejscach porzuconych, w gmachach publicznych i na otwartych przestrzeniach. Sztuka realizowana poza obszarami, gdzie jej obecność jest usprawiedliwiona i chroniona, zderza się z rzeczywistością zaanektowaną przez masowe środki przekazu, reklamę, ekonomię i politykę.