Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

StreetMekka

29 marca '19
Dane techniczne
Inwestor: miasto Viborg i organizacja GAME przy wsparciu finansowym: Realdania, Lokale og Anlægsfonden, TrygFonden i Nordea-fonden
Lokalizacja: Dania, Viborg
Pracownia: EFFEKT
Współpraca: BOGL, Rambøll, Thomas Andersen A/S
Konsultacje:
Luke Jouppi, Lars Pedersen, Jonathan Linde, Copenhagen Bouldering, Nørlum

Kalendarium:

  • konkurs
  • realizacja

 

2016—2017
2017—2018

Powierzchnia:

3 170 m² + 2 000 m² terenu

Duńskie studio EFFEKT przekształciło opuszczoną fabrykę w tętniące życiem centrum sportów ulicznych i kultury młodzieżowej.

GAME StreetMekka Viborg jest nowym centrum kultury i sportu, które oferuje szeroki wachlarz udogodnień dla takich aktywności jak: parkour, wspinaczka, koszykówka, trial rowerowy czy jazda na deskorolce. W centrum znajdują się także pomieszczenia przeznaczone na warsztaty pracy w drewnie i metalu, sale do produkcji muzyki, studio animacji oraz inne pracownie artystyczne. Wspólne przestrzenie i nieformalne miejsca spotkań rozmieszczone są w całym budynku, tak aby przeplatać się z jego głównymi funkcjami.

nowe życie w opuszczonych budynkach przemysłowych

Pierwotnie budynek służył jako fabryka i jest typowym przykładem masowo produkowanych, podmiejskich budynków magazynowych lub fabrycznych z późnych lat 60. i 70. Te zbudowane z prefabrykowanych płyt betonowych lub blach falistych poprzemysłowe „resztki”, zwykle postrzegane są jako mające niewielką, lub wręcz znikomą wartość historyczną, kulturową i architektoniczną.

schemat przebudowy fabryki na centrum sportowe

schemat przebudowy fabryki na centrum sportowe

© EFFEKT

Studio EFFEKT, zamiast po prostu zburzyć pozostałości po fabryce, postanowiło zbadać, w jaki sposób (przy bardzo ograniczonym budżecie) mogą ponownie wykorzystać budynek i nadać mu nową funkcję. Celem StreetMekka było stworzenie szeregu funkcjonalnych przestrzeni dla zajęć sportowych, kulturalnych i społecznych, które zaspokoją rosnące zapotrzebowanie na organizowane we własnym zakresie i zindywidualizowane alternatywy dla zajęć w klubach sportowych i wydarzeń kulturalnych. Zadaniem centrum jest wspieranie misji organizacji pozarządowej GAME, która stara się przyciągać lokalną młodzież i, poprzez sport uliczny oraz kulturę, kształtować trwałe zmiany społeczne.

budynek i otoczenie

budynek i otoczenie

© EFFEKT

Jak mówi Tue Foged, partner w pracowni EFFEKT, architekci chcąc dotrzeć do szerokiego grona odbiorców z różnych środowisk kulturowych, płci, wieku i zainteresowań, postanowili stworzyć otwarty i przyjazny budynek. Efekt ten udało im się osiągnąć kształtując przejrzystą bryłę z czytelną, zdefiniowaną i intuicyjną organizacją budynku. Jak dodaje Foged, GAME StreetMekka Viborg jest egalitarną hybrydą, łączącą obiekt sportowy z domem kultury — wystarczająco solidną, aby pozostać otwartą dwadzieścia cztery godziny na dobę i w której to jej użytkownicy przejmują odpowiedzialność i podejmują inicjatywę.

rozwój nowych społeczności

StreetMekka 2.0 jest dla wszystkich. Nie ma znaczenia, czy chcą uczestniczyć w zajęciach lub tworzyć, czy po prostu spędzać czas lub obserwować — jest tam miejsce dla wszystkich i na wszystko. Jak piszą autorzy projektu, pomysł rozszerzenia oryginalnego programu tak, aby obejmował wiele różnych rodzajów aktywności pod jednym dachem, opiera się na założeniu, że koegzystencja tworzy nowe synergie i nowe relacje społeczne.

schemat funkcjonalny centrum

schemat funkcjonalny centrum

© EFFEKT

Centrum GAME StreetMekka Viborg nie jest statyczne pod względem programu ani wyglądu, sam budynek będzie ewoluował wraz z jego użytkownikami — zarówno krótkookresowo (na przykład przy pomocy animowanych fasad i street artu), jak i długoterminowo (dodając nowe programy i usuwając stare).

Koncepcja architektoniczna oparta jest na idei wewnętrznego krajobrazu ulicznego (streetscape). Służy ona do definiowania i organizowania poszczególnych funkcji w zależności od konkretnych wymagań.  Bryła budynku jest „owinięta” funkcjonalną, półprzezroczystą warstwą poliwęglanowa, która nie tylko odróżnia budynek od otaczających go obiektów przemysłowych i nadaje mu wrażenie lekkości, ale jednocześnie może służyć jako olbrzymie płótno dla lokalnych artystów sztuk wizualnych.

koszt

Zachowanie struktury i ponowne użycie materiałów obniżyło koszt renowacji, a niektóre z oryginalnych części zostały wykorzystane jako elementy mebli. Ostateczny koszt budynku wynosi około jednej trzeciej ceny budowy tradycyjnej hali sportowej.

oprac. red.

na podstawie opisu autorskiego

Głos został już oddany

BIENNALE YOUNG INTERIOR DESIGNERS

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE