Duńskie studio EFFEKT przekształciło opuszczoną fabrykę w tętniące życiem centrum sportów ulicznych i kultury młodzieżowej.
GAME StreetMekka Viborg jest nowym centrum kultury i sportu, które oferuje szeroki wachlarz udogodnień dla takich aktywności jak: parkour, wspinaczka, koszykówka, trial rowerowy czy jazda na deskorolce. W centrum znajdują się także pomieszczenia przeznaczone na warsztaty pracy w drewnie i metalu, sale do produkcji muzyki, studio animacji oraz inne pracownie artystyczne. Wspólne przestrzenie i nieformalne miejsca spotkań rozmieszczone są w całym budynku, tak aby przeplatać się z jego głównymi funkcjami.
nowe życie w opuszczonych budynkach przemysłowych
Pierwotnie budynek służył jako fabryka i jest typowym przykładem masowo produkowanych, podmiejskich budynków magazynowych lub fabrycznych z późnych lat 60. i 70. Te zbudowane z prefabrykowanych płyt betonowych lub blach falistych poprzemysłowe „resztki”, zwykle postrzegane są jako mające niewielką, lub wręcz znikomą wartość historyczną, kulturową i architektoniczną.
schemat przebudowy fabryki na centrum sportowe
© EFFEKT
Studio EFFEKT, zamiast po prostu zburzyć pozostałości po fabryce, postanowiło zbadać, w jaki sposób (przy bardzo ograniczonym budżecie) mogą ponownie wykorzystać budynek i nadać mu nową funkcję. Celem StreetMekka było stworzenie szeregu funkcjonalnych przestrzeni dla zajęć sportowych, kulturalnych i społecznych, które zaspokoją rosnące zapotrzebowanie na organizowane we własnym zakresie i zindywidualizowane alternatywy dla zajęć w klubach sportowych i wydarzeń kulturalnych. Zadaniem centrum jest wspieranie misji organizacji pozarządowej GAME, która stara się przyciągać lokalną młodzież i, poprzez sport uliczny oraz kulturę, kształtować trwałe zmiany społeczne.
budynek i otoczenie
© EFFEKT
Jak mówi Tue Foged, partner w pracowni EFFEKT, architekci chcąc dotrzeć do szerokiego grona odbiorców z różnych środowisk kulturowych, płci, wieku i zainteresowań, postanowili stworzyć otwarty i przyjazny budynek. Efekt ten udało im się osiągnąć kształtując przejrzystą bryłę z czytelną, zdefiniowaną i intuicyjną organizacją budynku. Jak dodaje Foged, GAME StreetMekka Viborg jest egalitarną hybrydą, łączącą obiekt sportowy z domem kultury — wystarczająco solidną, aby pozostać otwartą dwadzieścia cztery godziny na dobę i w której to jej użytkownicy przejmują odpowiedzialność i podejmują inicjatywę.
rozwój nowych społeczności
StreetMekka 2.0 jest dla wszystkich. Nie ma znaczenia, czy chcą uczestniczyć w zajęciach lub tworzyć, czy po prostu spędzać czas lub obserwować — jest tam miejsce dla wszystkich i na wszystko. Jak piszą autorzy projektu, pomysł rozszerzenia oryginalnego programu tak, aby obejmował wiele różnych rodzajów aktywności pod jednym dachem, opiera się na założeniu, że koegzystencja tworzy nowe synergie i nowe relacje społeczne.
schemat funkcjonalny centrum
© EFFEKT
Centrum GAME StreetMekka Viborg nie jest statyczne pod względem programu ani wyglądu, sam budynek będzie ewoluował wraz z jego użytkownikami — zarówno krótkookresowo (na przykład przy pomocy animowanych fasad i street artu), jak i długoterminowo (dodając nowe programy i usuwając stare).
Koncepcja architektoniczna oparta jest na idei wewnętrznego krajobrazu ulicznego (streetscape). Służy ona do definiowania i organizowania poszczególnych funkcji w zależności od konkretnych wymagań. Bryła budynku jest „owinięta” funkcjonalną, półprzezroczystą warstwą poliwęglanowa, która nie tylko odróżnia budynek od otaczających go obiektów przemysłowych i nadaje mu wrażenie lekkości, ale jednocześnie może służyć jako olbrzymie płótno dla lokalnych artystów sztuk wizualnych.
koszt
Zachowanie struktury i ponowne użycie materiałów obniżyło koszt renowacji, a niektóre z oryginalnych części zostały wykorzystane jako elementy mebli. Ostateczny koszt budynku wynosi około jednej trzeciej ceny budowy tradycyjnej hali sportowej.
oprac. red.
na podstawie opisu autorskiego