Tiselli Studio Architetti
Sidera, nowy biurowiec sieci marketów Conad, położona jest na obrzeżach włoskiej Forlì (region Emilia-Romania), w obszarze produkcyjnym na skraju starożytnej rzymskiej centurii. Krajobraz zdominowany jest jednak przez monotonny ciąg prefabrykowanych hal produkcyjnych. Pracownia tissellistudioarchitetti stanęła przed wyzwaniem stworzenia wyróżniającej się architektury.
Niebanalna geometria bryły Sidery
© tissellistudioarchitetti
kontekst architektoniczny prowincji Emilia Romania
Zastany kontekst nie oferował inspiracji ani ograniczeń poza programem funkcjonalnym przedstawionym przez inwestora, dla którego ważnym kryterium była maksymalna elastyczność w konfiguracji biur, z naciskiem na małe przestrzenie robocze dla 1 lub 2 osób, i tym samym uniknięcie formuły open space. Od samego początku proces projektowy nie koncentrował się na poszukiwaniach formalnych, ale na funkcjonalności i rozwijaniu możliwości logistycznych. Ostateczna forma powstała w wyniku procesu twórczego, który priorytetyzował racjonalność i pragmatyzm. Rezultatem jest 100-metrowy biurowiec o wysokości 33 metrów, wzniesiony na 3-metrowym podwyższonym ogrodzie.
Wejście do biurowca
© tissellistudioarchitetti
materiały budowlane wybrane przez włosko-polskie biuro Tisselli Studio Architetti
Fasadę wykonano z aluminium, czarnego pigmentowanego betonu i szkła. Aluminium na elewacji dynamicznie odbija naturalne światło, przyjmując różne odcienie i kolory w zależności od pory dnia i od warunków atmosferycznych. Rytmiczne lamele przeciwsłoneczne tworzą iluzję monolityczności lub transparentności, zależnie od kąta patrzenia. Jako że współczesne narzędzia nawigacyjne, takie jak Google Earth, przyzwyczaiły nas do postrzegania przestrzeni z góry, dach od początku był interpretowany jako piąta elewacja. Ta świadomość przełożyła się na nadanie klucza architektonicznego również z tej perspektywy. Złożony z sześciu nachylonych połaci dach nawiązuje do wernakularnej architektury, kontrastując z przemysłowym otoczeniem i nawiązując dialog z linią horyzontu pobliskich Apeninów.
Dach potraktowano jako piątą stronę elewacji
© tissellistudioarchitetti
wnętrza biurowca CIA Conad
Projekt wnętrz został potraktowany jako integralny komponent całości. Architekci od samego początku zamierzali nie skupiać się jedynie na zewnętrznej powłoce, ale sprawić, by stała się ona częścią bardziej złożonego organizmu. Kierując się zasadami neuroarchitektury, zadbali o optymalne doświetlenie naturalne, kontrolę jakości powietrza i izolację akustyczną. Sztuczne oświetlenie zsynchronizowano z rytmem dobowym, a zaawansowany system wentylacji i całkowity brak otwieranych okien zapewniają czyste powietrze mimo lokalizacji w jednym z najbardziej zanieczyszczonych regionów Europy. Wszystkie te czynniki gwarantują maksymalny komfort psychofizyczny pracowników, co przekłada się na wyższą jakość pracy. Centralna klatka schodowa, jedyne miejsce ukazujące pełną wysokość budynku, wyróżnia się organicznymi kształtami balustrady. Kręte i obłe linie jak żywy organizm wznoszą się w kierunku światła słonecznego przenikającego przez duży świetlik. Przestronne podesty z wygodnymi siedziskami zachęcają do spontanicznych interakcji między pracownikami, zapewniając ogólne dobre samopoczucie, które leży u podstaw produktywności.
Przestrzenie wspólne
© tissellistudioarchitetti
Poza naturalną pigmentacją materiałów budowlanych nie dodano żadnych kolorów, aby podkreślić rangę i elegancję właściwą głównej siedzibie dużej firmy. Powściągliwość budynku w tym sensie odzwierciedla powagę i pragmatyzm swoich użytkowników. Sidera jest jednocześnie żywym i kreatywnym organizmem, który odrzuca sztywną logikę kątów prostych, unika wszelkich statycznych ograniczeń zmuszających do monumentalnych i banalnych symetrii.
środowiskowy wpływ Sidery
W kontekście pozbawionym silnej tożsamości i wartości architektonicznej Sidera została zaproponowana jako forma rekompensaty dla miejskiej strefy przemysłowej i jej użytkowników. Otoczony 300 drzewami i 22 000 roślinami biurowiec jest w całości zasilany systemem fotowoltaicznym. Projekt unika formalizmu i indywidualizmu, u jego podstaw leży chęć interpretacji potrzeb jego użytkowników, nie tracąc z oczu relacji międzyludzkich w rzeczywistości, która coraz bardziej oddala nas od innych i od otaczającego nas środowiska.
Realizacja polsko-włoskiego biura architektonicznego w Forli
© tissellistudioarchitetti
oprac: Ania Kociucka
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Tiselli Studio Architetti.