29 czerwca Polskie Koleje Państwo S.A. podpisały umowę na budowę nowego dworca kolejowego w Pruszczu Gdańskim. Inwestycja ma być rozwiązaniem problemu wykluczenia komunikacyjnego. Nowy dworzec ma być bardziej funkcjonalny i nowoczesny, a jego budowa ma potrwać ok. dwóch lat.
Budowa dworca jest efektem przetargu, który prowadzony był od grudnia ubiegłego roku. Wygrała go firma PBE Elbud Gdańsk S.A., która, zgodnie z umową, ma oddać obiekt do użytku w połowie 2023 roku. Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inicjatywa budowy dworca kolejowego w Pruszczu Gdańskim powstała w 2016 roku, kiedy palącą kwestią dla lokalnej społeczności okazał się problem wykluczenia komunikacyjnego. Przez lata apelowano o stworzenie nie tylko nowych linii transportu dla okolicznych mieszkańców, ale też nowych komfortowych miejsc, gdzie podróżni oczekują na transport.
Umowa z wykonawcą dworca w Pruszczu Gdańskim to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Dzięki temu mieszkańcy kolejnego miasta zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek dworca w Pruszczu Gdańskim stanie się centrum społeczności lokalnej i ułatwi podróżowanie koleją — mówił o tej inwestycji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Jak widać włodarze postanowili poważnie zająć się problemem, bo dworzec w Pruszczu Gdańskim jest kolejnym tego typu obiektem na Pomorzu. Tylko w tym roku otwarto dwa w Pszczółkach i Prabutach.
Przystępujemy do kolejnego etapu prac — w najbliższych dniach rozpoczynamy roboty budowlane zgodnie z projektem przygotowanym na zlecenie PKP S.A. Nowy dworzec będzie zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego — mówił Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
nowoczesność, funkcjonalność i prostota
Według zapowiedzi nowy dworzec ma być znacznie bardziej funkcjonalny niż stary, który zostanie wyburzony. W projekcie dominują nowoczesność, prostota i geometria. Za projekt realizacyjny odpowiada pracownia architektoniczna MERITUM PROJEKT Marek Myrcik.
Prosta, geometryczna bryła, dominanta w postaci wieży zegarowej oraz elewacja ze szkła, aluminium i cegły klinkierowej będą stanowić wyróżnik tego obiektu. Przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący funkcję poczekalni oraz przyszły lokal handlowy zostaną maksymalnie doświetlone poprzez zastosowanie przeszkleń, zaś zaplecze techniczne dworca będzie ukryte za elewacją z cegły klinkierowej, którą ozdobi geometryczny wzór. Bryłę nowego obiektu uzupełni zintegrowana z nim wiata, pod którą znajdą się ławki dla podróżnych oraz stojaki rowerowe — czytamy w zapowiedziach PKP S.A.
W projekcie obiektu dominują proste rozwiązania i stosowana kolorystyka
wiz.: MERITUM PROJEKT Marek Myrcik
Ciekawe rozwiązanie zastosowano w przestrzeni obsługi podróżnych wewnątrz budynku — ograniczono ją do toalet i holu pełniącego funkcję poczekalni. Tam znajdą się ławki, gabloty na rozkład jazdy czy elektroniczne tablice z informacją o odjazdach i przyjazdach pociągów.
Budynek zaprojektowano również z poszanowaniem dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Już we wstępnym etapie projektowania wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono różnego rodzaju usprawniania dla pasażerów. Wśród nich m.in. są ścieżki prowadzące w budynku dworca i jego bezpośrednim otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowa kolorystyka wnętrz oraz tablice dotykowe z planem dworca. Podobne projekty dworców, jak ten w Pruszczu Gdańskim, zostały zrealizowane m.in. w Oświęcimiu, Bielsku Podlaskim i Nidzicy. Inwestor przekonuje, że cechuje je innowacyjność.
Przestronny hol pełniący funkcję poczekalni
wiz.: MERITUM PROJEKT Marek Myrcik
nacisk na ekologię i bezpieczeństwo
Nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim ma być też ekologiczny i bezpieczny. W budynku ma zostać zainstalowane energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Z kolei na dachu zaprojektowano panele fotowoltaiczne.
Komfort termiczny w budynku zapewnią odpowiednio dobrane materiały budowlane o niskim współczynniku przenikalności cieplnej, a także pompy ciepła powietrze — powietrze. Pracę całości urządzeń i instalacji na dworcu będzie nadzorował system BMS (Building Management System) odpowiadający również za optymalizację zużycia mediów. Istotnym elementem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych — czytamy w informacji prasowej.
Zmieni się aranżacja bezpośredniego otoczenia dworca oraz organizacja ruchu. Na nowo zostaną wytyczone chodniki oraz droga dojazdowa, a także tereny zielone. Tuż przy dworcu zaprojektowano po dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych oraz 15 stojaków rowerowych wraz ze słupkiem naprawczym. Aranżację przestrzeni wokół budynku uzupełnią elementy małej architektury, m.in.: ławki, kosze i oświetlenie.
W otoczeniu dworca pojawią się chodniki i zieleń
wiz.: MERITUM PROJEKT Marek Myrcik
Prace budowlane mają ruszyć jeszcze w lipcu tego roku. Inwestycja ma pochłonąć ok 7,3 mln zł brutto.