Międzynarodowy konkurs studencki pt. Nature Inspired Youth Centre na projekt Centrum Młodzieży w Kanadzie organizowany przez magazyn Arc Ace obfitował w sukcesy polskich zespołów. Daria Wróbel i Mateusz Zwierzchowski z Politechniki Poznańskiej zaproponowali ukryty w terenie budynek na planie koła i zdobyli czwartą nagrodę!
Wyzwaniem konkursowym było zaprojektowanie budynku przeznaczonego dla młodych osób w wieku od 14 do 19 lat. Obiekt miał być inspirowany naturą, a uczestnicy mieli zastosować naturalne materiały, zielone, żywe ściany i dachy oraz kształty o organicznych formach. Ważnym elementem było zaproponowanie programu dla młodzieży — sprzyjającemu rozwojowi, współpracy, nauce, zabawie i uprawianiu sportów.
Centrum Młodzieży otrzymało czwartą nagrodę w konkursie Arc Ace
© Daria Wróbel, Mateusz Zwierzchowski
polscy studenci docenieni!
Spośród zgłoszonych projektów, jury przyznało pięć Nagród Głównych. Trzecia i czwarta nagroda powędrowała do studentów z Polski. Tree House projektu Marii Faliszewskiej z Politechniki Śląskiej zdobył trzecią nagrodę, a projekt Underground Center autorstwa Darii Wróbel i Mateusza Zwierzchowskiego z Politechniki Poznańskiej otrzymał czwartą nagrodę!
Zgodnie z założeniami konkursowymi projekt łączy architekturę i naturę, tworząc ukryty w ziemi budynek o wielorakiej funkcji. Wewnątrz założenia zaplanowaliśmy pomieszczenia do rekreacji, aktywności ruchowej, a także aktywności artystycznych. Zaprojektowana przez nas kawiarnia, a także wewnętrzny dziedziniec to przestrzenie w pełni sprzyjające integracji zarówno gromadzącej się tam młodzieży, jak i dzieci — opowiadają laureaci konkursu.
kawiarnia znajduje się zaraz przy części wejściowej
© Daria Wróbel, Mateusz Zwierzchowski
Underground Center
Po wejściu do Centrum Młodzieży jego hol otwiera się na duże przeszklenie odsłaniające wewnętrzny dziedziniec. Po prawej stronie zaprojektowane zostały windy oraz szatnia. W przeciwległym rogu znajduje się kawiarnia z bezpośrednim dostępem do części wejściowej, obok której autorzy przewidzieli miejsce na stoliki, przy których można wypić kawę, czy zjeść lody w otoczeniu przyrody. W skład pierwszej kondygnacji wchodzi również, przestrzeń czytelni pozwalającej na spędzenie wolnego czasu na lekturze lub naukę po szkole. Kolejnymi pomieszczeniami są dwie sale komputerowe pełniące funkcję wolnych pracowni zarówno do zajęć z prowadzącym w ramach na przykład kółek naukowych i zajęć dodatkowych, jak również jako sale do spędzenia czasu indywidualnie.
centrum zbudowane jest wokół wewnętrznego dziedzińca
© Daria Wróbel, Mateusz Zwierzchowski
zielony dach do relaksu
Przeszklona część korytarza młodzi architekci wykonali na planie koła, doświetlając tym samym wnętrze światłem dziennym. Od strony wejściowej autorzy zaproponowali bardziej reprezentacyjne schody, które prowadzą bezpośrednio do niższej kondygnacji budynku. Cały obiekt przykryty został zielonym dachem, dzięki czemu bryła nie rzuca się w oczy, pozostawiając otaczającą naturę niemal nietkniętą. Do części dachu prowadzą schody zewnętrzne zlokalizowane tuż przy wejściu do obiektu, a otwór wyznaczający wewnętrzny dziedziniec został oddzielony szklaną balustradą.
duże przeszklenia doświetlają wnętrze
© Daria Wróbel, Mateusz Zwierzchowski
gra światłem
Dodatkową formą oświetlenia są świetliki umieszczone zarówno na dachu budynku w formie szklanych tub, jak i występujące w strefie wejściowej okrągłe szklane otwory.
Do elewacji budynku zaliczyć możemy jedynie elewację frontową, która wykonana została z drewnianych paneli elewacyjnych. Pionowe podziały okien podkreślone zostały za pomocą listew umożliwiających uwydatnienie linii, a także tworzącymi ciekawy efekt wzmocniony przez światłocień — tłumaczą autorzy.
Zastosowanie tak dużej ilości przeszkleń dobrze doświetla wnętrze, a także łączy części wewnętrzne z zewnętrzną, pozwalając na przenikanie się stref.
dziedziniec sprzyja integracji
© Daria Wróbel, Mateusz Zwierzchowski
przestrzeń rekreacyjna i pracy twórczej
Poziom -1 to duża, otwarta przestrzeń rekreacyjna, pozwalającą na pełną swobodę aranżacyjną. Znajduje się tutaj strefa zabaw umożliwiająca wstawienie stołu do gry w ping-ponga, bilard czy miejsc do siedzenia tworząc przestrzeń do integracji. Przedłużeniem tej strefy jest wewnętrzny dziedziniec, płynnie łączący wnętrze z zewnętrzem. Na tym poziomie znajdują się również pomieszczenia do pracy twórczej — plastycznej i muzycznej, a także dwie sale do zajęć ruchowych i sala do prac grupowych.
zastosowanie naturalnych materiałów i neutralnych kolorów wzmacnia poczucie spokoju i odpoczynku
© Daria Wróbel, Mateusz Zwierzchowski
Cały projekt stworzony został z myślą o jak największej transparentności, zachowując zaistniałe otoczenie w takim stopniu, aby jego bryła nie zakłócała zastanego środowiska. Podczas procesu projektowego zwróciliśmy uwagę, na to by Centrum Młodzieży wtapiało się w otoczenie, jednocześnie zachowując swoją funkcjonalność i estetykę. Zastosowanie naturalnych materiałów oraz neutralnych kolorów pozwoliło na zachowanie harmonii, a wnętrze, jak i zewnętrze w połączeniu z otaczającą zielenią dają poczucie spokoju i odpoczynku — podsumowują autorzy.