W londyńskim Muzeum Designu 11 września br. otwarta zostanie wystawa „Connected”, na której zaprezentowanych zostanie dziewięć projektów stołów i siedzisk dostosowanych do nowego, „pandemicznego” stylu życia i pracy w lub z domu. Prezentowane meble stworzyło dziewięciu zaproszonych do inicjatywy projektantów z całego świata, między innymi Maria Jeglińska‑Adamczewska, która przygotowała zestaw Arco — siedzisko i stół z drewna wiśni amerykańskiej. Wystawę oglądać można do 11 października.
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC), zakład produkcji mebli Benchmark Furniture oraz londyńskie Muzeum Designu zaproszonym do projektu twórcom rzuciło wyzwanie stworzenia mebli z amerykańskiego drewna liściastego: czerwonego dębu, klonu lub wiśni. Ze względu na panującą pandemię projektanci i wykonawcy mebli musieli dostosować swoją pracę do obowiązujących ograniczeń i współpracować na odległość. Więcej o inicjatywie możecie przeczytać tutaj.
Zlecenie dziewięciu projektantom produkcji mebli z drewna nie jest czymś szczególnie oryginalnym. Ale nie żyjemy w normalnych czasach. Wszyscy spędzamy bardzo dużo czasu w domu i musimy dostosowywać się do nowych sposobów pracy. Pandemia zmusiła każdego z naszych projektantów do nowego spojrzenia na swoje domowe biuro czy warsztat i swoje rzeczywiste potrzeby. Projekt „Connected” okazał się dla nich rzadką okazją do zaprojektowania czegoś dla siebie, przy czym głównym wyzwaniem było zdanie się w całości na komunikację cyfrową. Taki projekt nie mógł być bardziej odpowiedni do aktualnej sytuacji i jesteśmy zachwyceni uzyskanymi efektami prac — powiedział Justin McGuirk, naczelny kurator w Muzeum Designu.
W wyniku eksperymentu powstało dziewięć wyjątkowych projektów:
Maria Jeglińska-Adamczewska (Polska)
Arco, użyty gatunek drewna: wiśnia amerykańska
Arco, proj.: Maria Jeglińska-Adamczewska
fot.: David Cleveland
Siedzisko i stół Arco inspirowane są rzeźbiarskimi formami i architekturą benedyktyńskich opactw. Deski stołu zostały starannie dopasowane pod względem usłojenia, a nogi, ustawione pod kątem w stosunku do blatu, mają nietypowy kształt ćwierćksiężyców, który dzięki metalowym wstawkom, zapewnia odpowiedni rozkład naprężeń na blacie. Z kolei wyprofilowane krzesło odpowiada krzywiznom ciała.
Ini Archibong (Szwajcaria)
Kadamba Gate, użyte gatunki drewna: wiśnia amerykańska, czerwony dąb amerykański oraz modyfikowany termicznie dąb czerwony
Kadamba Gate, proj.: Ini Archibong
fot.: David Cleveland
Stół i ława Kadamba Gate zostały zaprojektowane jako meble do stosowania na zewnątrz. Oskrzynia wykonana została z wytłoczeń o różnych długościach i nieregularnych kształtach inspirowanych Groblą Olbrzyma w Irlandii Północnej. Blat stołu jest laminowany i wykończony maszynowo z błyszczącą kolorową warstwą epoksydową i możliwymi do usunięcia detalami z mosiądzu, które dodatkowo pełnią rolę odpływów wody.
Maria Bruun (Dania)
Nordic Pioneer, użyty gatunek drewna: klon amerykański
Nordic Pioneer, proj.: Maria Bruun
fot.: David Cleveland
Kolekcja Nordic Pioneer utrzymana jest w stylu skandynawskim. Prostota siedziska i rozkładanego stołu wynika z celowego ograniczenia dodatków i podkreślenia samego materiału i konstrukcji mebli. Drewniany zawias, który biegnie wzdłuż blatu, umożliwia jego podnoszenie i opuszczanie.
Jaime Hayon (Hiszpania)
Mesamachine, użyty gatunek drewna: wiśnia amerykańska
Mesamachine, proj.: Jaime Hayon
© archiwum organizatorów
Stół Mesamachine to wieloelementowa konstrukcja, tworząca przestrzeń do pracy, zabawy, spożywania posiłków i spędzania czasu z rodziną. Niczym w szwajcarskim scyzoryku, poszczególne elementy zestawu, w zależności od potrzeby, można otwierać i wyciągać. Schowki i wysuwane półki funkcjonują dzięki drewnianym, precyzyjnie wykonanym prowadnicom.
Heatherwick Studio (Wielka Brytania)
Stem, użyty gatunek drewna: klon amerykański
Stem, proj.: Heatherwick Studio
fot.: David Cleveland
W projekcie stołu Stem rośliny umieszczone są w zakrzywionych, rozrzeźbionych nogach z klonu amerykańskiego. Projektanci po trzech miesiącach spędzonych przy tym samym biurku zapragnęli powrotu do natury, a przestrzeń wokół siebie, którą inni mogą obserwować podczas licznych wideokonferencji, zaczęli postrzegać jako studio telewizyjne.
Sebastian Herkner (Niemcy)
Stammtisch, użyte gatunki drewna: amerykański dąb czerwony i klon
Stammtisch, proj.: Sebastian Herkner
fot.: David Cleveland
Nazwę Stammtisch tłumaczy się jako „stół stałych bywalców”, miejsce regularnych spotkań przyjaciół i rodziny. Projektant, poprzez modułową i organiczną formę, chciał stworzyć przestrzeń, w której mogą się spotkać różne elementy jego dnia. Stół został wykonany z bielonego czerwonego dębu, wykończonego naturalnym olejem, a umieszczona na nim duża taca powstała z wędzonego klonu amerykańskiego, pokrytego matowym bezbarwnym olejem naturalnym. Stołki i mała taca wykonane są z opalanego czerwonego dębu.
Sabine Marcelis (Holandia)
Candy Cubicle, użyty gatunek drewna: klon amerykański
Candy Cubicle, proj.: Sabine Marcelis
fot.: David Cleveland
Zamykany zestaw Candy Cubicle inspirowany jest sceną z walizką z filmu „Pulp Fiction”. Zewnętrzne powierzchnie wykonane zostały z pomalowanych białym olejem fornirów z amerykańskiego klonu, środek zaś pomalowany jest żółtym lakierem o wysokim połysku. W środku znajdują się przegrody na książki i komputer. Całość postawiona została na dopasowanych kolorystycznie żółtych kółkach, które pozwalają na łatwe zamknięcie zestawu po zakończonym dniu pracy.
Studiopepe (Włochy)
Pink Moon, użyty gatunek drewna: klon amerykański
Pink Moon, proj.: Studiopepe
© archiwum organizatorów
Zestaw Pink Moon inspirowany jest wiosennym różowym księżycem, a jego konstrukcja łącząca kontrastujące ze sobą intarsje na nogach stołu ze współczesnym siedziskiem – twórczością szkockiego projektanta, architekta i malarza – Charlesa Renniego Mackintosha.
Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia)
Humble Administrator’s Chair and Table, użyte gatunki drewna: amerykański dąb czerwony i wiśnia
Humble Administrator’s Chair and Table, proj.: Studio Swine
© archiwum organizatorów
Stół i siedzisko projektu Studio Swine inspirowane jest tradycyjnymi chińskimi ogrodami i archetypem krzesła Ming. Do produkcji zakrzywionych nóg przednich, podłokietników oraz oparcia siedziska wybrany został czerwony dąb gięty pod wpływem pary. Aby właściwie wyprofilować te elementy, zaangażowano sześcioosobowy zespół rzemieślników oraz skonstruowano specjalny przyrząd.
Wystawę można zwiedzać zarówno w londyńskim Muzeum Dizajnu, jak i wirtualnie [info].