Projekt scenografii Filipia Jakubczaka studenta Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej do sztuki Alfred’a Jarry’ego „Ubu Roi czyli Polacy” został wyróżniony na tegorocznym praskim Quadriennale.
Propozycja konkursowa to teatr garażowy w Wieliczce, wykonany pod kierunkiem Magdaleny Kozień-Woźniak Profesor PK. Zaprojektowana przez studenta przestrzeń to pięciokondygnacyjny parking w formie spiralnej rampy, którego najniższy poziom pełni funkcję teatru, a światło spirali przejmuje funkcję nadscenia. Trybuny są zorganizowane wokół okrągłej, obrotowej sceny oraz od wewnętrznej strony rampy parkingowej.
projekt teatru garażowego w Wieliczce
© Filip Jakubczak
Teatr garażowy nawiązuje do życia mieszkańców Wieliczki — miasta satelity Krakowa. Przedstawia on problem, jaki wynika z ciągłej mobilności, do której są zmuszeni mieszkańcy pracujący poza miastem. Ze względu na spędzanie tak dużej ilości czasu w samochodach nie mają oni czasu na kulturę. Rozwiązaniem tego problemu staje się parking, który przyjmuje funkcję teatru, a kierowcy po wjechaniu do budynku, stają się uczestnikami spektaklu.
Scenografia przemienia cały budynek w scenę, zmieniając reguły spektaklu. Zamiast gongów słychać warkot silnika, reflektory samochodów stają się oświetleniem, a betonowe ściany parkingu powierzchnią projekcji. Wielka kula, która symbolizuje stłumioną złość i frustrację mieszkańców miasta, przeciska się przez światło tunelu w kierunku sceny, a wraz z nią wokół rampy przemieszczają się widzowie. Gdy dotrą na samą górę, zaczyna się spektakl.
Projekt Filipa Jakubczaka został wyróżniony spośród wielu zgłoszeń z całego świata i jako jeden z czternastu został zaprezentowany wystawie „PQ studio: Common Design Project Ubu Roi” w Pradze.
oprac.: Dobrawa Bies
Ilustracje dzięki uprzejmości Filipa Jakubczaka